Ga naar inhoud


Ik wil van analoog naar digitaal


Jan l'Amie

Aanbevolen berichten

Het is alweer een flink poosje geleden dat ik op dit forum ben geweest maar aangezien 30 april nabij komt (dan stopt analoog) heb ik toch weer een paar vraagjes.

 

Op dit moment heb ik een analoge ontvanger met een 1 meter schotel en een Alps LNB met de volgende gegevens: Alps BSNEB-601A Universal, 10.7-12.75 GHz, NF=0.7 dB, L/01=9.75 GHz, L/02=0.6 GHz en ontvang ik een stuk of 30 Duitse zenders met een prima plaatje en geluid op een Sony Bravia HD TV.

Voor ontvangst van ,,gewone,, zenders heb ik een Ziggo digitaal plus abonnement dus de satelliet ontvangst is alleen voor de hobby en ik hoef eigenlijk alleen maar FTA zenders te ontvangen, liefst wel in HD kwaliteit.

Ook opnemen of meerdere TV's is niet nodig.

Ik denk dat ik dus alleen maar een eenvoudige FTA HD ontvanger nodig heb zonder toeters en bellen.

Daarom heb ik de volgende vragen:

Is mijn schotel en LNB geschikt voor digitale ontvangst ?

Welke digitale FTA ontvanger zou ik moeten kopen ? (ik heb nog een HDMI aansluiting vrij op mijn TV)

Is het een beetje de moeite wat er aan FTA zenders te ontvangen is.

 

Ik hoor het graag.

 

Groeten

Jan

Sab Titan 1 HD, Tratec 1 meter schotel, Universele LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo Jan,

 

Je oude ALPS LNB is een universeel type en kan je dus gebruiken voor digitale ontvangst.

L/02=0.6 GHz moet dan wel 10.6 GHz zijn. (Waarschijnlijk een type-fout van je)

Je 1 mtr. schotel is uitstekend geschikt voor Astra-1 ontvangst waar heel veel FTA SD en HD zenders op zitten.

Welke FTA HD ontvanger je moet kopen kan je het beste op internet/google opzoeken.

 

Gr. Ben

 

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor de reactie. Ik zal nog even op de LNB kijken of het inderdaad een typefoutje is.

Kan er nog iemand advies geven voor de ontvanger ? Welke prijs moet ik ongeveer op rekenen ?

Sab Titan 1 HD, Tratec 1 meter schotel, Universele LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste @Jan I’Amie

 

Je schrijft dat je FTA-HD-zenders wilt ontvangen.

Op de Astra 3 (23,5 graden oost) zitten wel veel HD-zenders maar die zijn niet FTA.

De meeste FTA-HD-zenders zitten op de Astra 1, toch zeker vanaf 1 april dit jaar als 10 Duitse analoge zenders over gaan in FTA-HD-zenders.

Een prima HD-satelliettuner daarvoor is de SAB Titan I HD welke ik voor 85 euro te koop zie staan.

Kun je aangeven welke schotel je hebt en welke lnb?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een ronde 1 meter schotel met de LNB aan de onderkant. De gegevens van de LNB staan in mijn eerste berichtje van dit topic. Ik heb een Sony Bravia HD TV dus het zou onzin zijn om een ontvanger zonder HD mogelijkheid te kopen.

En zoals gezegd, het gaat me alleen om de hobby. Echt TV kijken doe ik via Ziggo.

En het gaat me dus niet alleen om HD zenders als het maar FTA is. Ik wil geen abonnementen met kaartjes gaan gebruiken.

Sab Titan 1 HD, Tratec 1 meter schotel, Universele LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jan I’Amie

 

Op de Astra 1 (19,2 graden) zitten natuurlijk de meeste vrije HD-zenders maar ook op de Astra 2 (28,2 graden) zitten heel veel vrij te ontvangen Engelse zenders waarvan een aantal in HD, zie deze lijst: http://www.lyngsat.com/Eutelsat-28A-and-Astra-1N-2A-2B.html

Waar een “F” achter staat, zijn vrij te ontvangen

Een HD-tuner heb je ook nodig om SD-zender te kunnen ontvangen die in MPEG4 worden uitgezonden en dat worden er steeds meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel. Het is me een hoop duidelijker geworden.

In de komende dagen eens gaan zoeken naar een goede ontvanger.

Iemand misschien nog een advies waar ik het beste kan gaan kijken

(misschien in de buurt van Alphen aan den Rijn ?).

************* heeft alleen een ontvanger voor abonnementen.

 

 

Naam verwijderd

aangepast door ceesv
: Het noemen van winkelnamen is niet toegestaan, reclameregels!

Sab Titan 1 HD, Tratec 1 meter schotel, Universele LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, niet bij nagedacht. De vraag om advies waar te kopen svp negeren.

 

Wel nog een ander vraagje:

Die Sab Titan 1 HD ziet er heel leuk uit voor een leuke prijs maar heeft wel een kaartslot.

Kan ik hem dan wel zonder enige kaart te plaatsen gebruiken voor FTA ontvangst ?

(Sorry, ik ben echt nog een leek op dit gebied).

Sab Titan 1 HD, Tratec 1 meter schotel, Universele LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heb ik de Sab Titan 1 HD gekocht. Wat een klein dingetje maar wat een mogelijkheden.

Binnen 5 minuten had ik tientallen zenders op Astra 1. En toen ik per ongeluk de schotel iets bewoog had ik er ook nog een stel in vreemde talen (o.a. Turks) op Eutel W2 16E.

Ziet er allemaal heel leuk uit. Nu eens op mijn gemak de (Nederlandse) handleiding doorlezen.

 

Nog even een vraagje. De ontvanger heeft ook een kaartslot. Wat gebeurt er als ik de smartcard uit mijn Ziggo

decoder haal en in de Sab ontvanger stop ?

Sab Titan 1 HD, Tratec 1 meter schotel, Universele LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jan I’Amie schrijft:

“Nog even een vraagje. De ontvanger heeft ook een kaartslot. Wat gebeurt er als ik de smartcard uit mijn Ziggo

decoder haal en in de Sab ontvanger stop ?”

Ongeveer hetzelfde dan als je je PIN-pas er in stopt, helemaal niets.

veel succes met je tuner!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...