Ga naar inhoud


Astra 23.5 en 19.2 transponders onvindbaar met CD DUO-lnb


Aanbevolen berichten

Beste Mensen,

 

De sitauatie is als volgt: Triax 78 cm schotel geplaatst met CD DUO Twin LNB. Schotel hangt exact waterpas.

DUO LNB vastgezet op de 23.5 kop (advies CD bij nieuwe installatie). Schotel uitgericht en ontvangst van zowel Astra 23.5 als 19.2. Maarrr......

 

De twee belangrijkste transponders 12574.25 H op 19.2 en Astra 3B (23.5E) - 11856.00 V met de CD Duo-lnb krijg ik niet gelocked. Ik heb de schuinhoek (Skew) per milimeter verplaatst en de duo-lnb zowel naar voren als naar schteren geplaatst.

 

Ik heb de signaalzoek functie gebruikt met zowel 'handmatige sateliet' als 'vooraf ingestelde transponder' op de beide transponders (DB 800HD)

 

Als test een enkelvoudige LNB geplaatst en BOEM, knalhard signaal met ontvangst tot 14 Kb op Astra 23.5. (en dat in Noorwegen!)

 

De schotel is aangesloten op een Dreambox 800 HD

Configuratie:

'Eenvoudig'

Discq A/B

LNB A astra 23.5

LNB B Astra 19.2

 

Wat zie ik misschien over het hoofd?

 

Als iemand met de juiste tip komt doe ik -bij succes- persoonlijk de Horlepiep dans bij de schotel helemaal speciaal voor jou!

 

hartelijkegroetuitnoorwegenwaarhetzwaarbewolktismaartochredelijkzacht.

 

Winfriend

Dreambox 800 HD PVR (+ Wavefrontier T55) + Triax 78 + Open-Pli 2.0 + Henksat settings.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi Ronald,

 

Nee hoor, de schotel moet MINIMAAL 60 cm zijn. Een kennis hier in Noorwegen heeft de Duo LNB op een 98 (!) cm schotel uitgericht en het werkt perfect. Ook via andere bronnen heb ik inmiddels 100% bevestiging dat dit klopt. smile

 

Ik vermoed inmiddels dat het probleem in de Dreambox 800 ligt. De oplossingen die ik heb gelezen zijn:

 

1. Diseqc via de 'geavanceerde' instellingen wijzigen, (Hoe dat hoop ik hier in dit draadje te lezen)

 

2. Een nieuwe Image flashen...

 

Maar voordat ik dit allemaal probeer hoop ik een bevestiging te krijgen dat het ook klopt...

 

In ieder geval bedankt voor je interesse!

 

Winfriend

Dreambox 800 HD PVR (+ Wavefrontier T55) + Triax 78 + Open-Pli 2.0 + Henksat settings.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit kun je instellen in het menu ontvangstinstellingen

 

Tuner instelling eenvoudig

DiSEqS A/B

Poort A 19.2

Poort B 23.5

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het antwoord heren,

 

maar beiden hebben een beetje gelijk. Het hangt er vanaf welke LNB de 'hoofd'-LNB is en op welke satelliet die gericht staat.

 

Kies ik LNB 1 voor Astra 23,5 dan is de diseqc poort A en LNB 2 wordt dan voor 19,2.

 

Ik heb beide variaties uit geprobeerd maar het brengt de betreffende responders niet tot leven. En dat is het hoofdprobleem.:-)

 

En als ik eruit ben zal ik zeker de oplossing en mijn ontdekkingen in dit hele proces opschrijven.

 

Winfriend

Dreambox 800 HD PVR (+ Wavefrontier T55) + Triax 78 + Open-Pli 2.0 + Henksat settings.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winfriend
Dank voor het antwoord heren,

maar beiden hebben een beetje gelijk. Het hangt er vanaf welke LNB de 'hoofd'-LNB is en op welke satelliet die gericht staat.

Kies ik LNB 1 voor Astra 23,5 dan is de diseqc poort A en LNB 2 wordt dan voor 19,2.

Ik heb beide variaties uit geprobeerd maar het brengt de betreffende responders niet tot leven. En dat is het hoofdprobleem.:-)

En als ik eruit ben zal ik zeker de oplossing en mijn ontdekkingen in dit hele proces opschrijven.

Winfriend


En toch heb jij ongelijk. Maakt niets uit welke hals je geklemt hebt en op welke astra de LNB uitgericht is, De interne diseqc blijft gewoon:

Diseqc A : Astra 19.2
Diseqc B : Astra 23,5

Bij het uitrichten, verander je de interne schakeling van die DUO LNB echt niet. Wil je dat veranderen, dan zul je de LNB letterlijk uit elkaar moeten halen.

Ik denk eerder aan het feit, dat je de schotel niet goed hebt uitgericht.

Daarbij denkend, bij uitrichten op astra 19.2 ( hals van 19.2 geklemd ), de LNB iets schuin omhoog zetten ( zo'n 11 graden ). Bij uitrichten op astra 23,5 ( hals van 23,5 geklemd ), de LNB iets schuin naar beneden toe draaien.

Met vriendelijke groet, paardengek
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Af en toe is het heerlijk om ongelijk te hebben! crazy

 

Eigenlijk is het ook logisch wat je schrijft Paardengek. Ik spreek en schrijf zeven talen maar mijn abstract wiskundig inzicht is minimaal en dan helpt het om het gewoon voorgekauwd te krijgen. 19.2 dus altijd op Poort A en 23.5 op B bij gebruik van de CD Duo-LNB.

 

Het enige wat ik nog niet snap hoe het mogelijk is dat -met gebruik van één LNB (SMART Titanium) het signaal er inknalt (tot ruim in de 13 Kb) en ik alle CD kanalen ontvang, terwijl ik met de DUO LNB plots de responder 12574 op Astra 1 en de Responder 11568 op Astra 3 absoluut niet gelocked krijg....

 

Winfriend

Dreambox 800 HD PVR (+ Wavefrontier T55) + Triax 78 + Open-Pli 2.0 + Henksat settings.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is die DUO LNB nieuw ?

Het klinkt naar een minder functionerende LNB, vandaar mijn vraag.

Je moet niet vergeten om die DUO LNB, wanneer je de hals geklemd hebt en de schotel hebt uitgericht op de astra 23,5, iets naar beneden draaien. ( dus een beetje scheef zetten ).

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja wat is nieuw, in ieder geval ongebruikt. Ik heb dat ding dik twee jaar geleden aangeschaft toen ik even in Nederland was. Pas in Noorwegen bleek dat dat ding niet in combinatie met een Wavefrontier gebruikt kon worden. (Slechte voorlichting van de winkelier....) En sindsdien heeft ie in een kast gelegen. Omdat ik van de zomer de nieuwe DB 800HD had aangeschaft werd het nu wel hoog tijd om de schotelopzet aan te passen.

 

Winfriend

Dreambox 800 HD PVR (+ Wavefrontier T55) + Triax 78 + Open-Pli 2.0 + Henksat settings.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Noorwegen is mooi land, ben er afgelopen zomer nog even in Oslo geweest. Ligt wel een stuk noordelijker dan nederland. Je zit dus verder weg van de evenaar.

Dat betekent, dat de afstand tussen de beidde astra's feedhorn ( zeg maar de beidde halsen, ook kleiner moet zijn dan in nederland. Daar zou het probleem in kunnen schuilen. Mijn inziens zou je toch de beidde astra's op die DUO LNB moeten kunnen ontvangen.

 

Welke afmeting schotel gebruik je ? Triax 78 cm is een goede schotel hiervoor, maar bedenk wel, dat de DUO LNB gemaakt is voor een 60 cm schotel.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kennis hier in Noorwegen heeft de duoLNB in gebruik met een 98(!) cm schotel en heeft perfekte ontvangst. shocked

 

Ik weet dus dat het met mijn 78 cm Triax soepbord ook kan. Als het inderdaad aan de feedhorn hoek zou liggen dan -lijkt mij- zou ik bij of de ene LNB OF bij de andere LNB geen of weinig signaal krijgen. Maar het rare is dus dat juist de twee belangrijkste transponders niet te locken zijn met mijn Dreambox, of ik nou de schotel uitricht met 23.5 als centrale kop of met 19.2...

 

het zou mij dus niet verbazen als er 'iets' in de Dreambox niet klopt zou gauw er een Diseqc zich ermee gaat bemoeien.

 

hartelijke groet,

 

Winfried

Dreambox 800 HD PVR (+ Wavefrontier T55) + Triax 78 + Open-Pli 2.0 + Henksat settings.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update voor diegenen die het interesseert...

 

Ik heb beide alternatieven geprobeerd, geen resultaat. Daarna de hele boel opnieuw uitgericht met één LNB op 23.5. Weer een knalhard signaal ook op 11568, maar de frequentie 11739 waar onder andere SBS6 HD opzit krijg ik niet gelocked. Duo TWIN LNB erop en wéér geen signaal op de belangrijkste transponders....

 

Ik denk dat het om millimeter werk gaat. Maar waar ga ik mee millimeteren? Met de Azimuth hoek? Met de LNB iets naar voren of naar achteren? Met oost-west? In een bepaalde volgorde? Of toch maar een echte Satfinder aanschaffen?

 

Iemand een idee? cry

 

Winfriend

Dreambox 800 HD PVR (+ Wavefrontier T55) + Triax 78 + Open-Pli 2.0 + Henksat settings.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je de schotel uitricht op de 23,5 en doe je met een gewone lnb en dan zet je

de duo lnb er weer op ,maar wel op de hals van de 23,5 dan moet het signaal net zo

sterk zijn klop dat

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Nee, dan is het signaal -op de paar stansponders na die dan nog pakt- zeker 10-15% minder. Dan komt het niet boven de 10.5 DB uit. cry

 

De AGC gaat ook terug van 99% naar ca 76%.

 

groet,

 

Winfriend

Dreambox 800 HD PVR (+ Wavefrontier T55) + Triax 78 + Open-Pli 2.0 + Henksat settings.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...