Ga naar inhoud


Linken naar illegale content valt onder persvrijheid


blake7

Aanbevolen berichten

Linken naar illegale content valt onder persvrijheid

 

Gepubliceerd: Vrijdag 22 april 2011

Auteur: Andreas Udo de Haes

 

Het linken naar websites met onrechtmatige content of software valt onder de vrijheid van meningsuiting. Een link is als een voetnoot in een boek.

 

Linken naar sites waar illegale content of software staat is toegestaan mits het onderdeel is van een informatief artikel. Dat oordeelt de Duitse Hoge Raad, het Bundesgerichtshof. Het vonnis is vorig jaar oktober reeds uitgesproken, maar nu pas gepubliceerd.

 

DRM-kraker

In 2005 klaagden muzieklabels EMI, Sony, Universal Music en Warner de Heise aan, uitgever van Duitse computerbladen en ict-sites. In een online verschenen artikel over de DRM-ripper AnyDVD werd ook naar de fabrikant van deze software, SlySoft gelinkt. AnyDVD is onder Duits recht verboden software. Het linken stimuleerde het gebruik van AnyDVD en was dus onrechtmatig, betoogde de muziekindustrie.

 

De Duitse Hoge Raad oordeelt zes jaar later dat linken moet kunnen en valt onder de persvrijheid en de vrijheid van meningsuiting. Het betreft een informatief stuk over de AnyDVD, waarin bovendien wordt gewezen op de juridische implicaties van het slopen van digitale slotjes.

 

Link is voetnoot

Het linken naar de de gewraakte site van SlySoft is niets anders dan bronvermelding, vergelijkbaar met een voetnoot in een boek. Het kiezen van een al dan niet omstreden onderwerp valt sowieso onder de pers- en meningsvrijheid.

 

Inhoud en kwaliteit van de informatie of meningen zijn irrelevant voor de toepassing van deze fundamentele rechten. Het is niet aan de rechter, en al helemaal niet aan de entertainmentindustrie, om dat te beoordelen, aldus het Bundesgerichtshof.

 

De principiële uitspraak heeft geen directe impact op jurisprudentie in andere landen, maar de Duitse Raad baseert zich wel expliciet op Europese verdragen en richtlijnen.

 

http://webwereld.nl/nieuws/106454/linken-naar-illegale-content-valt-onder-persvrijheid.html?utm_source=feedburner&utm_medium=twitter&utm_campaign=Feed%3A+Webwereld+%28Webwereld%29&utm_content=Twitter

 

bron webwereld

Onze geest is als een Parachute hij werkt alleen als die open is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Laat mij maar triest wezen dan.

Ik werk normaal en verdien daar ook normaal mee.

Ik kan niet 3 cdees per maand kopen hoor voor die prijzen hier in nederland.

Met wat leuke muziek ben ik dan weer wat minder triest.

-= Dreambox 7000 Echostar LT8700 en SR8700,Skystar 2,Humax 5400 2 x Nokia 9500 1 x 90 cm met twin en een Channelmaster 1.2 met een quad =-

Link naar reactie
Delen op andere sites

zeer interessant !

waarbij ik moet zeggen dat ik dat ook niet anders verwacht had.

daar wetenschappers zich ook in hun dissertaties steunen op voetnoten en andermans werk ter ondersteuning van eigen vindingen

alsook zelfs patentrechten waar met verwijzingen (voetnoten) naar werk van derden een patent garant staat voor de bescherming van een vinding.

 

hoe zien we dat in relatie tot de recentelijk aangepaste forumregels?

het geven "links" is sowieso een onderdeel van persvrijheid

of

het geven van "links" dient ter ondersteuning van eigen vindingen

 

met andere woorden, je hebt iets gevonden hetgeen je zelf in eigen tekst verwoord en plaatst ter ondersteuning van je verhaal een link!

 

hetgeen niet verward moet worden met enkel kopiëren van andermans tekst en hier plaatsen!

 

boeiende materie. confused

Dark & Long, Drift 2 Dark Train

Underworld

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: tajvdz
triest dat er mensen zijn die ilegale content willen hebben!
gewoon niet doen!


Dat hebben ze zelf gedaan, als je kijkt naar muziek en wat je voor die 12a15eu krijgt, vroeger stonden er 20 nummers A +- 3min op cd, voor 25gulden, nu mag je blij zijn met 10nummers op cd en nog slechtere kwali ook.

Dan is het ook gewoon logisch dat ze het downloaden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

En de geschiedenis blijft zich herhalen. Na de muziek- en filmindustrie zijn nu de boeken aan de beurt. Met man-en-macht wordt de prijs van e-books hoog gehouden om de enorme overhead aan nu nutteloze uitgeverijen, boekwinkels, drukkerijen e.d. in stand te houden in plaats van de goedkope distributie te omarmen.

 

De auteur kan het boek beter zelf online zetten voor € 1,50 per download, dan verdient hij/zij er zelf meer aan. Dat gebeurt inmiddels dan ook steeds vaker. Gevolg is dat de branche nog verder instort dan wanneer de nieuwe distributiemethode zou zijn verwelkomd. Weer niks geleerd.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: tajvdz
triest dat er mensen zijn die ilegale content willen hebben!
gewoon niet doen!


En jij doet niets om aan illegale contents te komen????

Volgens mij heb jij jezelf een poos geleden versproken door aan te geven dat jij illegaal aan zenders komt (cardsharing): KLIK

Triest smirk

* VU+ Duo 2 sat/kabel - Amiko A3 combo - Coolstream Trinity - Dreambox 800 HD SE - Xsarius Fusion HD SE - Mag254 iptv *

* LG 65inch smart 3D tv - Playstation 4 *

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik doe niet aan cardsharing. ik betaal netjes aan Canal Digitaal, UPC en SKY voor mijn zenders.

als ik cardsharing zou doen dan is dat voor zenders waar ik hier geen codering voor kan kopen.

De meeste cd´s en dvd´s die vrolijk ilegaal worden gedownload zijn allemaal in de winkel te koop!

Ik vind dat echt erg want zo wordt mijn hobby om zeep geholpen (verzamelen van cd´s) want de prijzen zijn inderdaad hoog zodat maatschappijen besluiten om maar op legale sites als Itunes hun materiaal gaan aanbieden.

En een verzameling van computerbestanden heeft voor mij geen enkele waarde. Mp3 is heel makkelijk zelf te maken door een gekochte cd te rippen. dat hoeft niet gedownload te worden.

En als je geen geld hebt om het te kopen jammer dan.

Ik zou ook wel in een BMW willen rijden. Die ga ik dan toch ook niet stelen?

 

Mensen denk na en stop met downloaden en aanbieden!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: tajvdz
ik betaal netjes aan Canal Digitaal, UPC en SKY voor mijn zenders.

als ik cardsharing zou doen dan is dat voor zenders waar ik hier geen codering voor kan kopen.


Dus illegaal!!

Laat ik je ff op een regel van Sky wijzen:

It is against BSkyB's Terms and Conditions to have Sky TV outside of the UK and Republic of Ireland.

Q.E.D. it is illegal to have Sky TV outside of the UK and Republic of Ireland.

BSkyB could fine you if they caught you, and it would eventually go to court, as a last resort.
As for broadcasting.
Certain channels do not allow certain programmes to be viewed outside of a particular region, due to broadcasting rights, ownership, age ratings, etc, so this could be breaking Government Law of the particular country.
So you could be in serious trouble with certain channels and broadcasters and the government.


Ik neem aan dat Druten buiten Het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Ierland ligt wink

* VU+ Duo 2 sat/kabel - Amiko A3 combo - Coolstream Trinity - Dreambox 800 HD SE - Xsarius Fusion HD SE - Mag254 iptv *

* LG 65inch smart 3D tv - Playstation 4 *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Greatone
Origineel bericht van: tajvdz
ik betaal netjes aan Canal Digitaal, UPC en SKY voor mijn zenders.

als ik cardsharing zou doen dan is dat voor zenders waar ik hier geen codering voor kan kopen.


Dus illegaal!!

Laat ik je ff op een regel van Sky wijzen:

It is against BSkyB's Terms and Conditions to have Sky TV outside of the UK and Republic of Ireland.

Q.E.D. it is illegal to have Sky TV outside of the UK and Republic of Ireland.

BSkyB could fine you if they caught you, and it would eventually go to court, as a last resort.
As for broadcasting.
Certain channels do not allow certain programmes to be viewed outside of a particular region, due to broadcasting rights, ownership, age ratings, etc, so this could be breaking Government Law of the particular country.
So you could be in serious trouble with certain channels and broadcasters and the government.


Ik neem aan dat Druten buiten Het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Ierland ligt wink



Let op het woordje als ik, dus hij zegt niet dat hij het doet?!!

En de hartelijke groeten van Poetsdoekje...

 

COMPUTERS ??!!.... De meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Poetsdoekje
Let op het woordje als ik, dus hij zegt niet dat hij het doet?!!


Hij zegt dat hij betaalt aan Sky, want ik lees toch echt het woordje ik:

Citaat:
ik betaal netjes aan Canal Digitaal, UPC en SKY voor mijn zenders


En dat is dus illegaal wink

* VU+ Duo 2 sat/kabel - Amiko A3 combo - Coolstream Trinity - Dreambox 800 HD SE - Xsarius Fusion HD SE - Mag254 iptv *

* LG 65inch smart 3D tv - Playstation 4 *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk Sky UK en het is legaal.Wel vindt ik het jammer dat andere mensen buiten Ireland in Europa niet kunnen kijken.Er valt dus in Brussel nog heel wat te doen als ze dat willen!!!

VU+DUO HD met VTI 4.2.2 ,HP Omni27,Samsung LED UE55ES7000,ASUS K73E,Toshiba Satellite C670D,DENON AVR-X2100W,Philips FIDELIO 9700.
BIG BISAT met 6 LNB,S 28.2/23.5/19,2/13.0//4.8/0.8

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...