Ga naar inhoud


[Zelfbouw] Deurbel die een anloge telefoonlijn open zet


Michel

Aanbevolen berichten

  • Beheerder

De linksys SPA2102 of PAP2T zijn analoge telefoon naar VoIP convertors (ATA's).

 

Op zo'n kastje sluit je aan de ene kant een analoge telefoon aan en aan de andere kant een netwerk kabel.

Door het kastje wordt het analoge signaal omgezet naar IP telefonie.

 

Nu zit ik met de volgende uitdaging. Er zijn 2 ingangen in het gebouw. Er is geen intercom systeem gewenst, maar wel een deurbel. Ik wil een oplossing bedenken die de deurbeldrukker omzet naar een telefoon oproep.

 

Het doel is het volgende:

 

1. Deurbel wordt ingedrukt

2. De telefoon gaat over en laat als caller ID zien: Deurbel-1 of Deurbel-2 zodat die persoon op zijn telefoon kan zien welke deur moet worden geopend.

 

Op zich kan dat als volgt:

 

De Linksys ATA wordt geprogrammeerd met 2 Hotlines. Hotline 1 belt nummer 600 met caller ID: Deurbel-1, hotline 2 belt 600 met caller ID: Deurbel-2

 

Sluit ik nu een simpele analoge telefoon aan op ATA poort 1 en pak de hoorn van het toestel, belt deze automatisch 600 met de juiste caller ID.

 

De enige uitdaging is dus op een nette manier met een simpele schakeling een analoge telefoon simuleren die geactiveerd kan worden met een deurbeldrukker.

 

Kent iemand een zo simpel mogelijke schakeling die het open zetten van een analoge telefoonlijn simuleert?

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

Wel, ik persoonlijk zou dit eens proberen.

Het is best te doen op een stukje Veroboard om te testen.

 

De voeding uit de beltrafo halen. Een hertriggerbare 555C of als de bellen een gemeenschappelijke trafo hebben zet je zo twee schakelingetjes op 1 print en je gebruikt de 556C.

 

Het idee is, dat je systeem waarschijnlijk enkele seconden tijd nodig heeft om het sluiten van de lus te detecteren en de "verbinding" naar je kiestoon op te stellen. Dan moet je zien dat iemand die kort belt, toch gezien wordt door je systeem. Ook iemand die korte stootjes geeft moet niet telkens weer een "oproep" maken. Vandaar hertriggerbaar. Je kan de tijd natuurlijk zelf instellen met R2 (en eventueel C3), t = 1,1 x R2 x C3 = 1,1 x 1M * 10uF = 11 sec (R2 = minimaal 2K2).

 

R1 moet je berekenen volgens de voedingsspanning, en is berekend op ong 50 mA bij 8V. Als de trafo 4 volt geeft moet je R1 aanpassen. Bij 8V kan je een 12V relais gebruiken, bij 4 een 6V exemplaar (bij 6V een weerstand met een 6V relais)

 

Ook R5, R6 en C5 kunnen zo nodig aangepast worden, want de spanning moet snel genoeg zakken om bij een korte belstoot te triggeren... desnoods kan je over C5 een weerstand zetten...

 

Dit is natuurlijk wel een niet uitgestest ontwerp... whistle

 

M.v.g.

 

Eddy Vl

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het mij goed herrinner is de impedantie van een analoog telefoontoestel in off-hook stand 600 ohm.

R7 zou volgens mij dan ook 600 (680?) ohm moeten zijn ipv 220 ohm.

 

De waarde van 600 ohm word ook op diverse webpagina's genoemd.

 

Nog wat meer info gevonden op het internet:

48 µA is de max. toegestane stroom volgens CTR21. Meestal kun je nog wel tot 0.5-1mA zonder problemen afnemen maar dat is niet gegarandeerd...

Daarboven denkt de centrale toch echt dat je off-hook bent...

 

Off-hook kun je 16.5 - 80mA afnemen bij 7...12v, afhankelijk van centrale type en land...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Gisteren heb ik samen met een kennis wat geexpirimenteerd en tot een hele simpele oplossing gekomen.

 

Het schema van een T-65 KPN telefoon bracht ons op het juiste pad.

 

Een weerstand en een elco en eventueel een relais om van een Deurbel NC een NO contact te maken is al voldoende.

 

Als ik de weerstand nu sluit, valt deze na 2 seconden af en dat is voldoende om op de server (via de ATA) te detecteren dat de deurbel ingedrukt is.

 

Allen bedankt voor jullie hulp!

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Toch een paar kleine opmerkingen:

 

Citaat:
Als ik het mij goed herrinner is de impedantie van een analoog telefoontoestel in off-hook stand 600 ohm.

 

Daar heb je dik gelijk in: de wisselspanningimpedantie is inderdaad 600 Ohm. Normaal zitten in het toestel een reeks spoelen en een balanstransfo. Hiervan is de impedantie in totaal 600 Ohm. De gelijkspanningsweerstand is meestal een stuk lager en ligt rond de 200 ohm...

 

De "centrale" of NT1 detecteert geen impedantie maar gelijkstroomweerstand.

 

Citaat:
48 µA is de max. toegestane stroom volgens CTR2

Dit is de stroom die de centrale moet kunnen leveren als je ingehaakt bent.

 

Citaat:
Off-hook kun je 16.5 - 80mA afnemen bij 7...12v, afhankelijk van centrale type en land...

 

De analoge Centrales van Alcatel Bell leverden ong 20 mA als je Off-Hook bent. De ATEA was geloof ik ook in die buurt.

 

Maar ja, analoge centrales, 't is lang geleden en ik heb hier de schema's niet zo direkt liggen... En de officiële schema's bij Belgacom zijn naar de papierslag gegaan denk ik... :D

 

M.v.g.

 

Eddy Vl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...