Ga naar inhoud


8 tuners voorzien van 4 koppen (onafhankelijk)


Rico Zico

Aanbevolen berichten

Ik heb een schotel met 4 koppen allen gebruik ik nu voor 1 ontvanger. Mijn doel is om 4 ontvangers met allebei 2 tuners erin te voorzien van het signaal van 4 koppen op iedere tuner zodat ik onafhankelijk van elkaar kan zappen en opnemen.

 

Wat moet ik hiervoor aanschaffen? En hoe krijg ik dit werkend?

post-44086-0-79494700-1332892432_thumb.jpg

post-44086-0-94645700-1332892442_thumb.jpg

post-44086-0-71191700-1332892452_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Rico Zico

 

Dan zul je 4 octo-lnb’s moeten gaan gebruiken. Dat zijn lnb’s met 8 uitgangen. Daar is een flinke keus in. Helaas zijn ze niet te koop voor smalle lnb’s zoals de Alps, Inverto multiconnect of Megasat. Ze zijn alleen te koop in een lnb-vorm met normale kop. Deze zijn allemaal ongeveer 60mm in diameter en ik heb het vermoeden dat dat niet gaat lukken op jou Maximum-schotel. Als je mij de maat eens op wilt geven van het midden van de lnb-klem tot het midden van de schotel precies halverwege de hoogte gemeten, dan zal ik voor je uitrekenen of je lnb’s met koppen van 60mm kunt plaatsen.

Als dat niet het geval is, dan zul je een Triax 88 moeten aanschaffen. Hierop is het zonder meer mogelijk.

Een scherpe prijsindicatie die ik je kan geven bij diverse Nederlandse satellietshops:

4 stuks Inverto Black Pro Octo LNB 49 euro per stuk

8 stuks 4/1 diseqc-switches bijv. Maximum van 10 euro per stuk.

Triax 88 prijs 30 euro.

Triax multifeed rail 13,50 euro.

Rol 100 meter Belden H125 coax 69 euro.

In totaal kun je dus voor ongeveer 400 euro klaar zijn.

 

Het wordt wel een hele dikke bos met coaxkabel want van de 4 octo-lnb’s gaan dus maar liefst 32 coaxkabels over de lnb-arm lopen naar de 8 diseqc-switches. Het lijkt me het beste om onder tegen de lnb-arm een flinke vierkante kunststof kabelgoot te monteren waar alle coaxkabels doorheen lopen. Het gewicht zal echter behoorlijk zijn en ik adviseer je dan ook om op ongeveer 8cm voor de multirail een gaatje van 3mm in de arm te boren alsmede boven in de rand van de schotel. Hiertussen een nylon draad van 2,5mm dikte (die ze ook voor de grasstrimmer gebruiken) te spannen voordat je alles gaat monteren want anders gaat door het gewicht de zaak doorhangen en komen de lnb’s niet meer goed in het brandpunt van de schotel te staan.

Ook die 8 diseqc-switches zou ik maar in een aparte kunststof kast zetten.

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet is het niet aan te raden octo lnb's te gebruiken, die hebben niet zo'n goede reputatie (mij is het toendertijd afgeraden)

Ik denk dat je beter een 17/8 multiswitch kunt gebruiken.

Dan zijn er ook minder kabels per lnb, en het is nog goedkoper ook (qutro lnb is niet zo duur), en geen diseq switches meer nodig.

dan zou je nodig hebben

- 4 quatro lnb

- 1 17/8 multiswitch

En uiteraard ook schotel + kabel.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Rico Zico

 

Een 17/8 multiswitch kan ook. Je krijgt dan een multiswitch die 230V voeding moet hebben en niet buiten mag zitten. Kan wel eventueel weer in een kast.

Je zou dan kunnen gaan voor een SAB multiswitch 17/8. Deze kost ongeveer 169 euro. Je moet dan vier quattro-lnb nemen en die heeft Alps ook. Je kunt ze dus op je bestaande schotel plaatsen. De Alps quattro kosten ongeveer 30 euro.

De bos coax wordt dan wat minder groot namelijk 16 draden die langs je lnb-arm moeten lopen. Ook dan zou ik een kunststof kabelgoot onder tegen je lnb-arm monteren. Dan ben je voor ongeveer 360 euro klaar.

 

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...