Ga naar inhoud


Reanimatie NSLU 2


Zilverster

Aanbevolen berichten

@All,

 

 

Reanimatie NSLU 2

 

 

Zoals de titel het al aangeeft en mede door mijn speurtocht naar een oplossing kwam ik er achter dat er toch wel erg veel mensen zijn die vroeg of laat problemen krijgen met hun NSLU 2.

 

 

Ik hoop dan ook dat ik er een paar mee kan helpen, niet geprobeerd is altijd mis geschoten zullen we maar zeggen.

 

 

Er moet opgemerkt worden dat mijn NSLU 2 al een aantal jaartjes oud is, er kunnen dus verschillen zitten in oudere en nieuwere versies NSLU 2 en ook in de software versie waarmee het apparaat geleverd is !!!

 

 

 

De ellende begon allemaal toen de voeding van de NSLU 2 het had begeven, ook daar kwam ik al snel achter dat dit veel vaker voorkomt bij het apparaat.

 

 

Toen eerst maar eens gekeken of ik nog een voeding had die aan de zelfde waardes voldeed en die had ik gelukkig nog liggen. Na deze aangesloten te hebben en de NSLU 2 te hebben opgestart, kwam ik er al snel achter dat deze niet goed meer werkte. Bij het proberen iets aan te passen van de settings, kreeg ik steeds een foutmelding dat er iets met Samba niet in orde was.

 

Het enigste wat mij toen restte was te proberen het apparaat opnieuw te flashen.

 

Oudere versies software waren moeilijk te vinden en eigenlijk had ik in eerste instantie de keuze uit de nieuwste originele versie NSLU2_V23R63, te vinden op de site van Linksys.

Een andere versie is eigenlijk alternatieve software met de naam Unslung Unslung-6.10-beta.

 

Beide versies heb ik geprobeerd, nog steeds kon ik niets veranderen in de menu’s en de foutmelding van Samba bleef maar komen.

 

De enigste oplossing die er toen, na rijp beraad, nog over bleek te zijn was de Jtag oplossing.

 

Eigenlijk had ik na 2 weken stoeien de moed al opgegeven, maar het bloed kruipt waar het niet kruipen kan.

 

Vandaag maar weer eens de zoveelste poging gewaagd en kwam ik toevallig bij het zoeken op internet wat oudere, origenele versies, software tegen om te kunnen flashen, waaronder NSLU2_fw.

 

Deze laatste versie eens geprobeerd te flashen in het apparaat en wat bleek, ik kon alles weer aanpassen, veranderen en opslaan.

 

Het zou me niet verbazen dat de software die er nu opstaat, zonder problemen te upgraden is naar de hogere versies. Ik heb het hier bij gelaten, omdat het apparaat nu weer werkt zoals voorheen, met 2 harde schijven aangesloten op de USB poorten.

 

 

 

Gebruikte software :

 

SercommFirmwareUpdater, aangesloten via de netwerk poort van een laptop naar de netwerk poort van de NSLU 2 :

 

Upgrade_207_XP

 

 

 

Oudere versie originele Linksys software :

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.

 

8/3/2004

 

**************************************

 

Firmware version 2.3 Release 29

 

1.) Fixed large file lockup issue caused by files larger than 1GB being transfered across the network.

 

Firmware Version 2.3 Release 25

1.) Fixed the Internal Clock bug that caused the NSLU2 to lose time by minutes per day

 

 

Firmware Version 2.3 Release 24

 

Corrected the Time Stamp bug found in original firmware 2.3R21.

 

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

 

 

NSLU2_fw

 

 

 

En de laatste versie :

 

NSLU2_V23R63

 

 

 

 

De Unslung, alternatieve versie en laatste versie :

 

Unslung-6.10-beta-firmware

 

 

 

Voor het flashen moet men proberen de NSLU 2 in de programmeer mode te krijgen door het apparaat opnieuw op te starten. Dit doet men op de volgende manier, door achter in het apparaat de RESET toets ingedrukt te houden en door dan de toets aan de voorkant in te drukken waarmee het apparaat opgestart wordt. Wanneer het ready/status ledje, de bovenste van de vier, oranje/rood begint te branden, kun je beide knoppen los laten.

 

 

Daarna het programma Ugutil opstarten en dan zoals in mijn geval Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC selecteren, daarna zal dit programma naar de NSLU 2 zoeken en wanneer deze gevonden is dit aangeven. Hierna kun je een file selecteren die je in de NSLU 2 wilt flashen. Daarna kun je selecteren Upgrade en zal het programma beginnen met het erasen van de Eprom, waarna het begint met flashen en een controle achteraf.

 

 

Nog een belangrijke opmerking, je moet wel zorgen dat je laptop/PC en de NSLU 2 in de zelfde netwerk range zitten. Het standaard IP adres van de NSLU 2 is na het flashen 192.168.1.77

 

 

 

 

Ik hoop dat er meer mensen zijn waarvoor dit een oplossing kan zijn.

 

 

Gr.

 

 

Zilverster.

 

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...