Ga naar inhoud


LNB voor Astra 1 en 3 positioneren


Colombe

Aanbevolen berichten

Het is niet de eerste keer dat dit probleem wordt aangekaart. Uit verschillende vragen en antwoorden kan ik een paar dingen afleiden, maar ik stel mijn vraag toch nog graag.

Jarenlang heb ik zonder problemen naar SD TV gekeken, maar inmiddels heb Ik een HD TV, een duo LNB van CD en een M7 SAT801 decoder. Ik heb een ovale schotel van 80 x 75 cm Frankrijk op de hoogte van Bordeaux. Omdat de duo LNB van CD niet in mijn bestaande houder past heb ik een andere duo LNB voor 19.2 en 23.5 gemonteerd op de door CD voorgeschreven wijze, dus de 23.5 een beetje hoger dan de 19.2. De SD zenders ontvang ik goed, maar de HD zenders geven "geen of slecht signaal"

In de LNB die ik nu heb geplaatst zitten de koppen op ca 6 cm uit elkaar, op die van CD zitten ze ca 4 cm uit elkaar. Zou dat de reden zijn dat het niet werkt? Moet ik hem misschien anders richten? Of moet ik maar een methode zien te vinden om de CD LNB te monteren.

Met dank en groet

Colombe

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bordeaux: Latitude 44,8°, Longitude -0,6°. Schotel 800 mm hoog x 0,6 (stelregel offset) = 480 mm brandpuntsafstand.

Astra 3 true azimuth (Bordeaux) 147,7°. Astra 1 true azimuth (Bordeaux) 153,0°. Verschil 5,3°.

Tangens 5,3° = 0,093. --> 480 x 0,093 = 44.64 mm hart-hart afstand voor de LNBs.

 

Toch maar die van CD erop (weten te) monteren dus maar (of eentje vinden die wel past)

 

vGnp

aangepast door vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt vGnp voor je snelle reactie. Ik heb je berekening begrepen en hem voor de exacte lokatie uitgevoerd. De afstand tussen de koppen moet bij mij 45.12 mm zijn.

Wat ik me nog afvraag is hoe je de kop exact moet richten als de hart-hart afstand niet optimaal is. CD geeft een lijn aan die waterpas moet staan, maar is dat voor alle lokaties de juiste stand?

Met dank en groet

Colombe

Link naar reactie
Delen op andere sites

De beste oplossing is de duo lnb van cd er op zetten, en de lnb houder zo bewerken

dat hij wel past ,als het een houder is met van die vleugeltjes aan de zij kanten

daar kun je ook 1 kant van af zagen of een andere lnb houder ,je kunt het beste

de lnb met de linker toeter in de houder zetten, als je voor de schotel staat, die is

voor de 23.5 ,daar zitten de meeste hd zenders op

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb die suggestie al eerder gelezen, satencom, maar het lijkt me dat die in strijd is met andere adviezen, zoals van vGnp. De theoretisch achtergrond ontgaat me en ik verwacht dat ik de SD zenders (tv en radio) slechter zal ontvangen. Of heb ik het mis?

Met dank en groet

Colombe

Link naar reactie
Delen op andere sites

De beste manier is de toeter van de 23,5 als hooft lnb te gebruiken, maar het blijft

wel allemaal af wachten of het goed werkt wand de schotel die jij gebruikt is eigenlijk

niet geschikt voor een duo lnb ,het beste was 2 losse lnb's te gebruiken en een switch

of een andere schotel een triax 78 cm of een 88 is nog beter

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet eerst even kijken dat je een passende universeel lnb houder voor 2 of 3 lnb's kunt

krijgen

 

 

Als ik het goed begrijp wil je het met twee lnb's proberen

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, ik was niet duidelijk genoeg. Ik wil natuurlijk eerst proberen goede ontvangst met de huidige spullen te krijgen. Dus met de CD duo lnb en bestaande schotel. Dus mijn laatste ik wil graag weten hoe in welke stand de duo lnb moet worden gezet als ik de 23.5 als hoofd lnb gebruik.

Met dank en groet

Colombe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toch eerst de lnb met 4.3° verschil tussen de koppen gemonteerd, met de 19.2 kop in de houder. Stand van de koppen zoals door CD voorgeschreven. SD ontvangst is goed, maar HD geeft een signaal van 70% en 85% kwaliteit. Dat is toch niet verkeerd? Toch geen HD-ontvangst.

Als ik nu de 23.5 kop in de houder doe, moet ik dan de stand van de schotel niet ook aanpassen? En hoe moeten de koppen dan t.o.v. elkaar staan?

Met dank en groet

Colombe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de schotel wel een beetje draaien als je voor de schotel staat de

linkerkant van de schotel van je af drukken en de rechter kant naar je toe treken

doe dit niet te snel

 

Je probeert eerst zo goed als mogelijk is, de 23,5 uit te richten en zet de

duo lnb eerst horizontaal vast, en kijk dan wat van signaal je op de 19,2 hebt

trek de duo lnb een beetje naar beneden en kijk dan of het signaal van de 19,2

dan ook beter of slechter word

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik een foutje heb gemaakt. Ik heb een schotel van 80 cm en heb een duo lnb voor 60 cm gekocht. Ik wist niet dat er verschil was in die koppen. Zou het toch moeten kunnen lukken met de "verkeerde" lnb?

Misschien is het dan, als ik toch weer een nieuwe lnb moet kopen, toch beter om twee aparte koppen te monteren. Maar dan moet ik ook weer een diseq switch erbij hebben. En zo ja, welke?

Met dank en groet

Colombe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ook een foto van de schotel en van de arm waar de lnb houder op zit

dan kunnen we kijken dat er wel een lnb houder bij te vinden is, voor twee lnb's

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Colombe schrijft:

 

“In de LNB die ik nu heb geplaatst zitten de koppen op ca 6 cm uit elkaar”

 

Zou je dat eens wat nauwkeuriger op willen meten.

Bij een duo-lnb Astra 19,2 en 23,5 voor een 80cm schotel staat de lnb’s 53mm hart op hart uit elkaar, bij een monoblock Astra 19,2 Hotbird is dat 65mm.

Welke van de twee heb je?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al eerder schreef heb ik de verkeerde gekocht, een voor een 60cm schotel, terwijl ik hier een 80cm schotel heb. Ik heb hem inmiddels teruggestuurd. Ik ga het nu met de juiste proberen, zodra ik die in huis heb.

Met dank en groet

Colombe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...