Ga naar inhoud


slecht weer - reserve


erikdk

Aanbevolen berichten

hallo satmensen,

 

weer zo'n beginnersvraag.

is het mogelijk om voor onze Astra's (in het bijzonder 19° en 23.5°) een 'gegarandeerde' ontvangst te hebben ondanks heel harde regen?

 

Ik vond op wikipedia dat bij een wolkbreuk het minimum 10 mm per 5 minuten regent, of minimum 25 mm op 1 uur, dus dat betekent pieken van meer dan 100 mm/uur; anderzijds vond ik een grafiek op geo-orbit.org voor 30°kijkhoek dat voor een 100 mm/u regenval de signaalverzwakking 15 tot 30 dB is voor frequenties van 11 GHz tot 14 GHz.

Om dus 'nooit' uitval te hebben zou ik dus een 35 dB basis + 15 à 30 dB = 50 à 65 dB signaal moeten krijgen? Dat zijn schotels van meer dan 2.4 meter...

 

Klopt dit of maak ik ergens een zware redeneer- of rekenfout?

En hoe doen kabelTV-kopstations het?

 

ik hoop dat iemand wat licht kan doen schijnen in mijn duisternis ...

 

erik

 

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Soms valt het beeld weg door heftige regenval in Hilversum of in Luxemburg, bij de opstraal schotels.

En daar staan toch echt redelijk grote jongens...

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen kans op uitval is onmogelijk.

 

Het probleem van regen valt in de praktijk wel mee, de grootste boosdoener is hevig onweer. De achtergrondruis wordt zo groot dat het signaal er niet meer bovenuit komt en dat veroorzaakt uitval gedurende enkele minuten en slechts enkele keren per jaar.

 

De 2e boosdoener is sneeuw in/op je schotel waardoor de lnb letterlijk 'niks ziet'. Daar kun je schotelverwarming voor gebruiken, maar een bezem werkt ook prima smile

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben een keer een verslag tegengekomen, waarin betoogd werd, dat niet alleen de demping reden is van het uitvallen van de ontvangst, maar ook de fazeverschuiving/polariteitsverschuiving door het reflecteren van de regendruppels mede verantwoordelijk is voor de ontvangst uitval.

 

Een grote schotel zal een grotere regen reserve hebben, maar wanneer de uplink uitvalt houdt alles op.

 

Gemiddeld gebeurt dit 1-2 keer per jaar.

 

Met mijn Wavefrontier kijk ik van 12 graden west tot 28 graden oost.

Bij uitval op bijvoorbeeld Astra 1 blijft eigenlijk altijd wel ontvangst mogelijk op een van de andere satellieten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit hier in de buurt een ontvangststation voor kabel televisie. Die schotels hebben ongeveer een diameter van 2,5 meter. Staan een stuk of 6 ( ik gok voor elke satelliet 1 aangezien je ze in mijn mening heel precies moet uitrichten ). Zit tevens een verwarmingselement in ( voor sneeuw en heftige regenval ). Kan het weten, heb er wel eens een sneeuwbal naar gegooid.

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik had vroeger meer uitval en storingen met de kabel, daarmee vergeleken is het incidenteel uitvallen van de schotel niet de moeite waard.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...