Ga naar inhoud


airco niet ijskoud?


Gast raas

Aanbevolen berichten

Guru's,

 

 

ik heb via MP voor een habbekrats een mobiele airco (zo'n ding voor op de slaapkamer/kantoor, met hete-lucht afvoerslang naar buiten toe) op de kop getikt. 't ding ziet er uit als nieuw en doet het ook nog.

 

Nu zitten er verschillende standen op, koelen, ontvochtigen, timer e.d.

 

Nu heb ik het ding een klein half uur aan staan en hij blaast wel koele lucht alleen niet ijskoud zoals bv in de auto.

 

mijn vraag is, hoort dit bij bv. een airco voor in huis voor bv. het comfort?, of zou ik 'm moeten laten bijvullen?

Verder heeft het ding een stroomverbruik van 400w/hr, dus het is niet zo'n zware.

 

Ik kan de compressor horen lopen met soms het geluid van een 'niet ontluchte verwarming'.

 

Alvast bedankt !

 

gr. raas

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik denk, dat de delta t van zo'n ding 6 graden is.

Dus ijskoud is de uitstromende lucht bij een veronderstelde omgevings temperatuur van 24 graden inderdaad niet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Is het een split of monobloc? Monobloc geeft een stuk van zijn warmte terug aan de omgeving, vooral via de uitlaatpijp en koelt ook een stuk minder.

 

Bij een split zou ik hem eens laten hervullen, en eenmaal dat hij terug OK is, het spul met elkaar verbinden (zien dat hij niet te lang lekt bij het aanschroeven, dus snel werken) en daarna liefst niet meer terug los maken, je verliest telkens "vulling".

 

De gekoelde lucht zal met dit weer toch rond de 10 graden moeten zijn (bij split). Bij meer dan 30 graden kun je inderdaad op zo'n zes graden minder dan de omgevingstemperatuur rekenen.

 

En zoals altijd: deuren en ramen gesloten houden bij airco, anders heeft die geen effect. (eventueel een geisoleerd inzetstuk maken als ie door een raam moet)

 

Mvg

 

Eddy Vl

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

cees en eddy, bedankt voor jullie antwoord.

 

het is een monoblock, geen split.

 

de airco staat op een plank in de nok van een hobby-zolder (spits-dak). hoewel geisolleerd was het hierin vandaag al bijna 30 graden (staat wat apparatuur + zonnig weer vandaag) op het moment dat ik de airco aanzette.

 

kan ik beter de airco op de vloer zetten i.p.v. de nok?

(ik dacht, laat ik die warmste lucht die zich in de nok verzameld eerst eens afkoelen.)

 

gr. raas

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: raas
kan ik beter de airco op de vloer zetten i.p.v. de nok?
(ik dacht, laat ik die warmste lucht die zich in de nok verzameld eerst eens afkoelen.)

gr. raas


Dat is een soort kip/ei discussie.

Warme lucht stijgt, daarom is het in de nok het warmst, koude lucht daalt.

Door koude lucht in de ruimte te brengen, ontstaat er toch een circulatie stroom in de ruimte.
Het is maar net wat het prettigst aanvoelt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: roger4007
voer je de warme lucht wel af of komt die weer op zolder uit ?


jaja... die gaat via een slang door een isolatieplaat, en spaanplaat en komt onder een dakpan uit.

Overigens denk ik wel dat'ie goed werkt.
ik had een beetje verwarring met de 'delta' (in het eerste antwoord), echter dit is het verschil in luchttemperatuur. Zoals ik zei begon ik met koelen toen het 30 graden was, en voelde de uitstromende lucht zeker koud(er) aan (denk ook wel kouder dan 30-6=24 graden), alleen zat ik met m'n referentie bij de airco van een auto.
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

CeesV heeft gelijk dat je de positie moet uitzoeken.

Persoonlijk denk ik dat je uiteindelijk de airco op de grond zal zetten.

Heb er een tekeningske van gemaakt (ik doe dit blijkbaar graag...)

 

Als je de airco boven zet denk ik dat het koel zal zijn in de nok, maar dat de afgekoelde lucht terug zal aangezogen worden via de inlaat en dat daardoor de koude lucht niet diep genoeg zal "vallen". Het onderste stuk blijft immers verwarmd worden door het dak zelf, maar de circulatie is er minder en de warmte blijft daar hangen.

 

Als je hem op de grond zet heb je een groter circulatie beneden, maar de warme lucht komt dan wel van boven naar beneden gezakt.

 

Verder kunnen we enkel nog wat tips geven (de logica zelf)

 

- zorg dat de er genoeg vrije ruimte is onder de pannen, en voldoende doorstroming naar buiten. Als de uitgaande luchtstroom te veel afgeknepen word, blijft de warmte in je toestel hangen.

Als je de pannen te veel opwarmt krijg je de warmte toch terug binnen...

 

- zelfde verhaal voor de afvoerpijp: zo kort mogelijk houden en isoleren, want anders krijg je een radiaor die de warmte terug naar binnen voert...

 

- Als het dak een "zonnige" kant heeft stel de airco op aan de andere zijde en laat hem er naartoe blazen. Je hebt dan langer geniet van de gekoelde stroom, je warmt de luchtstroom pas goed op als hij terugkeert.

 

-Nooit buitenlucht toevoeren, dus ramen en deuren gesloten houden. Airco werkt alleen in een gesloten ruimte (mits voldoende koelkracht), anders heb je alleen een gekoelde ventilator. Dan zal de ventilator steeds op maximum snelheid draaien en je "ijskast" zal ook niet afslaan. Bij de minste vochtigheid zal de inwendige radiator volkoeken met ijs en heb je geen doorstroming meer.

 

- Geen lagere temperatuur vragen dan dat het toestel aankan: als je 15° vraagt bij een buitentemperatuur van 30° krijg je hetzelfde effekt: ijsvorming in de radiator.

 

- Je kan het (overloop)afvoerslangetje voor het water reservoir ook dikwijls plat leggen zodat het water er rechtstreeks uit kan lopen, dit kan je gebruiken om het condenswater via een pijpje (electriciteitsbuis is voldoende)

rechtstreeks af te voeren. Dan hoef je niet telkens het reservoir leeg te maken. (je moet dan wel het water kwijt kunnen...)

 

Zoals gezegd, het blijven tips, maar elke (halve) graad is meegenomen.

 

Groetjes

 

EddyVl

 

post-32896-1318260908,514_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eddy !, met een diepe buiging bedank ik U!

 

fijne uitleg en tekeningetje. hier kan ik zeker wat mee.

 

Op de zolder heb ik nog een wandje staan zodat er zeg maar een kleine vliering over blijft die niet bij de te koelen ruimte hoort.

Ik speel nu met de gedachte om de airco daar neer te gaan zetten en middels brede flexibele luchtslangen (het type dat je op je droger zet) door het wandje heen de warme lucht wil aanzuigen en de gekoelde lucht terug de ruimte in wil laten blazen. op die manier heb ik het geluid van de airco minder in de ruimte.

 

gr. raas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Kimble

Vergeet die de volume m3 per uur dat de airco naar buiten afvoerd. Hier zal dus "interne" lucht voor in de plaats moeten komen. Onderdruk haalt de werking gigantisch naar beneden.

 

Of maak een rooster onder in de deur (kunststof rechthoekig bij een bouwmarkt van een paar Eurie, of laat je toegangsdeur een kiertje openstaan.)

 

Wordt de relatieve vochtigheid onder de 50% dan zou ik overwegen om een luchtbevochtigertje erbij te plaatsen van een 15 Euro.

 

Suc6.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Kimble
Vergeet die de volume m3 per uur dat de airco naar buiten afvoerd. Hier zal dus "interne" lucht voor in de plaats moeten komen. Onderdruk haalt de werking gigantisch naar beneden.

Of maak een rooster onder in de deur (kunststof rechthoekig bij een bouwmarkt van een paar Eurie, of laat je toegangsdeur een kiertje openstaan.)

Wordt de relatieve vochtigheid onder de 50% dan zou ik overwegen om een luchtbevochtigertje erbij te plaatsen van een 15 Euro.

Suc6.


Hallo Kimble, bedankt voor je reactie,

in de luchttoevoer is voorzien in de vorm van een katteluikje ;), ik had de neiging de kat nogal eens op te sluiten op de zolder nadat'ie me achterna was gekomen. Als de airco in werking is, voel ik hier een luchtstroom door naar binnen komen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Kimble

In mijn vorige huis voordat alles was voorzien van een vaste splitsysteem had ik in mijn kantoortje een Pinquin met een slang.

 

Netjes een afvoer in de muur gemaakt voor condenswaterafvoer en de warme lucht. Omdat het erg geisoleerd was voelde ik al binnen een uur dat de werking afnam.

 

Google'n naar de oorzaak en de oplossing stond er (niet opgelet met natuurkunde blush ). Luchtvolume die je uit een ruimte weghaald moet wel aangevuld worden door nieuwe.

 

Punt 2 was dat nadat dit opgelost was, de airco niet meer lekker werkte na 2,5 maand. Weer zoeken en de luchtvochtigheid was te laag en moest min. 50% zijn.

 

Vocht transporteerd de warmte en niet de airflow. Bevochtiger gekocht en het werkte toen naar behoren.

 

Inmiddels verhuisd en nu ook weer vaste splits, maar wel extra luchtbevochtigers. Airco komt in actie bij 22,5 graden, kachel woonkamer staat op 19,5.

 

Airco komt ook in actie als de lucht ontvochtigd moet worden (zo rond de 60%).

 

Klimaat is aardig geregeld. Nu nog zonnepanelen en een windmolen. Zit aan een semidijk met rondom alleen maar weiland, dus wind genoeg.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat jij te veel verwacht van deze mobiele airco.

Een split-case met voldoende capaciteit koelt meestal wel voldoende.

Maar een mobiele airco, is leuk voor een klein kamertje, met een paar graden "af te koelen"

Ik heb er hier een van 1200 watt en daar kan ik net de slaapkamer een graadje of 6 ,7 afkoelen.

Dit als het een temperatuur heeft bereikt van een graad of 30.

En uiteraard is het niet met een auto-airco te vergelijken.

Bereken de inhoud van je auto maar eens wink

 

Mvrgr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Kimble
Origineel bericht van: satcor64
Ik denk dat jij te veel verwacht van deze mobiele airco.
Een split-case met voldoende capaciteit koelt meestal wel voldoende.
Maar een mobiele airco, is leuk voor een klein kamertje, met een paar graden "af te koelen"
Ik heb er hier een van 1200 watt en daar kan ik net de slaapkamer een graadje of 6 ,7 afkoelen.
Dit als het een temperatuur heeft bereikt van een graad of 30.
En uiteraard is het niet met een auto-airco te vergelijken.
Bereken de inhoud van je auto maar eens wink

Mvrgr


Airco auto is ook altijd split wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...