Ga naar inhoud


24 inch actuatormotor hoe aan te sluiten


ukkiepukkie

Aanbevolen berichten

Ik heb een probleem met een 24 inch actuatormotor, merk weet ik niet.

Op een analoge ontvanger met motorsturing werkt ie perfect, gewoon de 2 draden op de motor en twee op de sensor.

Maar als ik hem aan sluit op mijn echostar 3000, 2 draden op de motor en dan 1 op M pulse en dan 1 op de GND dan krijg ik elke keer motor error.

Werkt een actuator motor dan anders dan een jaeger motor.

Wie weet hoe ik hem dan aan moet sluiten.

Alvast bedankt.

 

John

Link naar reactie
Delen op andere sites


Oeiiiii, een Jaegermotor.

dit zijn helaas kampioenen pulsjes verliezen in combinatie met de echo 2500 en 3000. ik spreek helaas uit ervaring.

je hebt de motor goed aangesloten, je kan natuurlijk wel even meten met een goede multimeter, dan weet je wat meer.

 

Ik ben echter bang dat je het beste ofwel een andere actuatormotor moet monteren, of gaan knutselen met reedrelais in je Jaeger.

 

er zijn wel wat "oplossingen" voor dit probleem aangedragen in de loop der tijd, maar volgens mij werkt geen enkele goed. een oplossing die bij sommigen schijnt te werken is het plaatsen van een elco over de pulscount, ik heb wel eens een ander reedrelais met een N.C. contact gemonteerd, maar dit nooit echt 100% goed gekregen. soms kreeg ik spontaan weer een motor error.

 

als je er gemakkelijk bij kan komen zou ik er eens een ander reedrelais inbouwen, en vooral op een andere positie. helaas kan ik er bijna niet bij (12 meter hoge rolsteiger nodig) dus heb ik uiteindelijk de dure Jaeger actuatormotor voor de goedkoopste strong gewisseld, en problemen over.

 

succes

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt al vast voor je antwoord Peter.

Maar eerst had ik een Jaeger H to H motor op mij Echostar en die draaide perfect en er gingen geen pulsen verloren.

Maar nu heb ik een 1.50 mtr schotel met een onbekend merk actuator en die wil dus niet draaien maar ik las een paar postings terug dat er een actuator motor aan gesloten werd op gewoon m1 en m2, en dan op +5volt en M pulse.

Of is dat een ander type actuator??.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, ik dacht dat je een Jaeger motor had die zo nu en dan, zomaar ineens een motor error gaf, maar nu begrijp ik dat dit GEEN Jaeger maar een onbekend merk is.

Het kan dan heel goed zijn dat de pulsgever defect is. Maak morgen de motor eens open, de kans is groot dat er ofwel gewoon een draadje loszit, of dat het reedrelais defect is.

 

Het wil nog wel eens gebeuren dat per ongeluk de 36 volt en de puls omgedraaid worden. heb je de pech dat je reedrelais net dicht staat en ga je dan proberen je schotel te verdraaien dan kan het zijn dat de contacten van het reedrelais aan elkaar vast gelast zitten.

 

het beste kan je dit even met een universeelmetertje doormeten.

 

Peter.

 

Vergeten.

M-puls en GND zou goed moeten zijn, de 5 volt is voor de voeding van hall sensor pulsgevertjes of optische pulsgevers (bijna net zo'n systeem als in de muis van je copmputer).

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het pulskontakt gebruik je altijd de sensor aansluiting en de GND!

 

Als je de puls aangesloten hebt op 5 Volt, of ooit eens per ongeluk de motorsturing (36 Volt) opgezet hebt, dan heb je nadien meestal fouten in de pulsen.

 

De pulsgever is gewoon een reedkontakje, zoals bij raam of deurkontakt in alarmsystemen. Zet je spanning op deze kontakten dan heb je gauw inbrandpuntjes op deze kontakten en geven deze meteen fouten in de telling.

 

Ik heb nog nooit problemen met Jaeger gehad en als ik de Strong motoren bekijk ... zouden ze wel niet bij Jaeger gemaakt zijn? Ze zien er zo idenditiek uit. Ik kan mij natuurlijk hierover vergissen.

Dreambox DM920UHD - Echostar 120cm draaibaar - Tooway Internet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die motortjes sleuren echt niet zo'n groot vermogen hoor, tenzij je werkelijk zover oost of west gaat dat de schotel overhelt, dan kan deze wel eens grotere stromen trekken totdat de schotel weer wat omhoog komt.

Dreambox DM920UHD - Echostar 120cm draaibaar - Tooway Internet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik kom er niet uit. Ik draai mijn schotel nu met de analoge ontvanger en dat gaat heel goed ook met kleine stapjes.

Ik ga deze week maar even naar de dealer met de echostar want ik denk dat er dan wat mis mee is.

Maar ik heb geen 1 keer wat verkeerds aangesloten dus ik ben benieuwd.

bedankt voor jullie hulp.

 

John

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan wel gebeuren dat je steeds de snoeren niet goed in je echo in steekt. Anders ligt het echt aan je 3000. Een kennis van mij heeft ook zo'n probleem met zijn 2500.

 

 

Sterkte.

Work is work if you're paid to do it. It's a HOBBY if you've to pay to be allowed to do it.

 

2X Amiko 8900HD SPARK(Schiterrend!!!). T90 in aankoop......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...