Ga naar inhoud


Actieve luidsprekers voor Drive-in gebruik, wat is de beste keus


Nowtv

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Nowtv
Jij geeft aan dat er geen grotere ondingen zijn dan actieve speakers.
En dat ze vanzelf kapot trillen.
Is dat met de digitale versterkers dan ook het geval.
Er zitten geen grote trafo,s in zoals in de vroegere typen.
En ik mag toch aannemen dat men hier al de nodige aandacht en techniek voor heeft om dit te voorkomen.


Zoek eens in de hoek van de Yamaha MSR serie. Er zijn uitvoeringen die 8 kanaals-ingangen hebben (XLR en tulp en jack) met een limiter erop.

De prijs/prestatieverhouding is perfect. Heb eerst ooit monitors gehad van Bose en later de Yamaha. Dit spul aangesloten op mijn (toevallig ook Yamaha) Yamaha Tyros 2 keyboard.
Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
Jij geeft aan dat er geen grotere ondingen zijn dan actieve speakers.

En dat ze vanzelf kapot trillen.

Is dat met de digitale versterkers dan ook het geval.

Er zitten geen grote trafo,s in zoals in de vroegere typen.

En ik mag toch aannemen dat men hier al de nodige aandacht en techniek voor heeft om dit te voorkomen.

 

Ik zie actieve speakers een beetje als een hype. Vroeger hadden we cross-overs met verschillende versterkers voor laag-miden-hoog, nu actieve speakers.

Vervelende bij actieve speakers is en blijft dat als de versterker overlijd het over en sluiten is. En een versterker overlijd altijd tijdens een feest.

 

Dat is de reden dat ik lekker ouderwets bij het standpunt blijf van losse speakers, losse versterkers. Het is duurder, maar een versterker wissel je in een paar minuten en is simpeler te vinden dan een vervangende actieve speaker.

 

Citaat:
Vroeger draaide ik ook regelmatig feestjes

met oa onderstaand speeltje van Behringer.

 

Was ook ideaal voor de 3 meter zender toentertijd.

 

ding had alles bij mekaar

en je kon alles afzonderlijk instellen.

6 banden volledig zelf in te stellen

evt. peak limiter functie en nog veel meer.

 

De Ultra Dyne is een heel stuk ingewikkelder in te regelen dan de MDX 8000. En die 6 bands leveler heb je echt niet nodig. De 4 bands leveler van de MDX 8000 is eigenlijk al te veel. Professionele vele malen duurdere levelers / clippers hadden vaak maar 2 banden (Orban Optimod 8000 / 8100).

Een MDX 8000 regel je grof in in 5 minuten, na een half uur weet je alles en staat íe perfect. Een Ultradyne kan je uren mee bezig zijn en het is nog net niet wat je wilt. Ook vind ik de Ultradyne wat minder "sprankelend". Het is niet voor niets dat gebruikte afgeleefde MDX 8000's nog voor grof geld worden verkocht terwijl Ultradyne's bijna voor relatief weinig geld worden verkocht.

 

Blijft het een feit dat je een leveler / limiter gewoon nodig hebt voor je pa installatie. Als je muziek draait, en zeker voor bandjes. Had je vroeger buizenversterkers dan overleefden die een blauw gloeiende buis nog wel, een transistor of mosfet versterker doet plof of klik. Plof is definitief, klik is de beveiliging die "doe het lekker verder zelf maar" zegt smile

 

Alla, genoeg voor vandaag.

Groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...