Ga naar inhoud


[IMAX] Hoe vind jij de kwaliteit van IMAX theaters?


SubSense

Aanbevolen berichten

Ik ga regelmatig naar de bioscoop met een paar vrienden.

En dan kiezen we het liefst voor zaal 14 in Pathé Arena, IMAX (3D).

 

Nou vind ik keer op keer de ervaring tegenvallen, er wordt altijd gepromoot dat IMAX het beste van het beste is.

Laatst naar Cowboys & Aliens geweest.

Er zijn een aantal zaken die ons opvallen.

 

-Je ziet erg duidelijk de "banen" in het scherm/doek vooral bij lichte scenes.

 

-Het geluidsniveau is veel te hard, vooral de midden en de hoge tonen staan te hard. Doet soms pijn aan mijn oren. Ook dialoog (schreeuwen) klinkt vaak niet mooi.

 

-Frequentie van het laag is niet laag genoeg, vermoedelijk begint het laag pas bij de 30-40 Hz. Hierdoor "voel" je het laag niet.

 

-Frequentie van het hoog is niet hoog genoeg, Het klinkt hierdoor "dof".

 

Als ik het vergelijk met mijn setup thuis en vooral die van een vriend dan is het geluid gewoon stukken minder in de bios..

Mijn vriend heeft een compleet SVS Systeem + Pioneer versterker en ik heb een SVS subwoofer, rest JBL speakers in 7.1 op een Onkyo versterker.

 

Ik ga naar de bios voor het grote scherm, 3D en als avondje uit.

Maar niet voor het "super" geluid.

 

Ik vraag me af of dit alleen in Pathé Arena zaal 14 het geval is, of zijn de andere IMAX zalen nagenoeg hetzelfde? Ik vraag me ook af of wij de enige zijn die dit opmerken.

E.e.a. verschilt wel per film, maar over het algemeen zijn alle punten van toepassing op elke film.

VU+ Duo + Multytenne 45

Meestal met de laatste PLi

Pana TH-42PV70

XBMC/ASrock ion 330/Wii/ch3snas/TX-SR707/svs 25-31 PCi

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Beheerder

Ik ga zelf vaak naar Helmond (Pathé) en kies dan zo veel mogelijk voor de Imax zaal.

 

Beeld en geluid is erg goed, maar om nou te zeggen dat het heel veel beter is dan de 'normale' zaal in Service Bioscoop Zien (Eindhoven) nee....dat niet.

 

Bij Zien hebben ze een Barco projector staan en geluid van A.L. Dat klikt en oogt ook super en is geen Imax.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik denk dat IMAX een standaard is. Overal moet het hetzelfde zijn. Maar de akoestiek en het geluid is in de zaal ernaast (heineken music hall) een stuk beter :-)

VU+ Duo + Multytenne 45

Meestal met de laatste PLi

Pana TH-42PV70

XBMC/ASrock ion 330/Wii/ch3snas/TX-SR707/svs 25-31 PCi

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk en beleeft een film liever thuis al is het alleen al voor het geluid inderdaad. Ik zit me er steeds weer aan te ergeren in Pathe Arena. Precies zoals je zegt: midden is overheersend, overall veel te hard, laag is niet echt laag.

 

Ben ook een beetje verwend met mijn 2 x REL subs wink

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: winwiz
Ik kijk en beleeft een film liever thuis al is het alleen al voor het geluid inderdaad. Ik zit me er steeds weer aan te ergeren in Pathe Arena. Precies zoals je zegt: midden is overheersend, overall veel te hard, laag is niet echt laag.

Ben ook een beetje verwend met mijn 2 x REL subs wink


En ik wil nog altijd twee SVS cilinder subs. Heb er nu één. Als 7 jaar ofzo. Onverwoestbaar en echt laag. (Het is wel net of er een olievat achter de bank staat wink )

VU+ Duo + Multytenne 45

Meestal met de laatste PLi

Pana TH-42PV70

XBMC/ASrock ion 330/Wii/ch3snas/TX-SR707/svs 25-31 PCi

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik wordt hier even gecorrigeerd door mijn vriendin. De imax zaal is inderdaad Pathe Eindhoven en daar hebben wij onlangs pirates of the.... bekeken.

 

In helmond de nieuwe xmen.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ik ben gisteren voor het eerst naar een IMAX zaal geweest bij Pathe Arena in Amsterdam. Ik heb hier gekeken naar de film the Hobbit, welke ook nog eens in 3D en in HFR (High Frame Rate) getoont werd.

 

Mijn eerste IMAX ervaring is in ieder geval geen goede, op het doek waren in de lichte scenes van de film duidelijk verticale lijnen te zien (mogelijk te maken met de buiging van het doek) maar hier deed ik me aan storen. Naar mijn meenign hadden wij goede plaatsen in de zaal (Midden van het midden) dus daar zou het niet aan moeten liggen.

 

Ook was de film niet schermvullend, en waren er aan de boven en onderkant van het doek stukken waar geen projectie op viel, terijl ik wel aan nam dat de beeldverhoudingen van IMAX overal hetzelfde zouden moeten zijn, Of dit een fout was of een bewuste keuze van de filmmaatschappij om de film in een beeldverhouding uit te brengen anders dan IMAX weet ik niet.

 

De gebruikte 3D techniek in de zaal was ook een minder prettige, deze zorgde ervoro dat je je hoofd exact recht moest houden om ervoor te zorgen dat het beeld voor beide ogen juist door de birlletjes kwam. Ook waren de gebruikte brilletjes groot genoeg om in de boven hoeken van de brilletjes het licht van de projector op te vangen, iets dat ik ook als hinderlijk ervaarde.

 

Ook het geluid had naar mijn mening stukken beter gekund, zoals ook al eerder gezegd was het laag niet echt laag, de middentonen erg overheersend en was het volume overall gezien gewoon te hard.

 

Voor mij in ieder gevak geen 3D IMAX film meer, dat was een grote afknapper op de term (certificering?) IMAX. Een IMAX film in 2D ga ik nog wel een keer proberen maar dan niet meer bij Pathe Arena in Amsterdam maar een andere IMAX zaal in nederland.

Xtrend ET9000, Samsung UE40D6200, Onkyo TX-NR818, Yamaha YST-SW515

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...