Ga naar inhoud


Motor weigert vaak te draaien (oorzaak: dreambox of motor?)


abu_ilya

Aanbevolen berichten

Eind vorig jaar begon mijn dreambox 7020 volgend fenomeen te vertonen:

de motor weigerde vaak te draaien ttz er kwam wel de melding "service not found" maar nadien bleef het wachten op "motor turning...", die weigeringen waren aanvankelijk sporadisch en door driftig over en weer te zappen lukte het dan soms weer wel, maar momenteel kan ik soms een half uur of langer proberen om de schotel in beweging te zetten. Een vriend van me met dezelfde dreambox en motor (moteck SG-2100) kreeg met gelijkaardige fenomenen af te rekenen, het vreemde is nu dat mijn vriend een DM800 gekocht heeft en de motorproblemen volledig opgelost zijn, mag ik hieruit concluderen dat de oorzaak niet onze motor is maar de DM7020 die na een paar jaar gaat "haperen", zou dit aan de voeding kunnen liggen? Iemand een idee hoe dit eenvoudig te checken?

 

alle ideeen en hulp welkom

 

abu ilya

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dag allemaal,

 

ik heb hetzelfde probleem met mijn 7025+.

Draait soms wel soms niet...ondanks dat steeds het draai icoontje in het scherm te zien is, gebeurt er niets.

Ook handmatig draaien via "rotor instellingen" doet het soms wel/niet. Erg vaag dus confused

Ik heb Gemini 4.70 er net opnieuw opgezet maar dat maakt niets uit en sinds 2 maanden zit er een nieuwe voeding in. Daarvoor had ik deze problemen overigens ook al.

 

Zou het vervangen van deze condensator hier ook DE oplossing zijn? Ik weet niet of dit probleem ook bekend is bij de 7025+?

 

Alvast dank voor je reactie wink

 

Mvg,

Edwin

"Je kunt niet alles hebben.

Ik weet niet eens waar ik het zou moeten laten!"

Dreambox 7025+ + 200Gb + Gemini 4.7 + draaibaar + 78cm wok

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: vGnp
Het linkje met foto in mijn draadje van het linkje even volgen.

vGnp

Ik had de thread via het linkje niet ver genoeg gevolgd, als je ver genoeg gaat kom je idd uit bij een foto van de elco en de waarde. Ik ga dit uitproberen en hou jullie op de hoogte. Alvast hartelijk bedankt voor deze info

mvg.
abu ilya
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pak de elco vast met een combinatietang

draai hem 90 graden om z'n as

evt 180 graden de andere kant op

en hij komt los

 

Desoldeer de aansluitpennen en zet er een andere elco op.

Hoeft geen SMD te zijn als het maar 22 uF is met 25 volt werkspanning (en de werkspanning mag meer zijn, maar dan is de elco wel qua behuizing groter;-)

 

Let ook even op de de polarisatie van de elco; zwarte streep is de min-zijde.

 

gaatje lukken.

post-38911-1318261812,3942_thumb.jpg

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: iemand
Je vraag hoort eigenlijk in een "eigen thread" met verwijzing naar hier. Zo houden we het forum leesbaar.
Maar m'n antwoord is... "voor mij nog een onbekend euvel bij de 7025". Kzou het daar eerst zoeken in de stabiliteit van de voeding.


Hallo,

bedankt voor je reactie.
Er zit al een nieuwe voeding in (gerepareert bij Dream Multimedia 2 mnd geleden), dus ik verwacht niet dat het daar in kan zitten. Ik ga preventief die condensator vervangen...kleine moeite.
Mocht dit helpen maak ik desnoods nog ff een nieuwe thread zodat ik mijn bevindingen kan delen.
Ik zal ook de support van Dream Multimedia deze vraag stellen. Hoe meer info hoe beter.

Mvg,
Edwin

"Je kunt niet alles hebben.

Ik weet niet eens waar ik het zou moeten laten!"

Dreambox 7025+ + 200Gb + Gemini 4.7 + draaibaar + 78cm wok

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: iemand
Pak de elco vast met een combinatietang
draai hem 90 graden om z'n as
evt 180 graden de andere kant op
en hij komt los

Desoldeer de aansluitpennen en zet er een andere elco op.
Hoeft geen SMD te zijn als het maar 22 uF is met 25 volt werkspanning (en de werkspanning mag meer zijn, maar dan is de elco wel qua behuizing groter;-)

Let ook even op de de polarisatie van de elco; zwarte streep is de min-zijde.

gaatje lukken.

Hoera! Het is gelukt, ik heb de aluminium-smd-elco van 22uF/25V vervangen door 2 niet gepolariseerde smd-condensatoren van 10uF/25V die ik bovenop elkaar gesoldeerd heb (parallelschakeling) en de motor draait weer! Weer eens blijkt hoe fout het is elco's te gebruiken op plaatsen waar teveel hitte ontstaat.
Hartelijk dank aan allen hier

mvg.
abu ilya
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...