Ga naar inhoud


Advies "huisehoudelijk regelment" niet toegestaan schotel antenne te plaatsen


Ventura

Aanbevolen berichten

Een familie lid heeft een nieuwe appartement gekocht (nieuwebouw). Ze hebben een concept huishoudelijke reglement van VVE. Daar staat in dat ze geen schotel mogen plaatsen. Voor de verkoop hebben ze gevraag of men een schotel mag plaatsen. De makelaar kon niks vinden in de splitsing akte over een schotel verbod. Toen hebben ze besloten om het appartement te kopen. Ik zal de regels citeren uit de conecept huishoudelijk reglement:

 

4. Gebruik van gemeenschappelijke ruimten en zaken

4.13 Het is niet toegestaan schotelantennes te plaatsen.

 

5. Het gebruik van het prive-gedeelte

5.4 Voorts is het niet toegestaan schotelantennes op de balkons of de terrassen te installeren.

 

Is "niet toegestaan" gelijk aan "schotel verbod" als men letterlijk via het wetboek hanteert?

 

Wat ik zo vreemd vind is, tuin stoelen, tuin tafel en bloembakken wel mogen geplaatst worden op het balkon. Terwijl hun balkon zelf eigendom blijft.

 

Ik wil graag een bezwaar indienen bij VVE. Want ik heb de volgende rechtspraak gevonden op sat4all: http://zoeken.rechts...97&u_ljn=BO8997

 

Kan ik deze gebruiken voor het verweer voor "het niet toegestaan schotelantennes". En kan iemand misschien verder met het versterken van het verweer?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Idd, als de schotel op het balkon staat uit het zicht van anderen is er toch geen probleem. Of probeer dat je de schotel op het dak van het complex kan installeren, zo heeft echt niemand er last van en heb je mooi zicht, ruimte, enz.

.:: Wisdom lies not in obtaining knowledge but in using it in the right way!! ::.

.:: Vu+ Duo @ OpenPLI 2, 2TB HDD, Triax 78cm, 13.0, 19.2, 23.5 & 28.2 Duo LNB ::.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij de koop van een appartement koop je de binnenmuren.

de buitenmuren zijn gemeenschappelijk daar kunnen de andere

medeeigenaars over mee beslissen

 

Mag de VVE ook beslissen over hun balkon? Zo ja, dan ga we een voorstel doen dat er niks op het balkon mag worden geplaatst. Wel zo eerlijk :grin: . Over GSO wordt niet een gesproken en een andere alternatief is ook niet aanwezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als eerste opmerking is niet toegestaan betekent in dit geval hetzelfde als is verboden. Hoe men het verwoord of zal verdedigen beide uitdrukkingen hebben hier tot doel het weren van een schotelantenne.

 

Ten aanzien van de zaak spelen er meerdere punten:

 

Ten eerste

De verkopend makelaar handelt in opdracht van de eigenaar/ontwikelaar van het gebouw. Hem is gevraagd of er een schotel mag worden geplaatst. Medegedeeld is dat er geen bezwaar is gevonden. Of te wel het was voor koper een punt om van de koop af te zien als dat niet mocht. makelaar/eigenaar wist dit en heeft medegedeeld dat hem/haar geen bezwaar bekend was. Wetende dat als het bezwaar wel er was de verkoop niet door zou gaan.

 

Gezien het bovenstaande zou ik dan ook de hete aardappel vrolijk bij verkoper neerleggen, met de mededeling piet/marie ik krijg dit stuk, jij heb mij iets anders gemeld hoe lossen we dit op? Want je had dit kunnen weten en als het concept is opgesteld had je opsteller moeten wijzen op ons geval en hen moeten mededelen dat deze bepaling niet mogelijk is vanwege onze overwegingen bij de koop en jouw mededeling daarover. Mijn voorstel is dat jij regelt dat die bepaling verandert wordt en wel zo dat op mijn balkon wel een schotel mag worden geplaatst zowel door mij als volgende rechtverkrijgenden. Daarbij wijzend op herhaalde uitspraken dat zulk een bepaling niet gehandhaafd wordt bij een rechtsgang. Indien je kennis lid is van Eigenhuis of rechtsbijstand laat dan daar ook even contact mee opnemen.

 

Ten tweede

Zou je inderdaad gewoon een bezwaar moeten indienen tegen deze bepalingen. Daarbij zou ik vermelden dat je de bepaling begrijpt echter dusdanig ver vind gaan dat deze te ver ingrijpt in het eigendomsrecht en de vrijheid om met een eigendom naar goeddunken mee om te gaan. Daarbij inderdaad dan bijvoorbeeld wijzend op het feit dat er geen bepalingen zijn opgenomen over te plaatsen plantenbakken, soort beplanting, welk soort tuinmeubels en het aanbrengen van zonweringen aan buitenmuren. Derhalve dan aangeven in de voorschriften dat er geen regels worden gesteld over het gebruik van het balkon. Vervolgens er ook op wijzen dat je graag een gesprek wil aangaan met het bestuur van de VVE. In dit gesprek wijzen op verschillende uitspraken waaruit blijkt dat schotelantennes niet mogen worden geweigerd. Een ander ding is probeer zitting te krijgen in de VVE.

 

Laat even weten hoe dit afloopt. Het lijkt mij niet zo'n ingewikkeld geval. Want verkoper zal gezien de markt graag object verkocht zien en niet zitten wachten op kosten rechtsgang met wetenschap dat verlies vrijwel zeker is, kost veel geeft rumoer. Weinig goede reclame.

 

Succes Joop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier zelf ook een schotel op het balkon staan, en in het huishoudelijk regelement staat ook zo'n stukje over geen schotel op balkon :

'Het is, behoudens met toestemming van het bestuur van de VVE, niet toegestaan op de balkons, aan de gevel dan wel op het dak van het appartementencomplex zend- en ontvangstmasten waaronder schotelantennes te plaatsen'

 

Maar er staan ook stukjes in als geen huisdieren op balkon en niet toegestaan om een bedrijf uit te oefenen.

Over dat laatste stukje (bedrijf) is op de vergadering wel gevraagd wat dit precies is/wanneer je een bedrijf uitoefent.

Verklaring was toen vooral; staat er in zodat in geval van overlast er verwezen kan worden naar dit artikel.

 

Zo zie ik de regel over de schotel ook, hij staat gewoon op het balkon, steekt niet uit oid (minimaal boven de railing)

En inmiddels staat de schotel er al half jaar. (stond er al voordat dit regelement kwam trouwens)

Link naar reactie
Delen op andere sites

DDX,

 

Als het reglement er later was als de schotel, dan had je vrij makkelijk hiertegen kunnen ageren. Trouwens zal men het niet 123 voor elkaar kunnen krijgen om hem weg te krijgen doordat het reglement later van kracht is geworden. Het is trouwens erg afhankelijk hoe een bestuur is. Is het een bestuur van leven en laten leven, dan zal het gaan zoals je aangaf. Er zijn echter ook mensen die graag willen laten zien dat zij er zijn, dan kan het anders worden. Hou dat wel in gedachte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...