Ga naar inhoud


(Debian)hoe ssh poort 22 veranderen naar andere binnen debian?


gideon

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

 

Ik zit sinds kort met een nieuwe upc modem hier,de thomson TWG850.

 

Vroeger stelde ik mijn 2 linux debian samba servers zo in dat de 1e direct via ssh poort 22 te bereiken was en de 2e gaf ik in de router poort 28 geforward naar de interne poort 22.

Dit heeft altijd goed gewerkt tot dus met deze nieuwe modem waar diezelfde instelling blijkbaar niet te maken is.

 

Nu mijn vraag:Ik wil de 2e debian pc nu dan zo instellen dat deze zelf reageerd op ssh poort 28.Waar in welke map binnen debian kan ik dit vinden om deze ssh poort te veranderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Tha Great Mac

Veranderen is niet een goed plan, als het al zou kunnen. Wat je veel beter kunt doen is intern poort 28 forwarden naar poort 22. Scriptjes genoeg die dat voor je kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Snap ik. De vraag nogmaals gelezen te hebben, is het een duidelijke keuze. In serverparken zou ik niet willen dat ik voor elke server een poort zou moeten onthouden waarop is per ssh te bereiken is. Vandaar dat ik eerder voor port-forwarding zou kiezen (hij is dus ook via 22 bereikbaar) dan voor poort wijzigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet ik... smile heb het al veel vaker gedaan, standaard lekker standaard laten als dat eigenlijk wenselijk is.

 

In dit geval kan de server binnen het eigen netwerk gewoon met port 22 benaderd blijven worden. Dan hoef je ook niet steeds na te denken welke port je ook al weer had ingesteld (al kom je met nmap dan weer een eind met het zoeken welke port het ook al weer was).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Lamko
nano /etc/ssh/sshd_config
En dan port 22 in een ander nummer veranderen



Dank voor je tip.Heb inmiddels in de opgegeven map poort 22 veranderd naar een eigen willekeurige poort en deze geforward in de nieuwe modem-router en kan er nu gewoon weer in.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het is om hacken te voorkomen kan je beter fail2ban installeren.

Als hackers iets proberen worden ze automatisch gebanned na een x aantal inlogpogingen.

============================

We use opensource software

UBUNTU, ZIMBRA, OPENOFFICE

Free your pc, use Ubuntu

============================

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het topic werd gestart omdat de starter port 22 niet geforward krijgt naar 28.

 

Sommige routers ondersteunen dit niet. Daarom wilde hij op zijn tweede linux machine ssh op port 28 laten luisteren omdat mappen van 28 -> 28 wel gaat met zijn router.

 

Het heeft dus geen moer te maken met bang zijn voor hackers.

 

 

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...