Ga naar inhoud


Welk type S-ata crontroller ?


JBnl

Aanbevolen berichten


Zonder dat ik je het antwoord kan geven, maar: waarom wil je dat weten? Het maakt voor een in te bouwen schijf niet uit: SATA II is backwards compatible met SATA I.

Link naar reactie
Delen op andere sites

versies die we kennen

SATA Revision 1.0 (SATA 1.5 Gbit/s)

SATA Revision 2.0 (SATA 3 Gbit/s)

SATA Revision 3.0 (SATA 6 Gbit/s)

 

vaak is op de hdd ook nog wat te jumperen opdat de schijf zelf in een sata1 of 2 modus komt

 

zo is bekent dat men bij bepaalde modellen jumper OPt1 moet zetten tbv 1,5 Gbit/s > hetgeen eigenlijk aanduid dat er een SATA1 controller in je VU steekt

 

backward compatibel is dus mogelijk maar naast het thema firmware van hdd en jumperen van hdd evenzo belangrijk als het advanced format 4KB HDD

ciao

 

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die jumpers zijn op enkele modellen HDD inderdaad aanwezig, en dwingen de SATA interface in de firmware van de HDD alleen maar in de SATA I stand te werken. Normaal gesproken zou tijdens het onderhandelen tussen die firmware en de SATA-controller in de box (de handshake) afgesproken moeten worden welke snelheid (welk protocol) gehanteerd wordt. Dat zorgt voor de backward compatibiliteit, beide kanten op. Voor het (zeldzame) geval dat dit niet goed gaat, kan die jumpersetting worden gebruikt.

Echter lang niet alle HDD's beschikken over die jumpersettings: als de handshake dan fout gaat, werkt die HDD dus niet in die box.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...