tritium Geplaatst: 18 augustus 2011 Geplaatst: 18 augustus 2011 hallo hobbyisten, ik heb de technisat multytenne twin aangeschaft, nu staat er een graden verdeling op zonder getallen, kan iemand mij vertellen hoe ik deze schotel moet uitrichten, en welk streepje "hoeveel graden is" ?
Sprietje Geplaatst: 18 augustus 2011 Geplaatst: 18 augustus 2011 Beste tritium Dat is heel simpel. De Multytenne is een offsetschotel van 30 graden. In bijv. Utrecht is de ontvangsthoek voor de Astra 1 29 graden (zie Dishpointer.com), dat wil dus zeggen dat in Utrecht de schotel 1 graad voorover geheld moet staan. Plaats je dus een blokje van 8mm dik aan de onderzijde van de schotel en leg je daar je waterpas tegenaan zodat die boven en onder tegen de schotel aanligt en je hebt de waterpas zuiver verticaal staan, dan staat de elevatie van de Multytenne goed om de Astra 1 te vinden. Als je hem gevonden hebt, dan eventueel bijstellen tot de maximale signaalkwaliteit. Deze methode kun je voor heel Nederland gebruiken. Lekker stom hè dat ze dat niet in de gebruiksaanwijzing hebben staan.
tritium Geplaatst: 18 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 18 augustus 2011 ik woon in dordrecht, volgens mij is dat 29,2 graden. hoeveel streepjes is dat op de schaal? de paal staat wel loodrecht op het zuiden, alleen naar het oosten staat hij een klein beetje uit het lood.
Sprietje Geplaatst: 19 augustus 2011 Geplaatst: 19 augustus 2011 @tritium Ik zou het niet weten want ik gebruik die streepjes nooit omdat ze veel te grof zijn. Gewoon je waterpas aan de voorzijde tegen de schotel leggen, aan de onderzijde een blokje van 6mm ertussen leggen en je schotel staat op de juiste elevatie om de Astra 1 te zoeken. Heb je hem gevonden, dan afstellen op maximale signaalkwaliteit. Verder schrijf je dat de paal naar het oosten een beetje uit het lood staat. Dat hangt er van af of dit een negatieve invloed heeft op je Multytenne, staat hij hellend naar het oosten, dan is dat gunstig, staat hij hellend naar het westen, dan is dat ongunstig. Dordrecht heeft Longitude 4,7 graden. De Multytenne is ontworpen voor Longitude 8,0 graden, wil je echt helemaal optimale ontvangst hebben zodat ook de Hotbird en de Astra 2 niet achter blijven t.o.v de Astra 1, dan zou je de paal 3,3 graden hellend naar het oosten moeten zetten. Om je een indruk te geven hoeveel dat is: Als je een waterpas van 50cm lengte tegen je mast aan legt, dan moet je er aan de onderzijde een blokje van 28 mm dik tussen de paal en de waterpas kunnen leggen als je de waterpas zuiver verticaal houdt en je de waterpas aan de oostzijde tegen de paal aanligt.
tritium Geplaatst: 19 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2011 bedankt voor de duidelijke uitleg, ik ga hiermee morgen aan de gang.
tritium Geplaatst: 19 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2011 hoe dik moet dat blokje zijn voor het zuiden, dan kan ik die blokjes alvast zagen, en moet die dan boven of onder? edit: sorry, dat had je al verteld doormidel van de waterpas op de schotel te plaatsen. nogmaals bedankt
Sprietje Geplaatst: 19 augustus 2011 Geplaatst: 19 augustus 2011 @tritium Ten eerste staat je paal in de zuidelijke richting al precies waterpas schrijf je, dus dat is goed maar bovendien, al zou hij richting zuiden niet zuiver waterpas staan, dan maakt dat nog niets uit want de elevatie van de Multytenne stel je af m.b.v. een waterpas en voor jouw woonplaats moet er aan de onderzijde een blokje van 6mm tussen de waterpas, dit alleen om de Astra 1 te vinden want als je hem gevonden hebt, dan ga je de elevatie alstellen op maximaale signaalkwaliteit. Om er voor te zorgen dat je niet alleen het signaal van de Astra 1 maximaal binnen krijgt maar ook de Astra 2 en de Hotbird, moet je de mast voor jou woonplaats 3,3 graden hellend naar het oosten zetten. Dit is dus een blokje van 28mm dik tussen de mast en de waterpas aan de onderzijde als je de waterpas (50cm lang) richtig oosten tegen je mast plaatst.
tritium Geplaatst: 19 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2011 Origineel bericht van: Satkijker @tritium Ten eerste staat je paal in de zuidelijke richting al precies waterpas schrijf je, dus dat is goed maar bovendien, al zou hij richting zuiden niet zuiver waterpas staan, dan maakt dat nog niets uit want de elevatie van de Multytenne stel je af m.b.v. een waterpas en voor jouw woonplaats moet er aan de onderzijde een blokje van 6mm tussen de waterpas, dit alleen om de Astra 1 te vinden want als je hem gevonden hebt, dan ga je de elevatie alstellen op maximaale signaalkwaliteit. Om er voor te zorgen dat je niet alleen het signaal van de Astra 1 maximaal binnen krijgt maar ook de Astra 2 en de Hotbird, moet je de mast voor jou woonplaats 3,3 graden hellend naar het oosten zetten. Dit is dus een blokje van 28mm dik tussen de mast en de waterpas aan de onderzijde als je de waterpas (50cm lang) richtig oosten tegen je mast plaatst. nogmaals bedankt, ik ga morgen de mast op deze manier opstellen.
tritium Geplaatst: 28 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2011 nu heb ik de multytenne uitgericht, nu heb ik tijdelijk een dm600 in gebruik, dus geen dvbs2. klopt het dat ik op astra 3 (23e) zeer weinig services vind? op de hotbird heb ik +/- 2200 astra 1 ook zoiets astra 2 ook zeer veel alleen de astra 3 is weing te ontvangen...? is dit normaal?
Sprietje Geplaatst: 28 augustus 2011 Geplaatst: 28 augustus 2011 Ja, het klopt dat de Astra 3 veel minder transponders heeft dan de Hotbird, de Astra 1 en 2. Maar 2200 op de Hotbird en de Astra 1 is wel erg veel. Dat kan volgens mij niet. Ik vraag me af of jij je diseqc wel goed hebt ingesteld. Diseqc 1.0 Astra 19,2 graad op 1 of a Hotbird 13 graad op 2 of b Astra 23,5 graad op 3 of c Astra 28,2 graden op 4 of d Als dit niet goed stond, dan moet je alle zenders weer uit het geheugen gooien en opnieuw inscannen. Als dit niet goed stond, dan hangt hij de zenders aan de verkeerde transponder en krijg je van dergelijke scheve verhoudingen.
tritium Geplaatst: 28 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2011 diseqc staat goed ingesteld en ik heb 1364 services op de hotbird. 91% op astra 1 89% op astra 3 78% op astra 2 84% op hotbird maar bij het zoeken geeft i veel meer aan, en in de lijst veel minder. tijdens het zoeken zag ik veel meer services voorbij komen, dus vandaar. ik denk dat het goed is nu.
Sprietje Geplaatst: 28 augustus 2011 Geplaatst: 28 augustus 2011 1364 services op de hotbird, dat is goed. Dat zijn geen verkeerde waardes. De Astra 1 is altijd het sterkste maar de Astra 3 is met 89% ook prima. In ieder geval een mooie kwaliteit om ook de moeilijke zenders History-HD en Eurosport-HD zonder problemen te ontvangen. Astra 2 ook niet slecht maar daar zul je weinig problemen mee hebben want die zenden alles ongecodeerd uit en geen enkele transponder op 8PSK. En met zoveel zenders op de Hotbird kun je misschien nog een beetje arabisch leren. Veel plezier met je Multytenne.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen