Ga naar inhoud


Quad LNB Kopmaat


arievh

Aanbevolen berichten

Weet iemand wat de kopmaat van de Smart Titanium Quad LNB is?

En wat de kopmaat van de Opticum Quad LNB LQP-04H is?

 

Ik moest volgens mij c.a. 55 mm tussenmaat hebben.(Volgens de berekening als ik deze niet fout heb gedaan tenminste :P)

 

Alvast bedankt.

 

Ben al dagen aan het zoeken maar het is niet te vinden. Ook al bij winkels gevraagd (online winkels dan wel) maar daar weten ze het ook niet, terwijl ze het wel verkopen......

Link naar reactie
Delen op andere sites


Arievh ik zie dat je 2 x een link hebt geplaatst naar een winkel of een webschop,

dat is hier niet toegestaan ,denk daar even om voortaan

 

Wat van type schotel gebruik je ,die bepaalt dat het past of niet

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kopmaat van de Smart Titanium Quad = 59mm

De kopmaat van de Opticum Quad LQP-04H = 60mm

 

Geef even op welke schotel je hebt, dan reken ik de afstand wel even voor je uit als je ook aangeeft voor welke twee satellieten de koppen bedoeld zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Excuses voor de linken, dat is niet met opzet gedaan. Ik kopiëerde eigenlijk alleen de naam maar hij maakte er dus zelf een link van.

 

De schotel maat is 80 cm (nieuw) met een multi LNB feeder van Triax. De schotel is een Triax kloon (volgens de site, vandaar dat de multi LNB feeder er ook op past) merk van de schotel is Asat.

 

Wil de volgende satellieten ontvangen: Hotbird 13, Astra 1, Astra 2 en de Astra 3.

Alle 4 wil ik een quad LNB gebruiken voor 4 ontvangers.

 

PS: Mijn locatie is volgens google:

Verdun Sur Le Doubs (Frankrijk):

Latitude: 46.8908°

Longitude: 5.0259°

aangepast door arievh
Link naar reactie
Delen op andere sites

PS: Het is niet zo dat ik deze 2 koppen moet hebben of zo. Kan ook 1 van deze 2 zijn (maar dan wel 4 stuks indien mogelijk)

Moet alleen de LNB's en de DiseqC 4/1 (4 stuks) kopen en dan kan ik gaan "prutsen". De rest heb ik al.

Heb hier mee gewacht omdat ik nog steeds niet weet welke LNBs ik moet......

Link naar reactie
Delen op andere sites

@arievh

Ik ga er van uit dat het een Triax 78 is die 70cm breed is en 78cm hoog is. Als het anders is hoor ik het graag.

Voor jou locatie moet de afstand van de lnb’s hart op hart zijn:

Hotbird 13 en Astra 19,2 = 75mm

Astra 19,2 en Astra 23,5 = 50mm

Astra 23,5 en Astra 28,2 = 53mm

Dit betekent dus dat je geen lnb’s kunt nemen met grote kop.

Een lnb die ik je aan kan raden is vier maal de Alps-quad. Die zie ik bij een bekende webshop te koop staan voor 35,95 euro. Dit zijn lnb’s die zich al jarenlang hebben bewezen waarbij ook het kunststof niet door de zon wordt aangetast.

Je zult wel een aanpassing aan je Triax-multifeed-rail moeten maken. Die kan maar 10 graden schuin gezet worden en dat moet voor jou positie 14 graden schuin worden. Je zult bij het scharnierpunt het kunststof zodanig weg moeten vijlen, dat de rail 14 graden schuin gezet kan worden (even het scharnierpunt losmaken). Vanaf de achterzijde van de schotel gezien moet de linker zijde omlaag staan en de rechter zijde omhoog staan. Meet dit even op met een gradenboogje.

Voordat je de eerste lnb op de rail gaat plaatsen, zet je de rail 14 schuin. Nu ga je de lnb’s plaatsen op de afstand die ik je gegeven heb. Je meet dit precies van middelpunt voorzijde naar middelpunt voorzijde, dus van pukkeltje naar pukkeltje.

De schotel richt je uit op de Astra 23,5 graden.

Als laatste stel je de skew van de vier lnb’s in. Die moeten zijn:

Hotbird - 7,5 graden

Astra 19,2 - 5,4 graden

Astra 23,5 - 9 graden

Astra 28,2 -12,5 graden

Allemaal tegen de wijzers van de klok ingedraaid als je achter de schotel staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de berekening!

 

De afmeting van de schotel is 80 cm hoog, de breedte weet ik zo ff niet want ik heb de schotel momenteel niet bij de hand.

Ik heb de afstand van het hart van de schotel tot aan de LNB houder gemeten en dat is 57 cm (dus van hart v/d schotel en dan tot tegen de LNB houder aan).

 

Volgens mij is deze afstand van belang of heb ik dat fout?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens... Als ik bijv. een grotere schotel zou kopen, zouden dan wel "gewone" LNB's kunnen?

Dat vraag ik ff prijstechnisch gezien. Stel ik kan met een andere (alweer een nieuwe lol) schotel wel deze koppen gebruiken, dan bespaar ik al gauw 80 euro op de LNB's

En een grotere schotel kost 29 euro.........schotel van 100 cm

Link naar reactie
Delen op andere sites

@arievh

 

Als je een Triax 88 neemt ( 85cm breed en 95cm hoog), worden de afstanden als volgt voor jou locatie:

 

Hotbird 13 en Astra 19,2 = 93mm

Astra 19,2 en Astra 23,5 = 62mm

Astra 23,5 en Astra 28,2 = 66mm

 

Je kunt dan normale lnb’s nemen wat de diameter van de koppen liggen meestal rond de 60mm.

Voor de rest blijven alle waardes die ik je gegeven heb hetzelfde.

Een originele grijze Triax TDS 88 met Triax-logo (geen sticker) koop je in Amsterdam al voor 30 euro dus ik zou ook altijd een grotere schotel nemen. Koop geen merkloze schotels. Die presteren stukken minder dan een goed merk zoals Triax. Bovendien is een merkloze 80cm schotel 70cm breed en 80cm hoog. Dan kun je nog geen normale lnb's nemen.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke nog even terug te komen op. "of een andere schotel" of "smalle LNB's"

Is dit een goede Megasat multifeed LNB Quad?

 

Ik vraag dit omdat deze slechts 19 euro p/st kosten en ik hiermee mijn huidige splinternieuwe nog niet opgehangen schotel kan houden en gebruiken.

En in vergelijking kosten deze slechts 4 euro per stuk meer dan mijn eerste keus LNB's....Dus dat is niet schrikbarend te noemen.. Daarintegen kost de Triax 88 slechts 30 euro.. en dat is slechts 14 euro meer dan dat ik zou kiezen voor de smalle LNB's. tsja.. dus gaat niet echt om veel geld.

 

Zal er nog ff over nadenken.. Wat zeggen jullie,.. en daarbuiten zijn dus de Megasat multifeed LNB's iets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@arievh

De Megasat multifeed lnb quad is ook een goede smalle lnb. Hij komt ook goed uit de tests en heeft in ieder geval veel minder last van regendruppels op de kop dan de Inverto multiconnect lnb’s want daar zou ik nooit aan beginnen. Omdat de Megasat multifeed lnb’s nog niet zo lang op de markt zijn, weten we nog niet precies hoe de kunststof zich op termijn zal houden, dat is bij de Alps natuurlijk al lang bewezen omdat die al veel langer op de markt zijn.

Het klopt dat de Megasat multifeed lnb quad voor net iets minder dan 19 euro te koop is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@arievh Ik heb de Megasat multifeed Single LNB vergeleken met de Smart Titanium en Platinum LNB's. Hij scoort iets beter maar door de smalle kop wel iets gevoeliger voor regendruppels. Gr. Ben

aangepast door ben klever

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties.

Ik ga dan maar voor een grotere schotel met de "normale" LNB's. Als het regent ben je namelijk vaker geneigd om tv te kijken dan wanneer het stralend mooi weer is. Aangezien de smalle LNB's zo gevoelig zijn voor regendruppels (Waar overigens wel een "paraplui" voor te verkrijgen is). Daarbij zal het met sneeuw ook wel een drama worden dan..

 

PS: Als ik eerder had geweten dat ik een Triax TDS 88 voor SLECHTS 30 euro kon kopen had ik dit gelijk al gedaan. Heb nu 1 die vrijwel het zelfde kost maar merkloos/eigenmerk is en kleiner....

aangepast door arievh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste arievh

 

Dat lijkt me een heel verstandige beslissing om een Triax 88 te nemen. Op dit moment kun je in Verdun Sur Le Doubs de Engelse zenders op de Astra 2 natuurlijk goed ontvangen met een Triax 78, maar als aan het einde van het jaar de tijdelijke Astra 1N satelliet vervangen gaat worden door de definitieve Astra 2F, dan ga je dat met een Triax 78 niet meer redden. Die beam wordt veel strakker op Engeland gericht.

Heb je trouwens al ontdekt waar je een Triax 88 voor net geen 30 euro kunt kopen?

Ik kocht er eergisteren een triax 110 voor net geen 40 euro.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Idd je hebt gelijk, dat heb ik een poosje terug gelezen, was ik alweer vergeten dat bepaalde schotels vervangen gaan worden, tevens komen er in 2013/2014 ook nog andere(vervanging) meen ik mij te herinneren.

 

Heb idd al ontdekt waar de Triax 88 voor 30 euro te koop is, daar komt 6,95 verzendkosten bovenop. Waarschijnlijk dezelfde aanbieder die jij hebt gevonden. Een electro satelliet zaak, om het zo zonder reclame te houden :P

 

Zie daar idd ook de 110 voor 40 euro, maar die is alleen af te halen. Met de huidige brandstofprijs laat ik het liever bezorgen haha...

 

 

Trouwens, ik moet ook nog coax kabel. Ze hebben bijna nergens zwarte coax kabel. De zwarte schijnt het beter uit te houden in de zon, aangezien er veel zon is in Frankrijk lijkt dit me wel een must. Was er vorige week ook, toen was het al 19 graden op vrijdag en zaterdag!

Of kan de normale witte ook (Dubbel laags)?

 

Mvg,

aangepast door arievh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...