Ga naar inhoud


vraag aan T90 bezitters: is ontvangst van een perifere sat evengoed als de centrale


erikdk

Aanbevolen berichten

hallo jullie gelukkige T90 eigenaars.

 

ik hoop binnenkort jullie club te vervoegen.

 

Ik ben vooral geinteresseerd in 28E-23.5E-19E-13E maar wil me niet helemaal blindmaken voor wat meer westelijk ligt, en anderzijds heb ik weinig interesse voor wat oostelijker dan 28E ligt. Mijn idee is quatroLNBs te gebruiken naar een multiswitch, om de signalen over een minimum 4 ontvangers te verdelen met minimum 2 tuners per ontvanger (mijn droomopstelling is 1 dreambox 8000HD met 4 tuners, en verder Vu+ Duo's of Clarke-Tech 9000en).

 

28E is blijkbaar de zwakste schakel in dat geheel, zeker als ik de onheilspellende berichten lees over nieuwe astra's die daar gaan hangen en die mogelijk nog nauwer hun ontvangstzone gaan afbakenen voor Freesat (met een nauwe afgrenzing op de sat, 8PSK en FEC 9/10 kan je akelig precies afbakenen).

 

Vandaar mijn vraag: doe ik er goed aan 28E als centrale sat te gebruiken om daar een maximale ontvangst te hebben, of kan ik eerder westelijk richten (zeg op 13E of zelfs 8E): blijf ik dan 28E even goed ontvangen?

 

Of om het anders te zeggen: is de kwaliteit ontvangst van een sat altijd even goed zolang hij maar helemaal de schotel gebruikt (blijkbaar +/- 20° van de centrale sat), of is de centrale sat toch wat beter voorzien dan wat er verder aan de periferie hangt? In theorie maakt het niet uit binnen de grenzen van +/- 20°, maar hoe zit het in de praktijk?

 

Erik

BigBisat op 13-19-28; Triax 110 op 23.5; Channelmaster 1.2m via Moteck VBox;  Spaun multiswitch; 1x DB800HDse; 2x DB8000HD; 1 x VU+Solo4K. OpenPli. LAN Gigabit. 2 x QNAP HS-251+ met 2 x 6TB Western Digital Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites


- Volgens WaveFrontier maakt de toiroidal schotel het mogelijk dat elke LNB signaal ontvangt te vergelijken met een schotel van 90CM die vol gericht staat op deze satelliet. Het gaat hier om de T90 dus. t55 zegt hetzelfde te kunnen maar dan voor een schotelformaat van 60CM geloof ik. In ieder geval mijn waarden op de 28 zijn gewoon 90%-95% en ik heb oost turksat, en west thor met thor 65% en turksat 80%. Dus ik zou mij er geen druk over maken. Mijn tussenliggende satellieten varieeren van de astra's rond de 80-90% en Eurobird 64%, Astra 4 60%, hotbird 70% etc. Allemaal dus te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hier werkt alles prima tussen 28 oost en 8 west.

 

Door de constructie van de schotel heeft hij voor een gebied van minstens 20 graden (-10 to +10 t.o.v. het center) geen meetbaar verlies van prestatie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu een 90 cm triax schotel op de centrale sat 19 en vang daarnaast de 28, 23,5 en 13. Heb begrepen dat je voor nilesat (als voorbeeld) minimaal een 90 cm schotel nodig hebt om het vrij zwakke signaal op te kunnen vangen. Dan zou ik de schotel dus wel moeten draaien. Vraag is, hoe zit het met de T90 als het om bijvoorbeeld nilesat gaat. Is die te vangen, of is de schotel daar niet echt geschikt voor ?

XTrend ET9000 - DM 800 HD - Triax 88 quad - Visiosat Big Bisat - 80 cm Universal sat - Panasonic Plasma Viera series - Epson TW-3500

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: BeoMaster
Ik heb nu een 90 cm triax schotel op de centrale sat 19 en vang daarnaast de 28, 23,5 en 13. Heb begrepen dat je voor nilesat (als voorbeeld) minimaal een 90 cm schotel nodig hebt om het vrij zwakke signaal op te kunnen vangen. Dan zou ik de schotel dus wel moeten draaien. Vraag is, hoe zit het met de T90 als het om bijvoorbeeld nilesat gaat. Is die te vangen, of is de schotel daar niet echt geschikt voor ?


Je kunt met de T90 Nilesat niet fatsoenlijk ontvangen. Misschien een enkele Verticale zender. Horizontale zenders gaat al helemaal niet. Als je Nilesat wilt ontvangen heb je een schotel van 180 cm nodig. Een schotel van 90 cm is absoluut te klein.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: maja
Origineel bericht van: BeoMaster
Ik heb nu een 90 cm triax schotel op de centrale sat 19 en vang daarnaast de 28, 23,5 en 13. Heb begrepen dat je voor nilesat (als voorbeeld) minimaal een 90 cm schotel nodig hebt om het vrij zwakke signaal op te kunnen vangen. Dan zou ik de schotel dus wel moeten draaien. Vraag is, hoe zit het met de T90 als het om bijvoorbeeld nilesat gaat. Is die te vangen, of is de schotel daar niet echt geschikt voor ?


Je kunt met de T90 Nilesat niet fatsoenlijk ontvangen. Misschien een enkele Verticale zender. Horizontale zenders gaat al helemaal niet. Als je Nilesat wilt ontvangen heb je een schotel van 180 cm nodig. Een schotel van 90 cm is absoluut te klein.


Duidelijk verhaal. Dank voor de snelle respond. Dan valt Nilesat voor mij af. 180 cm schotel ga ik de buren niet aandoen. :-)

XTrend ET9000 - DM 800 HD - Triax 88 quad - Visiosat Big Bisat - 80 cm Universal sat - Panasonic Plasma Viera series - Epson TW-3500

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...