Ga naar inhoud


Auto vrijwaring. Kun je dit controleren?


Janneman

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

 

misschien beetje kromme omschrijving, maar het is als volgt.

 

Ik heb mijn oude wrak verkocht aan een handelaar. Deze komt hem straks nog ophalen.

Tegen overhandiging van de vrijwaring en geld krijgt hij de papieren mee.

 

Maar... wantrouwend als ik ben... kan ik ergens zien (bijvoorbeeld op de rdw site) of ik gevrijwaard ben?

Of moet ik blindelings vertrouwen op een papier met een transactie code.

Nog andere tips misschien?

 

Alvast dank,

 

Janneman

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

vroeger kreeg je als je een kenteken overschreef een vrijwaringsbewijs wat je aan de oude eigenaar kon geven. Als je auto wordt gedemonteerd zal het demontagebedrijf aan jou ook een vrijwaringsbewijs moeten verstrekken.

 

Op dat document staat een datum en tijdstip waarop het ding is ingenomen, en vanaf die datum kan jij aantonen dat het ding niet meer jouw verantwoording is.

 

Uiteindelijk kan je checken in de voertuigendatabase of het kenteken nog bestaat of niet.

 

rdw zegt het volgende:

 

Origineel bericht van: "rdw"

Verkoop aan autobedrijf

Verkoopt u uw voertuig aan een door de RDW erkend autobedrijf dat bevoegd is om vrijwaringsbewijzen uit te schrijven, dan ontvangt u van dat bedrijf het vrijwaringsbewijs. Een erkend bedrijf herkent u aan het RDW-erkenningsschild.

 

Met andere woorden, niet de hele papierwinkel meegeven met die sloper zonder dat je een vrijwaringsbewijs krijgt.

 

En goed bewaren dat vrijwaringsbewijs!

 

groet,

 

Wiz

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan op de rdw site zien wat de laatste datum tenaamstelling is.

 

Als die datum dus veranderd naar de datum wanneer de auto is afgehaald is die dus van jou naam af.

 

En als de auto gesloopt word bestaat het kenteken ineens niet meer.

 

Maar altijd zorgen voor een vrijwaring.

Zonder vrijwaring niet meegeven.

 

 

 

Vu Plus solo 4k

Dreambox 8000 ssc

Triax 88 multiblock 19-23-28-13

Laminas 120 rotor digipower sga 2100 lnb inverto black ultra

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan is het ook verstandig om het vrijwaringsbewijs minimaal 10 jaar te bewaren.

 

Mijn collega werd in 2007 ineens meerdere malen geconfronteerd met boetes voor het het op naam hebben van een voertuig zonder geldige APK. Het betreffende voertuig bleek op dat moment 8 jaar geleden gesloopt en door een fout in de administratie van de RDW stond het kenteken ineens weer op zijn naam. Het vrijwaringsbewijs was in die tussentijd al met het oud papier mee, dus helaas geen bewijslast meer. Was een dure les die hem alles bij elkaar zo'n €600,- heeft gekost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad een hele mooie site. Staan zelf de kentekens nog op van auto's die ik gehad heb, waarvan ik dacht dat die gesloopt waren maar bleek dat die naar buitenland zijn gegaan.

Vu Plus solo 4k

Dreambox 8000 ssc

Triax 88 multiblock 19-23-28-13

Laminas 120 rotor digipower sga 2100 lnb inverto black ultra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...