Ga naar inhoud


Oproep: Protest tegen Anti-Cardshare bij Vlaams Minister Ingrid Lieten


bccrew

Aanbevolen berichten

Ik heb vandaag even een tekstje doorgestuurd naar het kabinet van Vlaams Minister voor media Ingrid Lieten.

 

 

Indien jullie ook wensen te protesteren tegen de anti-cardshare middelen gelieve dan hetzelfde te doen. Dit is een bewerking van een tekst gemaakt voor CanaalDigitaal gevonden in een pastebin link. Dank aan de auteur voor de mooie verwoording.

 

 

U kan dit hier invullen of mail naar kabinet.lieten@vlaanderen.be

 

http://www.ingridlieten.be/contact/

 

 

 

 

Betreft: aangaande grove schending consumentenrecht

 

 

Deze brief stuur ik u, omdat er een schending van het consumentenrecht aankomt door het bedrijf TV Vlaanderen te Zaventem.

Dit bedrijf verspreid gecodeerd radio en televisiekanalen per satelliet o.a. bestemd voor de particuliere markt.

Onlangs heeft een van de woordvoerders van het zusterbedrijf Canaaldigitaal in Nederland dhr. R. Tensen publiekelijk gemaakt dat het bedrijf voornemens is om het aantal gelijktijdig te ontvangen televisiekanalen (het geen impliciet ook zijn weerslag zal hebben op de radio ontvangst) te beperken tot 4. Daar waar dit thans nog onbeperkt is. TV Vlaanderen heeft hier echter geen officiële medemelding rond gemaakt.

Terwijl in menig huishouden meer dan 3 of meer tv’s/radio’s zijn welk gelijktijdig worden gebruikt en één of meer signalen worden vastgelegd om een programma op een later tijdstip te kunnen bekijken of te beluisteren.

De voorgenomen beperking is naar wordt gesteld ingegeven doordat het bedrijf inbreuk ervaart op haar rechten doordat er personen schijnen te zijn die het encryptie signaal per internet tegen betaling beschikbaar stellen aan derden.

In het geval dit zo is, dan is het begrijpelijk dat het bedrijf haar rechten beschermt.

Dit zal ook in het belang van de consument zijn op de lange duur.

Echter de aard en de wijze van de voorziene bescherming van haar belang ervaar ik als zeer onredelijk, een schending van het consumentenrecht, niet in overeenstemming met de algemene voorwaarden van het bedrijf en daarom een ernstige benadeling van mijn belangen.

De redenen dat ik meen dat de voorziene limitering niet redelijk zijn, zijn meervoudig.

De onredelijkheid van de maatregel is ingegeven doordat:

 

A)

de organisatie een overeenkomst is aangegaan waarin in het geheel niet wordt gesproken over een limitering van het aantal gelijktijdig te bekijken/ op te nemen tv-programma’s of te beluisteren c.q. te registreren radioprogramma’s.

Als dat wel zo was geweest, dan was ik de overeenkomst niet aangegaan.

 

 

B)

ik meen dat TV Vlaanderen met het invoeren van deze beoogde limitering het consumentenrecht schaadt en overtreedt.

Omdat er door de reguliere consument wordt betaald voor een product namelijk de ontvangst van radio en tv voor het gehele huishouden en dat de consument dan ook vrijelijk dient te kunnen beschikken over het product.

Immers een krant of een tijdschrift stelt toch ook niet dat het product maar door 1, 2 of 3 personen mag worden gelezen?

 

C)

met de beoogde limitering het nagestreefde doel ten koste van anderen en mij te goeder trouw zijnde cliënten gaat.

Terwijl het onrechtmatig inbreuk maken op de belangen van het bedrijf geschiedt door personen op een vervolgbare grond en dus binnen het Nederlandse straf- en civielrecht daar goed begaanbare wegen tot optreden toe zijn.

Des te meer daar de geduide personen zich m.b.v. diverse media en podia kenbaar maken en dus vrij simpel op te sporen en aan te spreken zijn.

De thans door het bedrijf voorgenomen wijze van optreden is naar mijn idee dan ook overtrokken, draconisch, onbillijk en niet in verhouding tot het door haar ondervonden probleem.

 

D)

het bedrijf oplossingen aandraagt zoals een optioneel tweede of derde kaart. Deze zijn ontoereikend en grenzend aan koppelverkoop.

Dit omdat deze mogelijkheden niet voor iedere vorm van abonnement open staan en vervolgens niet in alle gevallen hetzelfde aanbod omhelzen als op de eerste kaart beschikbaar.

Verder moet een fikse vergoeding voor de kaarten worden betaald, evenals registratie- en abonnementsgelden.

 

E)

uitlatingen van de woordvoerder van het bedrijf duidelijk maken dat er geen bezwaar bestaat tegen het gebruik van één kaart voor het gelijktijdig ontvangen van meerdere tv- en radioprogramma’s binnen één huishouden.

Nu dat bezwaar niet bestaat, wettelijk ook niet gemaakt kan worden en een limitering ook niet bij het aangaan van de overeenkomst bekend gemaakt is, kan ik niet anders dan constateren dat het bedrijf zich in deze niet voldoende bewust is

van en rekening houdt met het consumentenbelang. Daarnaast zou geconcludeerd kunnen worden dat het bedrijf op slinkse wegen haar winstcijfer probeert op te krikken en dat riekt naar oneerlijke handelspraktijken.

 

F)

het bedrijf ondanks het gebruik van internationaal gestandaardiseerde technieken, het gebruik van slechts enkel door haar gecertificeerde apparatuur ondersteunt en de goede werking van apparatuur die dat niet is verstoord.

Dit dan door signalen met het encryptie signaal mee te sturen die de goede werking van de smartcard alleen maar in de gecertificeerde apparatuur garandeert.

Dit nu lijkt mij niet zoals het hoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik denk dat je weinig kans maakt,tenzij je kan bewijzen,dat het contract dat tv vlaanderen (die dit doet tekenen door de klant) onwettig is.daar staat nml in,dat het verspreiden van de signalen van TVV niet is toegelaten.hoever je hier kan in discussiëren,is de vraag.

echter vind ik wel,dat TVV het moet mogelijk stellen,om in gans het "huis" die vermeld staat in het contract moet voorzien van beeld.al gaat het hier over 4 tv,met mogelijkheid kijken/opnemen op hetzelfde moment.een abonnement,bij belgacom en telenet,laten toe (naargelang de infrastructuur) te kijken naar diverse tv,met één en hetzelfde abonnement.Er moet enkel worden gekeken hoe tvv kan controleren dat iedere kaart afgesloten op het abonnement,in hetzelfde huis worden gebruikt.ik weet momenteel niet hoe.

bij tn,gebeurt die via het retoursignaal,en bij bc,is dit via een (fictief) telefoonnummer.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat zegt Test Aankoop hierop Eddy? TVVL heeft indertijd zelf smart-Wi op zijn website te koop aangeboden, dus intern sharen kunnen ze echt geen bezwaar tegen hebben aangezien ze dit zelf gepromoot hebben op deze manier ?

 

GyRo.

Azbox Premium+ / Sab Sky mini 4800 (2x)
13/19/23/28 op multiswitch Triax 88cm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf Testaankoop niet gecontacteerd, maar ik dacht dat een medelid dit reeds heeft gedaan.

Helaas kan ik hier geen info over geven.

 

Ik ben er niet op tegen dat er nogmaals een vraag gaat naar TestAankoop, hoor.

Het zou wel interessant zijn te weten wat zij hierover denken.

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Testaankoop gaf mij vandaag volgend antwoord:

 

Geachte Mevrouw, Mijnheer,

 

Wij hebben uw bericht goed ontvangen, waarvoor dank.

 

Het spijt ons te vernemen dat u problemen ondervindt met TV Vlaanderen.

U meldt ons dat TV Vlaanderen het aantal toestellen dat naar verschillende zenders kan kijken, gaat beperken.

 

Wij kunnen u meedelen dat wanneer men niet meldt in de algemene voorwaarden dat deze beperking mogelijk is, men deze ook niet kan opleggen.

U kan in dit geval in principe uw contract kosteloos opzeggen.

 

Wij raden u dan ook aan een aangetekend schrijven te zenden naar TV Vlaanderen met hierin uw klacht.

Wanneer TV Vlaanderen u geen aanvaardbare oplossing voorstelt, kan u ook steeds klacht indienen bij de Ombudsman voor de Telecommunicatie.

 

In de hoop u hiermee van dienst te zijn, verblijven wij,

 

Met hoogachting,

Dienst Individuele Hulpverlening

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar vreesde ik al voor...

 

Als je er een aangetekend schrijven voor over hebt, heb je natuurlijk een document in handen en dan kan je terecht bij ombudsman telecom.

Die is wel een aantal zaken verplicht om te doen. (klacht kan via internet http://www.ombudsman...aal.html?IDC=36)

 

 

Je kan misschien gelijktijdig de klacht indienen bij VRM, dus eigenlijk bij Lieten. Mogelijks kom je dan ook via deze site bij de ombudsman telecom.

http://www.vlaamsere...l/klachten.aspx

 

Ik dacht dat er iemand reeds klacht heeft neergelegd bij de ombudsman telecom, maar het zou misschien meer druk zetten als er meerdere klachten zijn.

 

Aljd je dit zou willen doen natuurlijk...

 

Momenteel nog steeds niks gehoord van het kabinet van mevr Lieten. Ik ben nu via een andere weg aan het proberen om wat info te krijgen, maar

ook daar nog geen reactie.

 

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel mogelijkheden heb je niet, als je ziet wat het resultaat is van de pers, dan weet je dat TVV gelobbied heeft voor een persstop

en dus blijkbaar ook verkregen heeft.

 

Maar er zijn ook andere politici, die er wel een punt van willen maken denk ik, en die denken wel aan de verkiezingen...

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Antwoord van Kabinet Lieten: (Vraag gesteld met open brief op 29/12/2011)

 

Geachte heer Vl

 

Ik heb uw bericht over het aantal gelijktijdig te ontvangen televisiekanalen bij TV Vlaanderen goed ontvangen en verontschuldig mij voor het lange wachten op een antwoord. Ik deel uw terechte bezorgdheid omtrent een mogelijke schending van het consumentenrecht in dit verband.

Aangezien deze kwestie buiten mijn bevoegdheid valt, kan ik u helaas niet onmiddellijk helpen.

Ik kan u wel doorverwijzen naar de voor deze materie bevoegde minister:

 

Vice-Eerste Minister en Minister van Economie, Consumenten en Noordzee Johan Vande Lanotte Kunstlaan 7,

1210 Brussel

tel: 02 220 20 11

email: info@vandelanotte.fed.be

 

Ik hoop u met deze toelichtingen toch van dienst te zijn geweest.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Ingrid LIETEN

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben hier toch wel nieuwsgierig naar... heb je die mail nu geforward naar Mr. Vande Lanotte?

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ingrid Lieten is Vlaams minister van Innovatie, Overheidsinvesteringen, Media en Armoedebestrijding.

 

Ze geeft hiermee aan dat de groep van televisiekijkers via TV Vlaanderen niet behoren tot Media...

Als je haar website bezoekt zie je de belangrijke dingen voor de politicus:

VRT, VTM, Belgacom en Telenet. De groep van TV Vlaanderen is blijkbaar te klein om grote invloed te hebben

op het kiespubliek.

 

Nochtans is ze hoofd van de VRM: de Vlaamse Regulator van de Media. Deze instantie legt de spelregels vast

voor de media: onderlinge concurentie, bescherming van de consument...

 

De spelregels voor TV Vlaanderen wijzigen NIET:

 

- een nietszeggend contract, voor zover je dit al hebt, waarbij je als gebruiker enkel de plicht hebt om te betalen

en géén rechten, dat ze daarbij teb allen tijde éénzijdig kunnen wijzigen.

- geen duidelijkheid over wat ze juist leveren.

- het verzwijgen van informatie op de website, in de reclame en op de bijgeleverde uitleg bij aangekochte produkten.

 

(Nergens een vermelding van het aantal kanalen/ontvangers op 1 kaart, terwijl Belgacom en Telenet wél een duidelijke

vermelding hiervan moeten geven)

 

- Ze gebruiken jarenlang de mogelijkheid om meerdere ontvangers aan te sluiten,en de vrijheid van ontvangerkeuze als

troef in de concurrentieslag. Nu gaan ze in de concurrerende ontvangers stelselmatig de voordelen hiervan buiten dienst

zetten om hun eigen ontvangers te verkopen. Ze gaan de mogelijkheid om meerdere ontvangers aan te sluiten zodanig

beperken dat je voor elke ontvanger een kaart nodig hebt, ook weer om de kaartverkoop aan te zwengelen.

Omdat ze ervan uit gaan dat de klant zijn dure installatie toch niet zal wegdoen.

 

De klant is hier nooit op voorhand van ingelicht, ook nu nog niet. In dit geval is er sprake van bedrog.

 

Dit valt dus ook onder de regulerende werking van de VRM. (in analogie met VREG, de Vlaamse Regulator voor Electriciteit en Gasmarkt)

VRM doet dus niet, wat het eigenlijk hoort te doen.

 

Ik vermoed dan ook dat haar partijgenoot, dhr Vande Lanotte, net zo veel interesse zal hebben in TVV als mevr Lieten, zeker nu de commotie

reeds is weggeebt.

 

Ik denk dat je een mooie brief mag terug verwachten waarin staat dat dit inderdaad bedrog is en een wijziging van het contract, en dat je nu het

recht hebt om het contract kostenloos te verbreken... Indien ze dit niet doen kan je ook terecht bij het vredegerecht...

 

Conclusie:

TV Vlaanderen heeft gewoon het recht om deze maffiapraktijken verder te zetten en de politiek legt ze geen strobreed in de weg...

 

Dus wat mij betreft: einde verhaal.

 

Wil je zelf de vraag stellen aan dhr Vande Lanotte, voor mij geen enkel probleem, laat dan ook iets weten van wat je doet op het

forum...

 

Met vriendelijke groeten

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...