Ga naar inhoud

Visiosat Bi-Satellite LNB posities?

CronoS

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb een Visio BI-satellite over genomen van iemand, maar nu zit er even helaas geen beschrijving bij. Ik heb eigenlijk een vraag over de LNB houder in combinatie met de Diseqc switches. Het is een LNB beugel voor 4 LNB's en er staat alleen B15 opgeschreven, het was gezegd dat deze voor Hotbird, Astra 1, Astra 2 en Astra 3 is. Nu is mijn vraag eigenlijk, welke LNB positie is bedoeld voor welke satelliet? Als ik het goed gelezen heb is dit als volgt:

- De "laagst' hangende LNB op positie 1; is deze voor de 19.2?

- Degene er naast die iets hoger hangt, is deze voor 23,5?

- de Derde: 28,2 ?

- De vierde en hoogste: 13.0?

Er was me namelijk het volgende gezegd bij de verkoop:

- De laagste: Hotbird

- Degene die iets hoger hangt: Astra 19.2

- De 3de: Astra 23.5

- De 4de: 28.2?

Dus wat zou correct moeten zijn? De schotel is al wel 2 jaartjes oud, dus kan het nog zijn dat dit "vroeger" iets anders was? Maakt het ook nog iets uit hoe de LNB is aangesloten op de Diseqc switch? Want ook deze staat nu als volgt ingesteld:

- De laagste hangende LNB: Poort 2 van de Diseqc switch

- LNB 2 hangt op Poort 1 van de Diseqc switch

- LNB 3 hangt op Poort 4 van de Diseqc switch

- LNB 4, de hoogste, hangt op Poort 3 van de Diseqc switch

Maakt dit nog iets uit als ik straks het dak op ga :)

Bedankt!

--- Rebox RE8000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Rebox RE9000HD L1.54 V1.11.57 ---
--- Philips 46PFL9705 ---
--- Visiosat Bi-satellite HB-A1-A2-A3 ---

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks, dat is ook de volgorde die mij gezegd is. Dan houd ik dit aan. Ik neem aan dat ik eerst de 19.2 (tweede) LNB kop moet afstellen? Ook is mijn 3de kop een smalle ALPS kop (de rest is Inverto quad LNB's), precies hetzelfde als in jou plaatje.. Dit is dan toch wat anders denk ik dan die G4 Quadro kop, of is dat niet het geval??

De LNB locatie op de DiSeqc switches maakt verder niet zoveel meer uit, nu staat het als volgt:

13.0 op LNB Poort 2

19.2 op LNB Poort 1

23.5 op LNB Poort 4

28.2 op LNB Poort 3

Thanks..

aangepast door CronoS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ook een foto van de lnb houder ,de volgorde is niet zo belangrijk,

als je de volgorde ook zo maar in het lnb menu van de ontvanger zet.

Zou je een gecertificeerde ontvanger hebben, zou ik de volgorde wel anders doen

19.2 op LNB Poort 1

23.5 op LNB Poort 2

13.0 op LNB Poort 3

28.2 op LNB Poort 4

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een fototje toegevoegd (Niet de mooiste foto, aangezien dit voor mijn garagedeur is :) )

In elk geval zouden de koppen dan van links naar rechts moeten zijn:

1e: 13.0

2e: 19.2 (is een alps LNB)

3e: 23.5

4e: 28.2

Twee vragen eigenlijk:

Ik las dat de Inverto koppen toch wat gevoelig zijn voor de regen, klopt dat? Is het slimmer om die alps kop dan naar positie 3 te brengen, zodat ik dan op astra 23.5 het langste signaal houd? Of maakt dit eigenlijk niet zoveel uit?

Tweede vraag is , als de derde kop inderdaad 23.5 is, kan ik dan de schotel eerst op deze kop afstellen? Dit zodat ik deze LNB kop het fijnste kan afstellen en dus het beste signaal kan proberen te krijgen op deze LNB? Dit omdat voor mij persoonlijk de 23.5 de belangrijkste satelliet is, of moet ik de boel toch afstellen op de tweede 19.2 LNB kop?

Bedankt alvast..

post-32412-0-35317500-1326402095_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lnb's die je er nu op hebt zitten zijn prima lnb's, het gaat om de Inverto Multiconnect

lnb ,die kunnen niet over water, je zou hem op de 23,5 uit kunnen richten maar dan

zonder switch

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, wat bedoel je precies met het zinnetje: ",die kunnen niet over water" ? Het is een prima LNB, maar kunnen ze dan wel goed tegen de regen :)

OK, ik zal de 23,5 (lnb 3) eerst proberen uit te richten zonder een switch ertussen en dan de overige LNB's..

aangepast door CronoS

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Inverto lnb's die je nu op de klem hebt zitten zijn goede lnb's, maar de inverto

Multiconnect lnb is een andere lnb dan die jij nu gebruikt, die kunnen niet

over regen water, ik zal wel even foto plaatsen van de lnb die niet over water kanpost-40340-0-99120500-1326451424_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor al je informatie, ik ga direct mijn dak op... Het is toch mooi weer vandaag ;) Hopelijk heb ik geen vrijdag de 13e ongeluk met het uitrichten en werkt alles meteen goed :)

aangepast door CronoS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag even op het dak gegaan, schotel vervangen. Maar pff..toch wel even bezig geweest. Als eerste geprobeerd de 23.5 scherp te zetten.

Signaalkwaliteit volgens mijn Rebox.

- 19.2 heeft een kwaliteit van rond de 83%

- 23,5 heeft een kwaliteit van rond de 86%

- 28.2 heeft een kwaliteit van rond de 81%

- 13.0, die lukte niet goed eigenlijk.. 50%..

Ik moet zeggen dat ik voor de 19.2 en 28.2 eigenlijik geen moeite heb gedaan om deze beter te krijgen, ik vond dit wel best zo... :) De 19.2 is wel varierend, sommige duitse transponders zijn 90%, maar de NL'se transponders liggen rond de 83%. De hotbird was wel wat problematisch, als ik het schroefje van de LNB vastschroef, dan was ik al het signaal kwijt, deze was zeer gevoelig....

De reden dat ik zo op die signaalsterkte zit van de 23,5, dit omdat ik nogal graag History HD kijk en die zender werkt gewoon niet goed op mijn Rebox. Als de signaalkwaliteit onder de 80% is, dan kan ik niet naar de zender kijken... Nu op 83% dan kan ik de eerste 10 minuten niet naar deze zender kijken, maar daarna is die OK..Toen deze eerst 86% had ik alleen wat ruis in de eerste minuut en dan werkt die nog wat beter. Ik denk nog steeds dat er 'iets" met mijn Rebox is waarom dat dit zo extreem gevoelig is, mijn andere Rebox vind het wel allemaal best... maargoed, ik weet niet wat dit kan zijn.... .

Ik verwacht dat wel een beetje het maximum is wat ik zou kunnen halen, of heeft het nog zin om wat LNB's te vervangen voor andere types om nog iets meer te kunnen halen op de 23,5? Die Inverto misschien verwisselen met die Alp?. Ik gebruik al Spaun Diseqc's, ik heb alleen helaas niet het gevoel dat ik met het signaalmetertje van mijn decoder nog een sterker signaal kan krijgen door het met de hand af te stellen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit ziet er eigenlijk wel goed uit, alleen de hotbird blijft een beetje achter ,de lnb wisselen zal weinig uit maken ,ik heb een schotel hier hangen met zeilde lnb's die jij gebruikt ,daar vind ik de Inverto beter dan de alps ,het probleem met History HD komt meer voor

Link naar reactie
Delen op andere sites

- 13.0, die lukte niet goed eigenlijk.. 50%..

(.....)

. De hotbird was wel wat problematisch, als ik het schroefje van de LNB vastschroef, dan was ik al het signaal kwijt, deze was zeer gevoelig....

(.....)

Ik verwacht dat wel een beetje het maximum is wat ik zou kunnen halen, of heeft het nog zin om wat LNB's te vervangen voor andere types om nog iets meer te kunnen halen op de 23,5? Die Inverto misschien verwisselen met die Alp?. Ik gebruik al Spaun Diseqc's, ik heb alleen helaas niet het gevoel dat ik met het signaalmetertje van mijn decoder nog een sterker signaal kan krijgen door het met de hand af te stellen...

Jouw beschrijving hierboven is heel herkenbaar. :whistle:

Allereerst: de Bisat is best wel compact, dus ook wel weersgevoelig. Op menige transponder zul je niet veel slechtweerreserve hebben. Een precieze afstelling is echt belangrijk.

Je kunt het beste de smalle Alps-lnb's gebruiken. Die zijn minder regengevoelig zijn de multiconnect. Lees het internet er maar eens op na.

Als je Astra 3 het stabielst wilt ontvangen, moet je de schotel daarop instellen.

Vervolgens komen der lnb's voor Astra 1 en 2 allebei toenemend wat hoger te zitten.

Het is daarbij belangrijk, dat ze niet alleen hoger zitten, maar ook richting het midden van de schotel wijzen. De houder moet dus wat naar binnen worden gebogen.

De lnb's wellicht ook een tikje naar rechts gedraaid. Immers, ook zij moeten een beetje met de draaiing van de Clarke Belt mee. Zo moet je proberen de lnb's zoveel mogelijk reflectie van de schotel op te vangen. Ze zitten immers ook al extra "scheel", d.w.z. scheler dan Astra 3 in het midden. (De Bi Sat heeft 2 brandpunten, zoals de naam al aangeeft.)

Nu de problematische Hotbird.

Ook al zul je er misschien minder naar kijken, je wilt hem natuurlijk zo goed mogelijk hebben.

Als je de schotel op Astra 3 (23,5) hebt ingesteld, zit Hotbird dus bijna 10 graden verder op de schotel, naar de zijkant.

Dat vereist bij het afstellen een stuk meer precisie: een goede draaiing naar het midden van de schotel met weer een lichte kanteling naar binnen.

Aangezien deze lnb-positie wat meer ruimte heeft dan Astra 1 en 3, kun je overwegen hier een gevoeligere lnb op te zetten: een Inverto black, of een MTI.

Tenslotte nog even een opmerking over de ontvangstdrempel in jouw Rebox.

Die drempel verschilt -voorzover ik dat heb kunnen waarnemen de afgelopen jaren - per ontvanger. Maar daarnaast per lnb-merk en -gevoeligheid, en ook natuurlijk per schotelgrootte.

Dit is zeker merkbaar bij HD. Vandaar ook mijn tip Astra 3 zo scherp mogelijk te zetten, dus als eerste te monteren en in te stellen.

Veel succes! :whistle:

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CronoS, ben het eigenlijk wel met Satencom eens, dat je helemaal geen slechte waarden hebt bij Astra 1-3. :whistle:

Maar bovenstaand zijn de stappen om te optimaliseren.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw beschrijving hierboven is heel herkenbaar. :whistle:

Allereerst: de Bisat is best wel compact, dus ook wel weersgevoelig. Op menige transponder zul je niet veel slechtweerreserve hebben. Een precieze afstelling is echt belangrijk.

Je kunt het beste de smalle Alps-lnb's gebruiken. Die zijn minder regengevoelig zijn de multiconnect. Lees het internet er maar eens op na.

Als je Astra 3 het stabielst wilt ontvangen, moet je de schotel daarop instellen.

Vervolgens komen der lnb's voor Astra 1 en 2 allebei toenemend wat hoger te zitten.

Het is daarbij belangrijk, dat ze niet alleen hoger zitten, maar ook richting het midden van de schotel wijzen. De houder moet dus wat naar binnen worden gebogen.

De lnb's wellicht ook een tikje naar rechts gedraaid. Immers, ook zij moeten een beetje met de draaiing van de Clarke Belt mee. Zo moet je proberen de lnb's zoveel mogelijk reflectie van de schotel op te vangen. Ze zitten immers ook al extra "scheel", d.w.z. scheler dan Astra 3 in het midden. (De Bi Sat heeft 2 brandpunten, zoals de naam al aangeeft.)

Nu de problematische Hotbird.

Ook al zul je er misschien minder naar kijken, je wilt hem natuurlijk zo goed mogelijk hebben.

Als je de schotel op Astra 3 (23,5) hebt ingesteld, zit Hotbird dus bijna 10 graden verder op de schotel, naar de zijkant.

Dat vereist bij het afstellen een stuk meer precisie: een goede draaiing naar het midden van de schotel met weer een lichte kanteling naar binnen.

Aangezien deze lnb-positie wat meer ruimte heeft dan Astra 1 en 3, kun je overwegen hier een gevoeligere lnb op te zetten: een Inverto black, of een MTI.

Tenslotte nog even een opmerking over de ontvangstdrempel in jouw Rebox.

Die drempel verschilt -voorzover ik dat heb kunnen waarnemen de afgelopen jaren - per ontvanger. Maar daarnaast per lnb-merk en -gevoeligheid, en ook natuurlijk per schotelgrootte.

Dit is zeker merkbaar bij HD. Vandaar ook mijn tip Astra 3 zo scherp mogelijk te zetten, dus als eerste te monteren en in te stellen.

Veel succes! :whistle:

Toch een paar vragen over je opmerkingen:

- ik kan nog niet veel zeggen over de regenreserves. De schotel is toch wel groter dan mijn oude Triax, maargoed...de tijd gaat dat leren :)

- Is het dan toch beter om de alps kop, die op de 19.2 zit om te wisselen met de 23,5? Ik heb de 19.2 ook iets scherper afgesteld nu (86% op de vlaamse zenders), dus er lijkt weinig verschil te zitten met de 23,5, want deze geven ongeveer dezelfde waardes? Dus heeft het dan nog zin? Ik zal in elk geval ook eens kijken naar die Inverto Black of de MTI, ik had ook een offerte voor Venton Rocket LNB's, ik weet niet of dat dit nog wat is?

- Hotbird krijg ik niet scherp, hoogst haalbare is nu 56% maar de kop zit nu wat los, schroef ik hem vast dan valt het signaal terug naar de 47%..

- Je schrijft "De houder moet dus wat naar binnen worden gebogen". Ik begrijp wat je bedoelt, maar volgens mijn gevoel kan dat niet op die Visiosat, ik kan de LNB houders alleen maar naar boven en onder verplaatsen, dus niet naar binnen draaien of verplaatsen van links naar rechts.. het is dus redelijk vast allemaal? Dus what to do :) Ik heb wel geprobeerd om de LNB's wat scheef te draaien in zijn houder, maar dat gaf niet echt veel effect .. Als ik dus de schotel afstel, dan kan ik alleen de schotel in zijn geheel verplaatsen van boven naar beneden en van links naar rechts. Daarnaast kunnen de LNB houders ook nog individueel hoger en lager gezet worden, maar verder zijn er denk ik weinig mogelijkheden

Ik heb het inderdaad eerst geprobeerd de astra 3 zo scherp mogelijk te krijgen, maar ik krijg niet meer eruit geperst dan die 86% a 87% op de meeste Nederlandse HD zenders. Mijn oude triax ging tot 88%.Op Astra 1 heb ik hier en daar op enkele duitse, oostenrijkse zenders wel 92% gezien... Ik had graag History HD nog wat hoger gezien, maar ik weet niet of dat me gaat lukken :)

Ik moet wel zeggen dat mijn oude Triax schotel zijn eigen wat mooier in hoogte liet afstellen met een vleugelmoer en een goede gradenmeter. De visiosat is toch wat lastiger, de schotel is aanzienelijk zwaarder, waardoor milimeteren moeilijk wordt en er is geen mooi pijltje bij mij wat aangeeft op hoeveel graden je precies staat.. Het hart van de moer zit dus nu ook 29 graden...

aangepast door CronoS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen