Ga naar inhoud


DVB-T en FM band Breedband Antenne


JosFop4Sat

Aanbevolen berichten

(Opnieuw geplaatst bericht ivm defekt)

 

Ik zit hier met een mij onbekend fenomeen. Een probleem kan ik het niet echt noemen, maar het zit zo:

 

Aangezien ik de radiontvangst in de huiskamer niet altijd via de satellietontvanger wilde,

gebruik ik al jaren een auto-antenne, zo'n standaard ding van 40 cm die je op een gemiddelde auto aantreft.

 

auto-antenne_~itf275039.jpg

Die heb ik op mijn balkon geplaatst en aangesloten op een 20 dB breedband antenneversterker FM-UHF.

Modelletjebouwmarkt dus niks bijzonders.Dit alles op zo'n zo'n 5m hoogte.

Nu heb ik onlangs een LCD TV gekocht waarop ook de mogelijkheid zit tot ontvangst van DVB-T en de binnenantenne van Hirschmann nou niet bepaald een vlekkeloos beeld levert.

Nu dacht ik eraan om die binnenantenne van Hirschmann ook maar op dat balkon te plaatsen bij die FM antenne.

Misschien d.m.v. een koppelfilter ook maar op die breedbandversterker, waarom niet.

 

Toen kreeg ik een helder, ofwel een stompzinnig idee, om eerst maar eens te kijken wat er uit de breedbandversterker komt.

Die is immers in de huiskamer uitgevoerd met een radio/TV splitter- contactdoos.

 

Wat schetst mijn verbazing dat de Digitenne ontvangs kraakhelder is op alle kanalen, al is dat moeilijk te beoordelen bij digitale ontvangst, maar tot daaraan toe.

Mijn probleem was opgelost, zonder een extra antenne te plaatsen.

 

Daar hield het niet mee op, want met de speciale Digitenne antenne van KPN kon ik immers niet alle kanalen automatisch zoeken, er ontbraken er enkele uit het bouquet van KPN.

Toen ik met de Breedband DVB-T / FM Antenne erop aangesloten opnieuw een scan uitvoerde, werden er 4 TV kanalen en 12 radiokanalen aan toegevoegd.

Ik heb er zelfs een regionale zender (TV Rijnmond) bij, terwijl ik in de buurt van Roosendaal woon,niet bepaald gedekt door TV Rijnmond, dacht ik.

 

Weet hier iemand meer over te vertellen? Kan het zijn dat de autoantenne toevallig in dezelfde band werkt als de UHF band voor Digitenne?

 

Ik wilde het in ieder geval effe kwijt..........

You can never solve a problem on the level on which it was created
Groeten, Jos
VU+DUO2-2-S2; 1xT/C; OpenATV 5.1; Logitech 700;Maximum E85 HB,A1,A2,A3

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ten eerste, fijn dat het werkt op de auto antenne, al is deze in principe niet geschikt voor de hogere frequenties, welke gebruikt worden voor DVB-T, lijkt mij dat je breedband versterker het een en andere flink verbeterd wink

 

Levert je LCD wel (5V) voeding, welke voor de Hirschmann antenne benodigd is? zoniet, dan lijkt de tegenvallende prestaties hiervan wel te verklaren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ReBr
Ten eerste, fijn dat het werkt op de auto antenne, al is deze in principe niet geschikt voor de hogere frequenties, welke gebruikt worden voor DVB-T, lijkt mij dat je breedband versterker het een en andere flink verbeterd wink

Levert je LCD wel (5V) voeding, welke voor de Hirschmann antenne benodigd is? zoniet, dan lijkt de tegenvallende prestaties hiervan wel te verklaren.


Volgens mij is het zo dat de autoantenne zonder auto op andere golflengtes nu beter ontvangt omdat hij nu 'korter' is. Normaal zou de antenne voor de 2m band moeten werken en is daar de carrosserie van de auto bij opgeteld (vandaar dat de antenne korter is), nu weet ik dat de antennes wel langer gemaakt worden door er een wikkeling om de antenne te laten lopen, maar of dat ie dan helemaal 2m is weet ik niet zeker. Het zou dus zomaar kunnen dat je 'per ongeluk' een ideale DVB-T antenne hebt.

Mut@nt HD2400 met 1x sat en 3x cable met Ziggo, 1TB HDD op OpenPli 4.0 met Oscam.

Azbox HD Premium+ met 1x cable met Ziggo en 1x sat, 500 GB HDD op E2 met Oscam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de carrosserie bij de antenne opgeteld wordt, is nieuw voor mij.

Al ben je nooit te oud om te leren en ging ik er vanuit dat de carrosserie de ground is van de dipool en je dus altijd nog een langere antenne nodig hebt voor de FM band.

Die antenne wordt meestal elektrisch verlengd met een spoel.

Dat allemaal tot daaraan toe is het natuurlijk meegenomen dat de antenne goed functioneert voor 88-108 MHz én voor de UHF band, in mijn geval 546 MHz (Roosendaal) en 474 MHz voor een van de zenderlocaties waarvan ik TV Rijnmond zou oppikken.

Het kan toevallig zijn dat er een 4:1 verhouding in zit, waardoor dit voordeel erin zit.

 

Mijn Samsung TV is niet voorzien van 5 Volt voeding, dus die Hirschmann antenne moest wel voorzien worden van een externe voeding.

 

Ik beweer niet dat ik het ei van Columbus heb ontdekt, maar

wellicht zijn er leden die hetzelfde probleem op willen lossen met oude onderdelen.

 

 

 

 

You can never solve a problem on the level on which it was created
Groeten, Jos
VU+DUO2-2-S2; 1xT/C; OpenATV 5.1; Logitech 700;Maximum E85 HB,A1,A2,A3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...