Ga naar inhoud


Pressure rating van een radiateurdop


Belsat

Aanbevolen berichten

Goedenmiddag!

 

Het probleem dat ik in een andere thread zijdelings aan de orde stelde heeft zich toegespitst op de radiateurdop; vandaar even een nieuwe, meer specifieke vraag.

 

Toen het twee weken geleden zo heet was (30° buitentemperatuur) kookte het expansievat (met reliefvalve) van mijn Nissan Pathfinder over. Paniek, tot ik bij meting ontdekte dat die radiateurdop (op het expansievat dus) al bij 0.3 bar begon te openen, hoewel er 1.1 op staat. Ik kocht bij de dealer een splinternieuwe originele dop, ook met 1.1 er op. Na meting blijkt deze al bij 0.5 bar te openen, dus nog steeds veel te vroeg.

 

Noch ik, noch mijn garage begrijpen hier iets van. Als er 1.1 op staat betekent dit toch dat de dop pas bij 1.1 bar zou moeten openen? Of mis ik iets??

 

Ik overweeg een "racing" dop te kopen van 1.4 bar...

 

Vriendelijke groeten, Henk

 

 

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dank Sjaak. Ik begrijp dat je bevestigt dat als er 1.1 op staat de dop ook 1.1 bar overdruk moet kunnen houden. Correct?

 

Ik begin me af te vragen of ik de doppen misschien om moet wisselen? De dop met overdrukventiel zit namelijk op het expansievat, terwijl op de radiator zelf een enkele dop zit zonder overdrukventiel.... Zou dat kunnen???

 

Ciao, Henk

 

 

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dop op je expansievat laten zitten!

Kan je eens een foto plaatsen van de bovenkant van de dop zodat wij kunnen zien wat er allemaal op staat?

Als hij gespecificeerd is op 1.1 bar, dan zou hij niet eerder dan +/- 1.0 bar mogen openen. (Ze mogen wel 'iets' lager openen, maar nooit hoger!)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide doppen, met en zonder ventiel, hebben een oranje label. Er staat op:

 

Nissan logo

Iets Japans

NEVER OPEN WHEN HOT

NE JAMAIS OUVRIR A CHAUD

WARNING

1.1

 

Op de dop zonder ventiel staat geen 1.1

 

Ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemeten met een officieel apparaat dat daarvoor bedoeld is. Een soort fietspomp met een meter er op. Dop op expansievat, hele systeem onder druk gepompt..

 

Ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben niet bekend met met dit koel systeem maar zo als je zelf ook al aan gaf lijkt het mijn het meest voor de hand

liggende dat de overdruk dop (met klep ) op de radiateur hoort

als ik het goed heb is dit een "ouderwetse""overdruk dop die bij te hooge druk de vloeistof in een vat laat loopen bij afkoeling zal de vloeistof weer terug worden gezogen in de radiateur

dit vat heeft meest al geen overdruk dop dus wat ik me af vraag kan je deze doppen omwisselen?

wat betreft openningdruk staat er soms 11 ipv 1,1

dan zou het voor 11 psi kunnen staan ? 11psi =0,75 bar ongeveer

altijd nog hooger dan 0,5 bar

dit zijn zo maar wat gedachten grt brinky

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sjaak: Nee, we hebben de druk op de radiateur gezet. Die is via via verbonden met de onderkant van het expansievat waarop de dop met het het ventiel. Als de druk boven de 0.3, resp. 0.5 bar komt, loopt vloeistof boven uit het ventiel (dop) via de overloop. Als we deze afsluiten kunnen we het systeem oppompen tot 1 bar zonder verlies (hoger zijn we niet gegaan). Dus echt alleen die dop lekt!

 

Bedankt voor het meedenken, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@brinkey: Er staat echt 1.1 op, dus ik neem aan dat dit bars zijn. Ik begin steeds meer te geloven dat de doppen idd omgewisseld horen. De geometrie van de hals van de radiateur kan net even anders zijn dan die van het expansievat waardoor hij in de radiateur mss wel zijn druk houdt. Ik moet op jacht naar iemand met een Pathfinder om te vergelijken. Heb me al 2 keer geregistreerd op het Nissan forum maar wordt er telkens weer afgegooid :-(

 

Ciao, Henk

 

 

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bovendien heb ik zojuist ontdekt dat de hals van de radiateur 1-2 mm korter is dan die van het expansievat. Op de radiateur zou de dop dus strakker zitten en wss wel de goede druk houden. Zouden de doppen dan toch een keer omgewisseld zijn???

 

Ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb op internet een garagehandboek voor de PF gevonden en de dop met het ventiel moet wel degelijk op het expansievat zitten... Het lijkt er op dat de hals van dit expansievat om een of andere reden net iets te lang is waardoor het ventiel niet voldoende aangedrukt wordt.

 

Ik ga nu eerst maar eens een dop voor 1.4 bar bestellen en kijken of die de druk beter houdt.

 

Mochten er nog suggesties zijn: graag. Anders hartelijk dank voor het meedenken!

 

Ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik ook aan zitten denken :-) Er zijn meer mensen confused waar nu precies welke cap moet zitten. Eindconclusie is: ventielcap op reservoir, simpele cap op radiator. http://www.clubfrontier.org/forums/f8/radiator-cap-65998/

 

Ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat je toch vekeerd zit te zoeken als ik het allemaal zo lees is er toch zeeeeer waarschijnlijk iets met je koelsysteem mis en dan gaat mijn gedacht toch richting

lekke koppakking en dan niet testen met een bar op het koelsysteem want dat heeft geen nut

maar cylinder voor cylinder onder druk zetten en daar mag gerust 10 bar op denk dat je dan wel belletjes in je koel systeem krijgt

dat rommelem met de dop van de expansie tank heeft geen enkel nut

 

gr metropar

VU+ DUO met Blackhole 1.7.8 +hbbtv .dreambox7000,500plus,nokia 9500,

nokia9600 ,dbox2

Link naar reactie
Delen op andere sites

@metropar: Dat was van het begin af aan mijn vrees. Maar waarom heb ik dan pas een probleem bij 30° buitentemperatuur? Lekke koppakking moet je toch ook merken bij normaal weer?

 

Ik moet dringend op zoek naar iemand die CO in het koelwater kan meten. Dat is in deze uithoek niet zo eenvoudig :-(

 

Ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

neem n plastic limonadefles snij daar de bodem uit zet m op de kop op het expansievat of de opening van de radiateur, vul m voor de helft met dezelfde vloeistof en laat de motor draaien onder n aantal verschillende toerentallen , borreld het in de fles of komt er voordurende n witte dunne waas omhoog dan weet je zeker dat de koppaking aan vervanging toe is , laat dan voor zekerheid de kop afpersen en vlakken, de dop op de radiateur moet n ventiel hebben om vloeistof heen en weer te laten gaan van het expansievat, daardoor kan t kookpunt hoger komen zonder dat er schade komt

 

Groet schapi

8000hd, 800se hd pvr,800hd pvr,7020se,7000s 2 * philips plus n pccard. 1 triax met duolnb.2 flatscreens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante suggestie. Dan moet ik op zoek naar een fles die in de radiateurhals past..

 

Thanx, ciao, Henk

Triax A1,2,3 en HB. Nokia d-Box (Dr Jamal), Micronik 1200S, Philips (Rayhtec), Powersky 8210, DM 500 (Gemini 4.7), DM800 (Open PLi), VU+Duo. Panasonic 42" Plasma HD Ready, Sony Bravia KDL-50W656A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...