Ga naar inhoud


Hoeveel opnames met één DVB-T tuner


RvdV

Aanbevolen berichten

Ok, wellicht een 'domme' vraag, maar ik kan het niet vinden: hoeveel DVB-T opnames kunnen er in een DM-8000 tegelijkertijd lopen met één DVB-T tuner?

Visiosat Trisat 13.0/19.2/28.2

Dreambox DM8000/Gemini II/OpenPli 1.0/1TB

Topfield TF5000PVR/200GB

Topfield TF5300K Digitenne/120GB

Thomson DVR Mediabox UPC

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ah, dus feitelijk werkt dat hetzelfde als bij DVB-S, met het verschil dat er geen antennebeperkingen (lnb) zijn. Dus bij pech kun je met één tuner niet kijken én opnemen tegelijk.

Visiosat Trisat 13.0/19.2/28.2

Dreambox DM8000/Gemini II/OpenPli 1.0/1TB

Topfield TF5000PVR/200GB

Topfield TF5300K Digitenne/120GB

Thomson DVR Mediabox UPC

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo is het inderdaad.

 

Een DVB tuner kan maar op één frequentie tegelijk afgestemd zijn. Of dat nu DVB-C/DVB-S of DVB-T is, dat maakt niet uit.

 

Wel is het zo dat je bij DVB-C en DVB-T makkelijker de splitsing kunt maken om je tweede tuner aan te sluiten. Een eenvoudige antennesplitter kun je bij kabelsignaal en terrestrische signalen wel toepassen, terwijl dat bij satellietsignalen niet kan omdat je daar met lage/hoge band en horizontale/vertikale polarisatie zit.

 

M_Z

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij maar 1,

 

als ik een opname deed was volgens mij de rest van de zenderlijst grijs,

 

Zal het vannavond voor de zekerheid controleren

 

gr

DM920 Ultra HD; Newnigma, DM800HDse,

Oppo-BDP-105EU, Rotel RSP-1576,Rotel RMB 1095, LG UH850V,

Monitor Audio Gold 200 4G

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch is het mogelijk om meerdere programma´s te zien en op te nemen, maar dan wel met een DVB-T USB stick en het programma DVBdream. (1 hoofdscherm en zeven PIP beelden)

Getest met een DM800 met een DVB-T PCTV nanostick Solo (73e SE)

 

Hoe dat precies werkt weet ik ok niet, maar het zou dus ook bij een DM8000 met een DVB-T tuner mogelijk moeten zijn, maar dan wel met een aanpassing van de software.

De vraag is dan, wie kan en wil dat eventueel doen?

 

Grts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: EBOR
Volgens mij maar 1, Zal het vannavond voor de zekerheid controleren

Ik hoor het graag!

Visiosat Trisat 13.0/19.2/28.2

Dreambox DM8000/Gemini II/OpenPli 1.0/1TB

Topfield TF5000PVR/200GB

Topfield TF5300K Digitenne/120GB

Thomson DVR Mediabox UPC

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee het zijn er meer, 4 groepjes, valt mee.

 

ned 1,2,3, fryslan :horen bij elkaar.

 

Rtl4,5,7 sbs6 net 5

 

rtl8, veronica, een, ketnet, nickelodion,Discovery, eurosport,spice p

 

Animal p, ngc, Erediv1,2 ,mtv,tmf,cnn,bbc E

 

gr

DM920 Ultra HD; Newnigma, DM800HDse,

Oppo-BDP-105EU, Rotel RSP-1576,Rotel RMB 1095, LG UH850V,

Monitor Audio Gold 200 4G

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er al max 4 kunnen opnemen, toen ben ik gestopt, want het begon trager te worden.

 

Van het weekend nog getest op een dm800, kon er 3 opnemen, en nog zappen zonder vertraging.

 

En op de 8000, kun je de kaart nog doorslussen naar de volgende kaart, dus geeft meer mogelijkheden.

bv alle vlaamse horen bij elkaar. Toch een 10 tal die je zo kunt opnemen, en kijken naar iets anders.

 

dm800hd, dm8000, wdtv live, multytenne 45 twin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de regel zitten er bij DVB meerdere zenders in één stream, als je met een tuner afgestemd ben op één van die zenders kun je de andere zenders in die stream ook nog decoderen met dezelfde tuner.

Zo kun je dus bij een single tuner naar één zender kijken en de anderen in dezelfde stream nog opnemen.

 

Bij DVB-S is een stream in de regel één transponder (soms zitten er meerdere streams op één transponder, echter is dit meestal niet het geval op bijv. de Astra's).

 

Bij DVB-T is een stream het kanaal of ook wel mux of bouquet genoemd waarop afgestemd is.

In Nederland zijn dat er dus vier:

Publieke omroep: Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3 en de Regionale omroep.

KPN Digitenne Bouquet 1: RTL4, RTL5, RTL7, SBS6 en NET5.

KPN Digitenne bouquet 2: Eredivisie Live 1, Eredivisie Live 2/Cartoon Network/AT5, TMF/Comedy Central, MTV, Animal Planet, CNN, BBC Entertainment en NGC.

KPN Digitenne Bouquet 1: Veronica/Disney XD, RTL8, één, Canvas/Ketnet, Nickelodeon/Comedy Central, Discovery Channel, Eurosport en Private Spice.

 

Dus kan je naar één zender op een bepaald kanaal bekijken en de andere zenders van hetzelfde kanaal opnemen.

Neem je bijv. op van RTL7 dan kan je tegelijkertijd nog kijken naar RTL4, RTL5, SBS6 of NET5.

 

Heb je meerdere DVB-T tuners dan kan je inderdaad het signaal gewoon doorlussen en op die andere tuner ook nog op een ander kanaal afstemmen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jij "stream" noemt (volgens mij een in dit verband zelf uitgevonden benaming) is één frequentie. Het verhaal is voor DVB-T & S & C identiek: een tuner kan, net zoals dat 100 jaar geleden ook al het geval was, slechts afstemmen op één frequentie. In het uitgezonden signaal zitten (in tegenstelling tot vroeger) altijd meerdere kanalen, die door middel van een "demuxer" uit elkaar worden gehaald.

Nogmaals: S & T & C zijn wat dat betreft identiek.

 

Er zijn wel verschillen, maar op ander gebied. De manier waarop het signaal op de frequentie wordt gezet verschilt. Vandaar dat er aparte tuners zijn voor die 3 uitzendvarianten.

 

En voor S is er nog een verschil: een deel van het afstemmen gebeurt daar door de LNB, die daarvoor door de box wordt aangestuurd (Frequentie hoog/laag, polarisatie horizontaal/verticaal).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...