Ga naar inhoud


Raspberry PI computer geïntroduceerd!


verkerkbr

Aanbevolen berichten

heb me ingeschreven (fcfs basis), lijkt me een geinig ding om me te kloten, arch linux draait er ook al op.

 

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zou het technisch mogelijk zijn om hier een usb sattuner aan te hangen om een volwaardige sat receiver te bouwen? Theoretisch zou de afstandsbediening van de TV ook gebruikt kunnen worden via CEC over de HDMI poort...

VU+ Duo 4K/VTI, VU+ Ultimo/OpenPli, VU+ Solo Se V2/OpenPli, Rotor, Wavefrontier T90, Slingbox Solo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Het heeft even geduurd, maar hij is binnen gekomen. Morgen ga ik inkopen doen om er mee te spelen.

Op het inkooplijstje staat een lader voor mini-USB (1 A / 5V) en een SD kaartje 16Gb.

Morgenavond probeer ik er wat op te zetten en te starten. Ik ben benieuwd waar ik tegenaan loop.

Btw het beloofde T-shirt (zolang de voorraad strekt) zat er ook bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelijk heb je, ik zie het net als een dreambox toen het net allemaal uitkwam.

Het is een hobby printje en ja men kan hem inzetten voor diverse dingen, maar hij is daar geen topper in.

Maar het gaat om het idee dat je er een programma voor zou kunnen schrijven en dat je er inderdaad mee kan internetten e.d.

Als je dan beseft dat het maar een printje is dat kleiner is dan een eurokaartje sta ik toch te kijken van de mogelijkheden.

 

Vandaag heb ik een voeding gekocht en een SD kaart van 16 gb. Dat zou voor het eerste voldoende moeten zijn.

Morgen ga ik als ik nog wat tijd heb een image erop zetten en dan kijk ik wel waar ik tegenaan loop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

*YES* It's up and running met een Debian image. :)

Met behulp van Win32DiskImager heb ik een SD kaartje beschreven met een voor de Raspberry gemaakte Debian 6 image.

Deze was in een paar minuten erop en vandaag heb ik eindelijk kunnen testen of het werkte.

Ik had namelijk een voeding gehaald met mini-USB, dat stond op een site dat je die nodig had...

Niet dus, het bleek micro-USB te zijn, net een maatje kleiner.

Vandaag dus aangesloten en had niet verwacht dat het zonder slag of stoot zou starten.

Niets is minder waar, het loopt als een tierelier en de snelheid valt me niet tegen.

 

Voor de Debian 6 image (datum 19-4-2012) zijn de gegevens als volgt:

Inlognaam pi

Wachtwoord raspberry

En daarna je grafische interface starten met startx

 

Binnen een mum van tijd kun je gaan spelen met je Raspberry.

Alles gaat tot nu toe redelijk vlot en reageert voor mij snel genoeg.

Een ideale pc die ik op mijn tv aansluit, dit om de reclametijd te vullen d.m.v. te surfen of te e-mailen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je nu Raspbian of een andere "Debian" versie geprobeerd ?

 

Raspbian is a free operating system based on Debian optimized for the Raspberry Pi hardware. An operating system is the set of basic programs and utilities that make your Raspberry Pi run. However, Raspbian provides more than a pure OS: it comes with over 35,000 packages, pre-compiled software bundled in a nice format for easy installation on your Raspberry Pi.

The initial build of over 35,0000 Raspbian packages, optimized for best performance on the Raspberry Pi, was completed in June of 2012. However, Raspbian is still under active development with an emphasis on improving the stability and performance of as many Debian packages as possible.

 

Al zie ik je datum van de image neem ik aan van niet aangezien Raspbian pas in Juni klaar gekomen is!

aangepast door NINjak
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Wheezy erop gehad. Maar die had voor mijn gevoel minder aan boord dan Debian 6.

Nu heb ik Debian 6 er weer op staan en het loopt prima.

Alle 'simpele' sites gaan vlot, maar Sat4all gaat heel traag.

Dit antwoord is trouwens geschreven met de Raspberry. (Browser Midori)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

En ik ga er zeker weten eentje kopen.

 

Voor mij hoeft het helemaal geen hardloper te wezen. Ik kijk meer naar alle mogelijke uitbreidingen die je er aan kan hangen. Brengt mij terug naar de tijd van de Sinclair Spectrum.

Dagenlang aan het prutsen om iets draaiende te krijgen. Nu loop je naar de winkel en koop je alles kant en klaar.

 

Leesvoer http://www.themagpi.com/# dan zie je wat er al niet mogelijk is.

Lid van 10 november 2003 t/m 30 oktober 2015

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien dat die pi een leuke bijdrage kan zijn voor dit probleem, even kort media formaten afspelen ( xbmc ) en als het even meezit sd zenders compressen met vlc en doorstreamen ... zelfs met een 700arm zou dat moeten lukken denk ik wbt doorstreamen met vlc naar andere kant... ...

Xtrend ET10000 met Quad Inverto Ultra

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Inmiddels heb ik 2 Raspies draaien als netwerk file server met een aangekoppelde USB HD´s. Met Samba zijn Windows en Linux bestanden beschikbaar op het netwerk.

 

De Linux versie is Arch Linux. Het vergt wel enige kennis om Linux goed erop te zetten met een vast IP adres.

 

Als belangstelling voor bestaat kan ik wel een instructie hiervan maken.

 

De nieuwe versie, voor dezelfde prijs, heeft nu een tweemaal zo groot geheugen. Dingen doen het gewoon prima en kunnen stand alone draaien en zijn op afstand bedienbaar met ssh.

 

En voor die € 25,- plus verzenden is het een interessant project. Voeding is eenvoudig een losse voeding van een mobiele telefoon. Zou er wel een plastic doosje bij nemen of anders een zelf maken met wat lego steentjes.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Er is voor de Raspberry PI nu ook Asterix software beschikbaar. Het is een interessant idee om je Voip (huis) telefoon systeem op een Raspberry PI Asterix server te laten draaien.

 

De twee file servers met USB HD op basis van Arch Linux doen het overigens ook nog steeds prima.

 

Het geringe stroomverbruik maakt het gebruik extra aantrekkelijk.

 

Wachten is nog op een card server opzet met een RSPI. Dit alles kan eenvoudig stand alone draaien.

 

Groet,

 

Bram

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Vandaag een artikel in de Volkskrant over de mogelijkheden van de Raspberry Pi. 

 

Zeer binnenkort is er ook een camera module voor te krijgen. Verwachte prijs hiervan € 25,-.

Hierdoor ontstaat er de mogelijkheid voor veel nieuwe toepassingen zoals webcam, bewaking,

mobiele toepassingen in auto´s en vaartuigen etc.

 

Het geheel blijkt een enorm succes te worden en zet duidelijk een nieuwe trend in voor

hobbyisten. Een aandrijvings unit voor allerlei soorten toepassingen. Met een HDMI uitgang van 1080P.

 

Worden nu gemaakt in Engeland in plaats van in China.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...