Ga naar inhoud


Geen 5.1 audio via HDMI onboard videokaart


French

Aanbevolen berichten

Hallo mensen,

 

Probleempje..

Nieuwe htpc gekocht, werkt perfect. Blueray rips draait geweldig. Alleen audio zend de pc uit in 2 channel.

Als volgt aangesloten:

HTPC--HDMI-->TV. TV--OPTICAL-->Audio set.

TV geluid uitgeschakeld, geen effect.

Rechts onderin bij het speakertje kan ik niet anders kiezen dan stereo. Overigens bij jack plug instellingen wel 5.1, maar bij HDMI dus niet.

Rechtstreeks in mij Audio set, geen effect.

Andere aanluit opties heb ik niet.

Omdat mijn WII aan de TV hangt en ik toch graag met Guitar Hero hard wil kunnen rocken, moet die OPTICAL tussen de tv en Audio set blijven. Heb dus maar 1 OPTICAL in.

Het gaat om:

Lg 50PS8000 tv

lg HB954PB audio set

Msi 880GM-41 Moederbord

 

Misschien weet iemand of ik een instelling moet wijzigen, of het moederbord het niet ondersteunt. Ik heb avonden zitten googelen maar kom er niet aan uit.

Anders moet ik een losse videokaart kopen. Maar van een htpc bord verwacht je wel dat zoiets kan. Anders terug brengen.

 

BVD

 

Frans

Rebox 8000hd,

maximum E85 Dish,

3X alp, 13E-28,2E-23,5E

1Xtwin alp, 19,2E

venton diwo-418e 4/1,

LG-50ps8000 plasma,

LG-HB954PB HT-set!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is wel belangrijk om te weten hoe de htpc is samengesteld en dan in het bijzonder welke videokaart erin zit. Bij ATi bijvoorbeeld moet je de output door de geluidschip op de videokaart laten doen. (realtec). Deze verzorgt de output via hdmi.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz
Het is wel belangrijk om te weten hoe de htpc is samengesteld en dan in het bijzonder welke videokaart erin zit. Bij ATi bijvoorbeeld moet je de output door de geluidschip op de videokaart laten doen. (realtec). Deze verzorgt de output via hdmi.


Het is dus een MSI 880gm-e41. 4 gb geheugen en een phenon 2x2 560 am3 cpu.
Als ik me niet vergis zit er onboard een ATI HD4250.
De audio heb ik wel aan de gang. Alleen is het stereo. Maarja... hdmi zou toch ook 5.1 kunnen lijkt me.
Multi channel schrijft MSI zelf. Of ben ik erin gestonken dat dat ook gewoon stereo is...?
Ik las al iets op internet iets over HDCP. Volgens mij houd dit in dat copy protection niets doet, en vervolgens gewoon alle data over de hdmi wordt verstuurd, of heb ik dit mis?
Als dit zo is, want hier rept MSI niets over, dat dit bord dat niet ondersteund. En wellicht daarom geen 5.1 doorstuurd?

Iig dank voor het mee denken

Rebox 8000hd,

maximum E85 Dish,

3X alp, 13E-28,2E-23,5E

1Xtwin alp, 19,2E

venton diwo-418e 4/1,

LG-50ps8000 plasma,

LG-HB954PB HT-set!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: youriy
Heb je wel de HDMI-audio driver geinstalleerd?


Ja, is geinstalleerd. Anders werkt de audio helemaal niet over HDMI.
Heb nu dus alleen stereo, en wil in 5.1 blu-ray kunnen luisteren.

Bedankt

Rebox 8000hd,

maximum E85 Dish,

3X alp, 13E-28,2E-23,5E

1Xtwin alp, 19,2E

venton diwo-418e 4/1,

LG-50ps8000 plasma,

LG-HB954PB HT-set!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: French
Origineel bericht van: winwiz
Het is wel belangrijk om te weten hoe de htpc is samengesteld en dan in het bijzonder welke videokaart erin zit. Bij ATi bijvoorbeeld moet je de output door de geluidschip op de videokaart laten doen. (realtec). Deze verzorgt de output via hdmi.


Het is dus een MSI 880gm-e41. 4 gb geheugen en een phenon 2x2 560 am3 cpu.
Als ik me niet vergis zit er onboard een ATI HD4250.
De audio heb ik wel aan de gang. Alleen is het stereo. Maarja... hdmi zou toch ook 5.1 kunnen lijkt me.
Multi channel schrijft MSI zelf. Of ben ik erin gestonken dat dat ook gewoon stereo is...?
Ik las al iets op internet iets over HDCP. Volgens mij houd dit in dat copy protection niets doet, en vervolgens gewoon alle data over de hdmi wordt verstuurd, of heb ik dit mis?
Als dit zo is, want hier rept MSI niets over, dat dit bord dat niet ondersteund. En wellicht daarom geen 5.1 doorstuurd?

Iig dank voor het mee denken


Ik heb het met zo'n zelfde kaart 3 weken geleden bij iemand aan het werk gekregen. Erg veel moeite kostte het niet. Helaas weet ik niet meer zo uit mijn hoofd hoe en wat ik allemaal gedaan heb, maar het werkte prima. Je moet in ieder geval de hdmi geluidskaart kiezen en de speaker configuratie als 5.1 zetten als ik mij goed herinner.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

x264 rips, en gebruik hiervoor VLC player.

MAar als ik dus speaker settings ga doen(rechts onderin taakbalk) Dan heb ik enkel de optie stereo geluid, en kan dat dus niet omzetten naar 5.1 bij HDMI audio uiteraard.

 

Dus of dit zozeer een afspeel programma probleem is, ik denk het niet. Heb inderdaad bij VLC gekeken en vond een optie om in 5.1 af te spelen, maar dat werkte niet.

Rebox 8000hd,

maximum E85 Dish,

3X alp, 13E-28,2E-23,5E

1Xtwin alp, 19,2E

venton diwo-418e 4/1,

LG-50ps8000 plasma,

LG-HB954PB HT-set!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je je er nog iets van herinneren?

Moest je nieuwe drivers downloaden? Ik heb nu het recentste erop staan. Hdmi audio driver, verse windows 7.

Aantal audio kanalen bij hdmi instellingen blijft ie 2 aangeven. De jack instellingen staan wel op 5.1

 

Je geeft me hoop whistleStond al op het punt terug te gaan naar de winkel! blush

Rebox 8000hd,

maximum E85 Dish,

3X alp, 13E-28,2E-23,5E

1Xtwin alp, 19,2E

venton diwo-418e 4/1,

LG-50ps8000 plasma,

LG-HB954PB HT-set!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Configuratie scherm => Geluid => Ati HDMI output => Configuren daar even de juiste speaker config opgeven... Mocht daar realtec audio device of iets anders staan zit je fout (althans dat is bij mijn ati 5450) de audio driver zit als het goed is in de catalist driver van ati/amd verwerkt. Anders ff de laatste en juiste vga driver op ati.com downloaden

Bij vlc => extra => voorkeuren => audio daar kun je kiezen uit de verschillende audio opties, ik vermoed dat je daar "gebruik S/PDIF indien mogelijk" moet aanvinken.

suc6

"My next wife will be normal"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Zo, ben ik weer.

 

Nou het is gelukt. En weet je wat nu het stomme is... Als ik de pc opstart zonder dat de tv aanstaat, herkent de pc de HDMI niet.

Alleen voor beeld, en niet voor geluid.

Met andere woorden, eerst de tv aanzetten, vervolgens pc, e voila!

Het leven kan zo simpel zijn...

 

Hoop dat ik hier een ander ook mee geholpen heb.

 

Dank voor jullie hulp!!

Rebox 8000hd,

maximum E85 Dish,

3X alp, 13E-28,2E-23,5E

1Xtwin alp, 19,2E

venton diwo-418e 4/1,

LG-50ps8000 plasma,

LG-HB954PB HT-set!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Dit klinkt niet als een oplossing!


soms is dit niet anders.. of je moet dit forceren.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet weten hoe je dit moet forceren. Een vriend van me had hetzelfde, als je gewoon de juiste volgorde aanhoud, is er niets aan de hand, dan is het de vraag...is het een probleem?

Maar ik ben ermee geholpen, en als dit te forceren valt, vertel het me graag.

 

I.i.g enorm bedankt

Rebox 8000hd,

maximum E85 Dish,

3X alp, 13E-28,2E-23,5E

1Xtwin alp, 19,2E

venton diwo-418e 4/1,

LG-50ps8000 plasma,

LG-HB954PB HT-set!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...