Ga naar inhoud


[Radio] Tecnics SA-DX750 geen geluid


the boss

Aanbevolen berichten

Hallo experts,

 

Ik heb hier een technics SA-DX 750.tuner versterker.

Eerst viel het geluid af en toe uit,nu helemaal geen geluid meer.

Zekeringen nog wel goed.

Display werkt ook nog goed,en luidspreker relais klikt ook nog.

Ook op koptelefoon uitgang geen geluid.

 

Is er een vaak voorkomdende fout bekend van dit type ?.

 

Heb er nog niet veel aan gemeten.

Heb wel de service manual van Steve zijn server gedownload.

Zodat ik wat spanningen kan controleren.

Bedankt alvast voor de tips.

 

 

Dreambox 8000 HD PVR 500GB SSD Triax 78 cm - Inverto black ultra twin-lnb - Moteck SG 2100 op 30 mtr boven n.a.p.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Even een update

 

Heb wat spanningen gecontroleerd en die waren wel goed.

Heb een paar slechte soldeer verbindingen hersteld,op de kleine print rechtsachter.

De ingangs selector werkt met een encoder,dus smeer lijkt me niet.

En ik was net wat foto`s aan het maken,van het binnenwerk.

Toen ging ie plots weer spelen,heel vreemd.

Ik dacht dat ik ergens met de camera tegenaan was gekomen,maar

verschillende dingen geprobeerd,en alles werkt zo te zien.

 

Na een uurtje was het weer stil,en hoor ik niks meer.

 

Zit er soms 1 of andere beveiliging in die uitvalt ?

Er wordt niks extreem warm ofzo.

 

 

 

 

 

Dreambox 8000 HD PVR 500GB SSD Triax 78 cm - Inverto black ultra twin-lnb - Moteck SG 2100 op 30 mtr boven n.a.p.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk maar eens naar losse kontakten,voor al bij stekker verbindingen met andere printen ,dus even met de achterkant van een schoeven draaier kloppen/duwen op de ingangs print en omgeving van print connektors.let wel op,losse kontakten zijn lang niet altijd met het blote oog zichtbaar,dus even over solderen,na beeindigen van de soldeer werkzaamheden de print even afborstelen met een oude tanden borstel om te voorkomen dat er druppeltjes tin elders kortsluiting veroorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik op dit onderdeel met vries spray spuit,dan komt er weer voor even geluid uit.

Ik plaats even een foto ervan,opschrift BA25BC0 een lo-drop voltage regulator.

 

 

Morgen maar eens meten of dan de spanning weg valt als het geluid ook weg valt.

post-14336-1318261368,5812_thumb.jpg

Dreambox 8000 HD PVR 500GB SSD Triax 78 cm - Inverto black ultra twin-lnb - Moteck SG 2100 op 30 mtr boven n.a.p.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas de spanningen bleven het zelfde,met of zonder geluid.

Ik zit nu te kijken bij Q1701,1702,1703 en omgeving.

Zie foto van schema.

Wat mij opvalt is dat de spanning op de basis van Q1701 en Q1702 te hoog is.

Ik meet op basis van Q1701 9.05 volt.

collector van Q1701 5.61 volt.

emittor van Q1701 5.03 volt.

 

Ik meet op basis van Q1702 8.36 volt.

collector van Q1702 5.61 volt.

emittor van Q1702 5.02 volt.

Zou de zener diode aan de baisis van Q1703 niet meer goed zijn.?

Welke waarde heeft die zenerdiode ?.

Door op 1701 of 1702 te koelen met vriesspray komt er voor een 15 min weer geluid.

 

 

post-14336-1318261373,6438_thumb.jpg

Dreambox 8000 HD PVR 500GB SSD Triax 78 cm - Inverto black ultra twin-lnb - Moteck SG 2100 op 30 mtr boven n.a.p.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

De waarde van de zener staat er eigenlijk al op:

op de basis van Q1703 staat volgens het schema 6,22V...

 

Even google op UDZSTE176R2 geeft zenerdiode 6,2V 200mW.

Als op de emittor van Q1703 9,05V staat komt die van de collector waar 9,42V op zou staan. Dit wijst er in eerste instantie op dat Q1703 de geest gegeven heeft. best eruit solderen en doormeten (Emittor-collector ligt hoogstwaarschijnlijk kort).

 

Indien hij toch goed is, ligt de zener "open", maar dat zal bij een kortgesloten Q1703 ook het geval zijn. Je kan dit meten als de transitor eruit is door ze aan te sluiten op bvb een 9V baterrijtje of voeding via een 1K weerstand. Er moet over de zener dan ongeveer 6 tot 6,5 V staan.

 

M.v.g.

 

Eddy Vl

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eddy VL

 

Het vreemde is dat op de emittor van 1703 5.53 volt staat

Dan zou je denken dat die spanning ook op de basis van 1702 en 1701 staat toch ?

Maar daar staat op 1701 9.15 volt en op 1702 8.45 volt.

De zener lijkt me goed omdat op de basis van 1703 6.19 volt staat.

De spanningen op 1703 kloppen volgens het schema, maar op de basis van beide andere torren is de spanning te hoog.

Ergens zit daar geen verbinding tussen ?

 

 

 

Dreambox 8000 HD PVR 500GB SSD Triax 78 cm - Inverto black ultra twin-lnb - Moteck SG 2100 op 30 mtr boven n.a.p.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Even de ohmmeter gebruiken... Ben je zeker dat Q1703 en 1701/1702 dezelfde aansluiting hebben? (type staat er niet op...) Even nazien kan geen kwaad, en je kan eigenlijk al tussen de emittor van Q1703 en ALLE aansluitingen van Q1701 en 1702 meten met de Ohmmeter (vergeet niet de spanning af te zetten... is slecht voor de meter en de componenten)

 

Eddy

 

PS reacties kunnen iets later komen, zit met een tot op de draad versleten ventilatortje in mijn PC (cpu), en tot zolang dit niet vervangen is hou ik het PC gebruik wat beperkt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik toch bij het noteren van de spanningen een foutje gemaakt. blush

 

Had van 1701 en 1702 de basis en collector verwisseld bij het noteren.

Hier volgen de goede spanningen,hoe ik ze nu meet.

 

1701..basis 5.57

collector 9.15

emittor 4.97

 

1702..basis 5.58

collector 8.45

emittor 4.98

 

1703..basis 6.19

collector 9.30

emittor 5.53

De spanningen op de collector van 1701 en 1702 zijn beetje

aan de hoge kant,de andere spanningen kloppen wel ongeveer.

Als ik 1701 of 1702 of soms ic 1701 koel met vries spray,dan speelt ie weer even (minuut tot 10 minuten).

 

Hier het iets grotere schema.

post-14336-1318261379,8295_thumb.jpg

post-14336-1318261379,8551_thumb.jpg

Dreambox 8000 HD PVR 500GB SSD Triax 78 cm - Inverto black ultra twin-lnb - Moteck SG 2100 op 30 mtr boven n.a.p.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Hier volgen de goede spanningen,hoe ik ze nu meet

 

Ik heb ondertussen een "naaimachine-olie" transfusie gedaan op het ventilatortje van de PC. Draait nu 4800 toeren. Ik kan nu terug wat meer online zijn.

 

Ik heb het spul eens anders getekend.(Zie bijlage)

Dit is een gestabiliseerd voedingske met 2 emittorvolgers.

 

6,2 V op de basis van Q1703. 0,6 V over de basis-emittor geeft 5,6V over R1704. Trek daar 0,6 V basis-emittor af voor Q1701 (of 1702). Geeft 2 uitgangen met elk 5V.

 

Op de emittors van Q1701 en 1702 staat 4,96 V. Die moet je hebben, en die is er. De transistoren vervangen hoeft volgens mij niet, je hebt je 5V.

 

Een ander feit is dat je op de collector van Q1701 ongeveer 9,15V meet (ondanks de verkeerde aanduidingen op dit schema). Dit wijst er gewoon op dat er weinig stroom door de belasting vloeit. (zou volgens het schema 7,67 V moeten zijn)

 

Als je nu eens de spanning over R1701 meet en die is nagenoeg 0V dan kan je er zo goed als zeker van zijn dat je met bvb een breuk in de print zit en dat de 5V-voeding onderbroken liggen.

 

Als je de rest van het schema hebt eens de 5V voeding nazien op componenten die erop aangesloten zijn en zien of ze toekomt.

 

Is dit niet het geval dan het baantje opvolgen en spanning meten, je komt dan vanzelf op de onderbreking.

 

IC 1701 is een 2,5V regulator, en op het schema staan de pinnetjes ook verkeerd. Mogelijk zit de breuk ergens in die omgeving. Op pin 1 moet je 5V hebben en op pin 3 2,5V

 

Veel zoekgenot...

 

Eddy Vl

post-32896-1318261380,4917_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spanningen op ic 1701 kloppen wel,heb er vandaag eens 3 andere torren in gesoldeerd (originele japanse vervangers voor de 2 dikke torren) en voor Q1703 een bc 546.

Daarna heeft ie zeker 1 uur gespeelt,en toen weer uit.

Laat ik hem wat afkoelen,dan speelt ie weer.

De 2 dikke torren worden ook wel erg warm,en tevens wat ic`s die ook wel erg warm worden.

Dat met die emittorvolgers snap ik,mooi getekend Eddy VL.

De spanning is gewoon te hoog op wat punten,maar kan nog niet vinden hoe dat kan.

In het weekend maar eens verder kijken weer.

 

Schema heb ik trouwens bij steve van zijn server gehaald,alles heel compleet,dat is wel makklijk.

 

Dreambox 8000 HD PVR 500GB SSD Triax 78 cm - Inverto black ultra twin-lnb - Moteck SG 2100 op 30 mtr boven n.a.p.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik heb de indruk dat je met een onderbreking in de print zit in de buurt van de IC 1701 en Q1701 en 1702. Als de print koud is heb je contact, als de print warm is zet ze uit en gaat het scheurtje open. Dit kan ook een plating-trough-hole zijn: in een geboord gaatje wordt een koperlaagje gelegd, om de koperlaag van de ene kant met de andere kant van de print te verbinden. Dit geeft hetzelde effect maar kun je enkel met een meter ontdekken...

 

Meet toch maar eens de spanning op IC1002 pin 19 moet de +5V van Q1701 staan. Op IC1004 pin 20 moet de +5V staan van Q1702. Op vermoedelijk spoeltje Z1304 moet de 2,5V staan.

 

Ben je toch zeker dat de voeding niet onderbroken is...

 

 

M.v.g.

 

Eddy Vl

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...