Ga naar inhoud


Verschil kwaliteit Telefoonsnoertjes en Connectors


Sjattuh

Aanbevolen berichten

De kabels van en naar je apparatuur toe, die met die RJ-45 jacks geloof ik? De gewone kabels binnenshuis van de telefoonaansluiting in de muur naar je telefoon toe.

 

Zit hier kwaliteitsverschil in en is dit interresant om op te letten?

 

Ik bedoel niet het overduidelijke verschil. Ik heb snoertjes in een degelijke plastice mantel en snoertjes in een ondegelijke cylofaan verpakking (bij wijze van spreke). Het gaat meer om de aders zelf.

 

Ik heb vernomen dat b.v. de HDMI kabels van 30 euro net zo prima zijn als die van 90 euro. Dit gaat ook op voor telefoon snoertjes?

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Beheerder

Dat is een totaal andere techniek. HDMI is een digitaal signaal, analoge telefonie is zoals de naam al verklapt analoog.

 

Voor analoge telefonie wordt RJ-11 gebruikt. Dat is de smallere versie van de RJ-45.

 

De voorwaarde is dat de aders van koper zijn. Meer voorwaarden zijn er eigenlijk niet.

 

In kantoorgebouwen wordt tegenworodig geen aparte bekabeling meer gebruikt voor telefonie. Daar zet men tegenwoordig uitsluitend nog RJ-45 in, met daarachter CAT5e of CAT6 (twisted pair netwerk) kabel.

 

In die RJ-45 doosjes kan je gewoon een RJ-11 steken, zodat afhankelijk van hoe de kabel in de apparatuurruimte wordt gepatched, je de aansluiting voor zowel (analoge) telefonie, ISDN als ook voor (computer) netwerk en dus ook voor IP telefonie kunt gebruiken.

 

Mvg,

 

Michel

16137_rj11%20rj45.jpg

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Michel

In die RJ-45 doosjes kan je gewoon een RJ-11 steken, zodat afhankelijk van hoe de kabel in de apparatuurruimte wordt gepatched, je de aansluiting voor zowel (analoge) telefonie, ISDN als ook voor (computer) netwerk en dus ook voor IP telefonie kunt gebruiken.

Mvg,

Michel


Dat is niet juist. Je kunt er wel een verloopkabel insteken met aan de ene kant RJ45 en aan de andere kant een RJ11. Druk je een RJ11 in een RJ45 chassisdeel, dan heb je een goede kans dat je het chassisdeel beschadigt. De iets bredere plastic zijkanten van het RJ11 stekertje drukken dan de aansluitingen 1 en 8 naar de mallemoeren, en de steker gaan ook heen en weer bewegen in het schassisdeel wat de overige aansluitingen vernielt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Dat gebeurt vrijwel overal op deze manier en ik heb nog nooit meegemaakt dat daardoor iets kapot ging.

 

Uiteraard zit een RJ45 beter in een RJ45 socket en een verloopkabeltje is natuurlijk zo geknepen.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus er zit kwaliteits verschil in?

 

Ik trek z.s.m. nieuwe telefoonkabels en wil eigenlijk alles optimaliseren, dus indien mogelijk ook de rj-11 kabel van muur naar modem. Ik heb overigens van die verloopjes bij mijn Fritzen gekregen.

 

Wat zou je aanraden? Alles voor RJ-45 maken en dan met zo een verloopje werken? Creeer je zo niet meer zwakke plekken (storingsgevoelig) doordat je weer meer verbindingen aanlegt?

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

nee, voor analoge telefonie maakt het allemaal niets uit, maar als je het toch moet gaan aanleggen is (telefoon)snoer met 4 aders en RJ11 doosjes aanleggen zonde van het geld.

 

Dus overal RJ45 doosjes met minimaal cat5e twisted pair netwerk kabel aanleggen als je toch alles overnieuw moet doen. Dat is maar een paar euro duurder en universeel inzetbaar.

 

Voor een analoge telefoon maakt zo'n verloopje niets uit.

 

Je kan altijd nog een simpel kabeltje knijpen met aan één kant een RJ11 en aan de andere kant een RJ45 als je dat een beter gevoel geeft.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Michel
nee, voor analoge telefonie maakt het allemaal niets uit, maar als je het toch moet gaan aanleggen is (telefoon)snoer met 4 aders en RJ11 doosjes aanleggen zonde van het geld.

Dus overal RJ45 doosjes met minimaal cat5e twisted pair netwerk kabel aanleggen als je toch alles overnieuw moet doen. Dat is maar een paar euro duurder en universeel inzetbaar.

Voor een analoge telefoon maakt zo'n verloopje niets uit.

Je kan altijd nog een simpel kabeltje knijpen met aan één kant een RJ11 en aan de andere kant een RJ45 als je dat een beter gevoel geeft.

Mvg,

Michel


Het is eigenlijk heel simpel.

Ik trek een nieuwe analoge kabel van de straat kast naar mijn huis. Deze gaat gelijk op een wall socket en dat word de enigste aansluiting in mijn huis. Ik zou deze zelfs direct kunnen aansluiten op de adsl splitter.

Ik maak de pijp ruim en probeer hem zo te installeren dat ik altijd makkelijk kabels kan veranderen (als alles goed gaat krijgen wij in de loop van dit jaar glasvezel).

Ik kan dan het beste door deze nieuwe pijp een cat5e kabel trekken?

Binnen in mijn huis staan alle PC's op kantoor waar ook de aansluiting komt. Er gaat 1 CAT naar de slaapkamer waar ik een router heb staan en mijn slaapkamer spullen op aan heb gesloten (PS3, DM) en het draadloosnetwerk heb verlengd middels WDS zodat vrouwlief in bed kan internetten met haar mini laptop.

De PC's staan verder dicht bij de modem/router dus die kan ik direct aansluiten en er zal 1 kabel bijkomen naar de (nog aan te bouwen) woonkamer omdat ik daar ook weer een router wil plaatsen.

Ik heb de slaapkamer aansluiting (en wilde hetzelfde met de woonkamer doen) niet middels muur sockets, maar een kabel direct van router naar router.

Slim zo of niet?

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Michel
Dat gebeurt vrijwel overal op deze manier en ik heb nog nooit meegemaakt dat daardoor iets kapot ging.

Uiteraard zit een RJ45 beter in een RJ45 socket en een verloopkabeltje is natuurlijk zo geknepen.

Mvg,

Michel


Dan heb je heel veel geluk gehad. Ik heb het meegemaakt dat we bezig waren een heel groot nieuw kantoorpand klaar te maken voor de verhuizing. Met zo'n 30% van de RJ45 kabels hadden we grote problemen. Ik merkte echter dat de RJ45 kabels van de KPN veel strakker in de chassidelen zaten, terwijl die van ons wat heen en weer konden bewegen. Het bleek dat onze stekers ca. 0,1 mm smaller waren. We moesten toen met vliegende haast honderden nieuwe kabels laten aanrukken met een ander merk RJ45 steker die wel strak in het chassideel zat.

Moraal van het verhaal: Als het met RJ45 stekers in RJ45 chassidelen al fout kan gaan, dan met het met RJ11 helemaal fout kunnen gaan.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik tref het meestal (9 van de 10 keer) zo aan.

 

Wij prikken zelf zelden of nooit een RJ11 ergens in. Die halen we juist weg wink

 

Mvg,

 

Michel

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Jou vraag was of er kwaliteitsverschil was.

 

Nee, dat is er nauwelijks.

 

Jij hebt eerder nooit iets gezegd over grondkabel naar de straat.

 

Vanaf de telefoonaansluiting in de straat (gaat dat in Turkije zo?) leg of beter laat je gewoon de juiste kabel trekken.

 

Juist is wat de leverancier voorschrijft.

 

In je huis hoef je helemaal niets te doen begrijp ik nu, want daar heb je maar één aansluiting schrijf je nu zelf.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Michel
Jou vraag was of er kwaliteitsverschil was.

Nee, dat is er nauwelijks.

Jij hebt eerder nooit iets gezegd over grondkabel naar de straat.

Vanaf de telefoonaansluiting in de straat (gaat dat in Turkije zo?) leg of beter laat je gewoon de juiste kabel trekken.

Juist is wat de leverancier voorschrijft.

In je huis hoef je helemaal niets te doen begrijp ik nu, want daar heb je maar één aansluiting schrijf je nu zelf.

Mvg,

Michel


Die vraag had ik in een andere draad gesteld mbt wat ik het beste kan doen voor de nieuwe 'aanvoer' kabel. Het voordeel van Turkije is dat zolang je het maar netjes doet en de Turkse KPN (wie de aanvoer verzorgt) een beetje betaald om de daadwerkelijke aansluiting te doen in het hub huisje ze niet zo moeilijk zijn.

Ik zit nu van de straathub/verdeelkast naar ons park, daar staat weer een verdeel kast naar de woningen toe, maar voordat hij bij mij is kom ik weer 2 verdeelkasten tegen. En dan nog 1 in mijn huis zelf.

Ik wil dus een kabel van de allereerste straathub (nog voordat hij op het park is) naar mijn huis trekken.

En de vraag ging over de snoertjes tussen de muren en de apparatuur. Daar heb je antwoord op gegeven, er zit geen kwaliteitsverschil in.

Ik had 4 telefoon aansluitingen in huis, maar die zijn al teruggebracht naar 2 en dat wordt er uiteindelijk 1. Ik zie het nut er niet zo van in, omdat a. je tegenwoordig leuke telefoon setjes hebt met 1 centrale en dan b.v. 2 losse stations met alleen een charger. b. mijn Fritz is ook een telefoon centrale en c. het huis is een gelijkvloerse bungalow van alles bij elkaar 125m2 dus een beetje onnodig om in elke kamer een telefoon te hebben.

We dwaalden alleen een beetje af van de originele vraag, maar je info is gewaardeerd omdat ik hier niet zoveel kaas van heb gegeten en dan is het altijd handig dat er mensen op S4A zijn die dat wel hebben en bereid zijn een beetje te helpen. smile

Hier, kun je een beetje zien wat er allemaal al gerommeld is...

http://www.sjattuh.com/Bungalow

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...