Ga naar inhoud


Funke 99Cm met multifeed 4 LNB's en ook een rotor


henniek

Aanbevolen berichten

Aan gestoken door het prima TRIAX Multifeed verhaal http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads...nb_#Post1706380

Vroeg me af, of zoiets ook op mijn Funke 99Cm schotel zou passen. Gokkie gemaakt, spullen besteld, en vandaag geinstalleerd. Een geweldige verbetering met mijn DM8000 het gelijktijdig gebruiken van 4 sats, t.o.v. de rotor.

 

Ik vond in (.de) een universele multifeed voor 4 LNB's.

De multifeed is instelbaar in alle richtingen, en met wat sleutelwerk goed passend te monteren. Als schakelaar heb ik een EMP DiSEqC Relais P167 W 8/2 Relais = 2X een 4/1 schakelaar in 1 behuizing (voor Twin LNB's)

 

Nu heb ik alleen de oude LNB eraf gehaald en de multi erop geschroefd.

De rotor heb ik laten zitten, alsook de afstelling van de schotel ongewijzigd gelaten. De 23.5 positie heb ik als basis genomen, en de LNB hiervoor tegen de arm gemonteerd. Daarna heb ik met mijn oude DM7000 met de satfinder plugin als meter deze LNB op 23.5 ingesteld. Mijn 7000 had ik al ingericht om met een 4/1 diseq 1.0 te werken AA-AB-BA-BB. Op voorhand had ik 4 FTA kanalen opgezocht, op iedere sat dus 1 kanaal.

Na het afstellen van de 23.5 LNB heb ik 1 voor 1 de andere LNB's op de rail geschoven en afgeregeld. Met dit verschil dat ik de 7000 op de out van de 4/1 heb aangesloten. Zo heb ik gelijk de werking van de schakelaar getest.

Daarna heb ik de 2 kabels naar de DM8000 in huis aan de schakelaar geschroefd.

Toen moest ik de setup van de 8000 nog goed maken. Dat was iets lastiger, maar met hulp van het docje "Diseqc&schakelingen.pdf" te vinden op de site van de transponder uit Apeldoorn is dit ook gelukt. Alles werkte goed ook op de DM8000. Daarna ben ik de LNB's nog wat aan het finetunen geweest. Uiteindelijk alles goed vast gezet.

 

De Multifeed met 4 sat's is goed voor 95% van de kanalen waar naar gekeken wordt, maar ik heb de motor er ook nog opzitten. Via het Menu "Geavanceerd" kun je sat's die niet op de multi zitten ook laten vinden(draaien) m.b.v. een centrale LNB (bij mij die van 23.5) Dit met Diseq1.2 instelling. Even de lengte en breedte graad instellen. Net zo de overige sat's waar je in bent geinteresseerd.

Dit mag je alleen instellen op de Tuner waar de motor op zit (Tuner A)

Als je daarna een kanaal op een ingestelde sat kiest gaat de rotor draaien, dat werkt.

Maar..... als je terug wilt naar de basis positie(23.5 bij mij), dan lukt dit bij mij (nog) niet.

Ik toets bv een 1 op de AB(=NED1 HD) dan switched de 8000 naar de B tuner, en de rotor gaat niet draaien.

Omdat de schotel ergens anders staat dan de basis positie wordt het kanaal niet gevonden.

 

Ik moet dus de 8000 dwingen om op de A tuner te blijven staan, dan gaat hij wel terug draaien.

Om dit te forceren maak ik de B tuner bezet door met de PC via webcontrol een kanaal te streamen.

Maar het moet uiteindelijk natuurlijk goed kunnen werken.

 

Wie weet hoe dit opgelost kan worden, zodat ik ook de niet vast ingestelde sats nog kan aankiezen?

 

Ik heb nog wat om te experimenteren.....

 

 

 

 

DM 8000 + Dm7000s Funke 99 Cm met 13.0,19.2,23.5,28.2 LNB twins vast en draaibaar met stab HH120

Link naar reactie
Delen op andere sites


Omdat je in tuner B niet aangegeven hebt dat de schotel draaibaar is gaat de Dreambox ervanuit dat de satellietposities daar altijd beschikbaar zijn (bijv. bij gebruik van twee aparte schotels) en als tuner A dan niet op 23.5E staat bijv. zal de Dreambox direct tuner B gebruiken want daar zou het signaal wel beschikbaar moeten zijn.

Misschien moet je tuner B hetzelfde inrichten als tuner A, ondanks dat daar natuurlijk geen motor op zit maar dan zal misschien de Dreambox wel tuner A aanspreken en (dus) je schotel laten draaien?

 

Ben benieuwd wat de oplossing is.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Alex1970
Omdat je in tuner B niet aangegeven hebt dat de schotel draaibaar is gaat de Dreambox ervanuit dat de satellietposities daar altijd beschikbaar zijn (bijv. bij gebruik van twee aparte schotels) en als tuner A dan niet op 23.5E staat bijv. zal de Dreambox direct tuner B gebruiken want daar zou het signaal wel beschikbaar moeten zijn.
Misschien moet je tuner B hetzelfde inrichten als tuner A, ondanks dat daar natuurlijk geen motor op zit maar dan zal misschien de Dreambox wel tuner A aanspreken en (dus) je schotel laten draaien?

Ben benieuwd wat de oplossing is.
Ik had de tuner B al eens hetzelfde als A ingesteld, maar toen wilde de schotel helemaal niet draaien.

Maar ik kreeg net een mail van Gerard (van die diseq .DBF)

Citaat Gerard:

menu – Instellingen - Systeem – Aanpassen
Zorg er voor dat de Menu modus, op Expert komt te staan.

Dan zie Rotor beweging zichtbaar maken (want daar zocht je naar , dacht ik). Je ziet met zichtbaar maken een draaiende schotel . Maar pas op, dit betekend dat er draaipulsen afgegeven worden en niet dat hij fysiek ook draait. Dus is de motor defect / verkeerd aangesloten of is de DiSEqC switch defect/fout aangesloten, dan zie je draaiende schotel symbool wel maar beweegt de schotel niet.

verder zie je iets naar onderen VOORKEURSTUNER staan. Hier zit volgens mij (mogelijk) je oplossing om het steeds terug te laten draaien op Tuner A. Dat doe je door de VOORKEURSTUNER op A in te stellen.

Einde citaat Gerard.

Het eerste deel stond al zo ingesteld, maar de VOORKEURSTUNER op A instellen deed de truuk.

Hij draait nu netjes via Tuner A terug naar zijn Home, waar de LNB's van de Multi rail weer werken.

Volgens mij heb ik nu een bijna perfekte installatie (op die BIGSATS na dan )

Bedankt voor de adviezen, ik hoop dat de anderen(anders dan Triax) hier ook nog iets mee kunnen.

DM 8000 + Dm7000s Funke 99 Cm met 13.0,19.2,23.5,28.2 LNB twins vast en draaibaar met stab HH120

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De installatie werkt prima voor de 4 vaste sats.

 

Ook de motor kan ik nog steeds gebruiken m.b.v. de LNB van 23.5 voor alle draaibare sats posities.

De beugel is universeel ook voor andere schotels geschikt in te stellen. De LNB's zijn in alle richtingen uit te richten.

De Skew stond natuurlijk al goed ingesteld voor de motor.

Kosten € 119,- 3 ALPS LNB's, dubbele EMP(8/2) schakelaar, en de beugel. Verder heb ik voor de 28.2E de oude (nog goede) LNB gebruikt.

 

2010-11-22%20%28Small%29.JPG

2010-11-25%20%28Small%29.JPG

2010-11-26%20%28Small%29.JPG

2010-11-27%20%28Small%29.JPG

2010-11-30%20%28Small%29.JPG

DM 8000 + Dm7000s Funke 99 Cm met 13.0,19.2,23.5,28.2 LNB twins vast en draaibaar met stab HH120

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

De installatie werkt prima voor de 4 vaste sats.

 

Ook de motor kan ik nog steeds gebruiken m.b.v. de LNB van 23.5 voor alle draaibare sats posities.

De beugel is universeel ook voor andere schotels geschikt in te stellen. De LNB's zijn in alle richtingen uit te richten.

De Skew stond natuurlijk al goed ingesteld voor de motor.

Kosten € 119,- 3 ALPS LNB's, dubbele EMP(8/2) schakelaar, en de beugel. Verder heb ik voor de 28.2E de oude (nog goede) LNB gebruikt.

 

Beste

 

Is het mogelijk mij te vertellen of dezelfde opstelling mogelijk is, met een schotel groot genoeg om onderstaande te ontvangen.. Met zelfde opstelling bedoel ik dus ook de 4 lnb's om de 4 belangrijkste te ontvangen.

 

alle mbc zenders op [badr 4 , 11919.00 H 11 BSS - 27500 3/4 ]

fox zenders op [ badr 6, 11843.00 H 7 Badr6-BSS - 27500 3/4]

 

 

Zoja, kan u mij onderdelen aanraden ( schotel, lnb,rail) ?

Bedankt voor de moeite en hopelijk heb ik genoeg gegevens meegegeven om me te kunnen helpen

aangepast door reynsa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...