Ga naar inhoud


dvd t ontvangst in zuid holland


schans14

Aanbevolen berichten


Origineel bericht van: satvet
Band III wordt tegenwoordig ook gebruikt voor digitenne, zie de overzichtskaartjes hier
Dus het antenne kon wel eens precies goed zijn.......

Gaat hier nooit voor Digitenne ingezet worden. Het plan hier is om frequenties die wij krijgen op te knippen tot DAB-kanalen.

Met wat mazzel kan je de lagere kanalen (21-30) mogelijk nog wel ontvangen met zo'n antenne voor kanaal 5-12, maar b.v. kanaal 54 uit Goes kan je wel op je buik schrijven lijkt me.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een antenne die ontworpen is voor VHF Band III (174-230 MHz) zal geen versterking vertonen voor andere frequenties waaronder de in NL gebruikte frequenties van UHF Band IV en V (470-862 MHz).

 

In Duitsland wordt VHF Band III wel gebruikt voor DVB-t. Ik gebruik de antenne die jij daar hebt staan wel omdat er hier een bouquet op kanaal 8 zit. Maar voor de UHF kanalen heb ik een andere antenne in gebruik.

 

De lengte van de elementen en de onderlinge afstand van de directoren, dipool en reflector ten opzichte aan elkaar zijn gerelateerd aan de frequentie waar die voor ontworpen is. Kloppen die niet, dan zal de antenne niet resoneren en geen enkele versterking opleveren.

Een beetje richteffect zal er nog wel zijn maar meer ook niet.

 

Maar nogmaals, een oude beddenveer, een roestige spijker of de dakgoot als antenne levert hetzelfde resultaat op. Geloof me nou maar.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Een antenne die ontworpen is voor VHF Band III (174-230 MHz) zal geen versterking vertonen voor andere frequenties waaronder de in NL gebruikte frequenties van UHF Band IV en V (470-862 MHz).

Citaat:
Maar nogmaals, een oude beddenveer, een roestige spijker of de dakgoot als antenne levert hetzelfde resultaat op. Geloof me nou maar.

Gedeeltelijk klopt het, de kans is groot dat een roestige spijker een vergelijkbaar resultaat zal opleveren.

Maar het betreft een breedbandige antenne, die is ontworpen voor een bepaald bereik. Ga je nu 1Mhz buiten dat bereik zitten, dan ontvang je echt ook nog wel. Ga je er 10Mhz buiten zitten, dan ook nog wel. Maar hoe meer afstand je neemt, hoe slechter de ontvangst. Tot er echt geen verschil meer is met een roestige spijker.

Ik heb het niet gemeten, maar het zal me niet verbazen als kanaal 21 nog een klein beetje wil op een antenne voor band III.

Opmerkelijk! Op die op Lopik gerichte FM-yagi van mij ontvang ik kanaal 25 Schoten, kanaal 22 ookuitvlaanderen, kanaal 21 Rotterdam en kanaal 48 Goes/Roosendaal eigenaardig genoeg ook nog. 48 is samen met 21 de zwakste en zijn niet/amper in te lezen, de Belgen beuken er werkelijk gewoon in en zijn zelfs gewoon te bekijken. Opvallend is dat geen van de DVB-H frequenties (27/33/35) doorkomt. Geen snipper. Je zou denken dat QPSK hier misschien zou kunnen helpen, maar nee.

Mijn uitleg: k21 komt van een grote afstand (43km) maar de antenne is er wel vaagweg op gericht en het is een laag kanaal, de Belgen zitten ook op lage kanalen en zenden gewoon hard uit :D en kanaal 48 is hier altijd al sterker dan anderen geweest. Zal dan wel erg hard uit Roosendaal of Goes komen. Kanaal 48 is veel dichterbij en komt normaal gesproken veel beter binnen dan kanaal 21. Dat de ontvangst van 21 en 48 op deze FM-antenne even zwak is geeft me toch weer meer houvast dat hoe verder je buiten het bereik van de antenne gaat, hoe zwakker het signaal.

Tis me een smerige boel hè. :D

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, het was een ad hoc oplossing met wat beschikbaar was omdat de standaard spriet totaal geen ontvangst had.

En ik moet zeggen dat ondanks dat de ontvangst plaats vond op een lokatie waarvan de check aangaf dat er geen ontvangst was, het een industrieterrein betrof en een pand dat enerzijds als Faraday kooi werkt (Dubbele Metaflex wanden (= alu platen met schuim ertussen)en anderzijds er enorm veel storing veroorzakende krachtstroom motoren draaien ik een perfecte ontvangst had op de laptop, geen blokje gezien de gehele wedstrijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nou eenmaal een perfektionist wat antennes betreft en als je de werking begrijpt dan is het juist de aardigheid om de hoogste prestaties eruit te halen.

Een antenne te gebruiken die ongeschikt is voor de te ontvangen frequentie wekt bij mij een ontevreden gevoel.

Juist omdat een goede antenne zo uiterst belangrijk is.

 

Omdat het DVB-t system zo robuust is geworden wordt aan de antenne nog maar nauwelijks aandacht besteedt.

Dat het dan toch werkt is een klein wonder.

 

Als je dus een een antenne gebruikt die te groot (lang) is voor de "design" frequentie / golflengte gaat ie zich inductief gedragen.

Andersom heeft een antenne die te kort is voor zijn golflengte een capacitief gedrag.

Kun je de ontvanger hierop aanpassen, dan kan ook een te lange of korte antenne (binnen bepaalde toleranties) aangepast worden.

 

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich ben ik het met je eens, en de antenne is ook speciaal gekocht voor DAB ontvangst alleen moet deze nog permanent geplaatst worden.

Anderzijds vindt ik het ook weer aardig om eens te improviseren en als ik dan goed beeld krijg, prima.

 

Vandaar ook mijn antwoord, gebruik een goede Yagi. Later bedacht ik me dat ik dat zelf niet had gedaan maar een goed afgestemd antenne kan alleen maar beter zijn en als ik dan al zie hoeveel meer ik ontvang met een "niet optimaal" wink antenne......

Overigens ga ik tzt wel een goed antenne plaatsen voor digitenne (enkel voor back-up) en dan is een passief antenne wel zo milieuvriendelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...