Ga naar inhoud


slechte ontvangst publieke omroep Goes


Alexander88

Aanbevolen berichten

sinds een paar weken heb ik antenne geplaatst richting Goes. maar het lukt niet om storingsvrij naar ned 1 - 3 te kijken op kan 54 Goes.

de signaalsterkte ong. 90 valt plots terug naar +-60 en de signaalkwaliteit daalt eveneens sterk, met de blokvorming of zwart beeld tot gevolg.

dit is echter zeer kortstondig, soms 3 keer per minuut soms 1 keer per 10 min.

het gebeurd zowel overdag als 's nachts, zon of regen en lijkt niet te worden veroorzaakt door brommers/auto's dergelijk. (heb daar even op gelet)

op kan. 29, 32 en 35 hebben geen last van dit fenomeen en kan. 48 is onscanbaar?

als ik de antenne draai richting Brussel ontvang ik tele-bruxelles en de rtbf resp. kan 55 en 56.

 

ik woon op 60 km van Goes net onder gent. volgens earth zit op +21m wat het hoogste zou zijn tussen Goes en de antenne.

 

mijn opstelling is: ant-UHF51-kn met een mastversterker +25db johnsson boven op het dak.

ontvanger: samsung le32c550 en een metronic tnt ontvanger.

 

heeft iemand een idee hoe ik mijn ontvangst kan verbeteren of waar het probleem kan zitten?

 

ter info: tot de jaren 90 op dezelfde plaats hadden ze ontvangst van de ned1-3 zenders Goes, daarna overgaan op kabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik heb zonet de antenne een beetje gedraaid en de signaalsterkte daalt vrij snel net zoals de kwaliteit.

het beeld blijft gelijk, maar de fouten komen frequenter voor.

opmerkelijk is dat de andere nog steeds goed zijn van kwaliteit.

om de versterker er tussenuit te halen moet ik het dak op, dus dat is waarschijnlijk voor het weekend.

het lijkt daarom net het tegenovergestelde, een te zwak signaal, maar ik dacht dat kan 48 en 54 nu net het sterkst moeten doorkomen?

alvast bedankt voor de tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ed, hij heeft een settopbox.

 

ik heb zonet de antenne een beetje gedraaid en de signaalsterkte daalt vrij snel net zoals de kwaliteit.

het beeld blijft gelijk, maar de fouten komen frequenter voor.

 

Jammer.

Normaliter is een andere plaats de oplossing voor dit euvel maar dat is met een vaste mast even niet zo makkelijk te realiseren.

 

opmerkelijk is dat de andere nog steeds goed zijn van kwaliteit.

om de versterker er tussenuit te halen moet ik het dak op, dus dat is waarschijnlijk voor het weekend.

 

het lijkt daarom net het tegenovergestelde, een te zwak signaal, maar ik dacht dat kan 48 en 54 nu net het sterkst moeten doorkomen?

 

De signaal 'sterkte' is goed, daar ligt het dus niet aan. Je kunt een prima beeld hebben bij

zelfs stukken minder signaal als 't maar stabiel minder is. Dat dansen is een veeg teken.

M'n eerste gedachte was oversturing, m'n tweede is problemen met reflectie.

Wat je nog zou kunnen proberen is de antenne eens rigoreus flink draaien en terwijl blijven

kijken naar de kwaliteit van je beeld ipv de signaal sterkte. Misschien dat er onder een andere

hoek een schoner signaal te pakken is.

 

alvast bedankt voor de tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb het getest met de interne ontvanger en een settopbox, zelfde resultaat. de settopbox heeft enkel een kwalteitsmeter en die staat constant te oscilleren van 40 tot 50.

de antenne is verticaal gepolariseerd, Brussel financiën toren is verticaal voor telebruxelles en rtbf ( uitzondering samen met Doornik).

 

GSM mast staat toch wel een paar straten van mij verwijderd en niet in lijn met Goes. er is wel een dect telefoon en wifi maar niet in dezelfde kamer.

 

ik heb nog eens verder gedraaid aan de antenne en de signaalkwaliteit loopt evenredig met de sterkte.

het valt mij op dat deze zeer sterk afneemt bij afwijkende uitrichting tov RTBF bv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

met die laatste zin bedoel ik dat als ik weg draai van goes het beeld na enkele graden volledig weg is, terwijl als ik hetzelfde doe richting Brussel( RTBF)mag ik veel verder wegdraaien voor het beeld wegvalt.

 

ik heb het wifi, dect signaal, GSM en alles wat ik kon bedenken even uitgezet en het probleem blijft bestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die mast versterker een breedband type is VHF/UHF+ Am/ FM,dan kun je makkelijk interferentie van andere zenders in de omgeving krijgen,gebruik daar om als je een mast verst.perse nodig hebt, een ruis arme UHF verst.

Zorg ook dat de de verst,zoveel mogelijk is afgeschermd,om instraling te voorkomen.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op 60 km van Brussel een zender van 2 kW ontvangt, dan mag een zender van 10 kW in Goes ook op 60 km, geen probleem zijn.

Aangezien het verschil tussen kan 54 en 56 ook al niet groot is, zal dit voor de antenne ook al geen verschil uitmaken.

 

Ik ga er nu van uit dat je een draaibare antenne op mast hebt.

Rest alleen de plaatsing van de antenne. Waarschijnlijk is het probleem opgelost als je antenne 10cm dichter of verder in de richting van Goes staat.

 

Nu de mast verzetten kan een probleem zijn natuurlijk. Konig is niet zo duidelijk over zijn antenne's, maar in veel gevallen wordt een klemsysteem gebruikt om de antenne vast te zetten, en is het mogelijk om de antenne dichter of verder van de mast te zetten. En zo kan je mogelijks wel de afstand tot Goes wijzigen.

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

de ontvangers zijn beide even slecht.

het is inderdaad een nieuwe antenne, bij de oude antenne ontbraken enkele directoren. dus heb ik die vervangen en de UHF/VHF verwijderd.

de masterversterker is een enkel UHF(470 - 862MHz) NF:1,8dB gain +25db = lijkt mij dus redelijk ruisarm.

het stralingsdiagramma van Goes heb ik nog niet opgezocht, maar ik denk dat die omnidirectioneel is.

 

ik ga proberen dit weekend nog een boven een kijkje nemen. dan kan ik kijken of ik de antenne een beetje kan verschuiven

aangepast door Alexander88
Link naar reactie
Delen op andere sites

[...]

ik heb nog eens verder gedraaid aan de antenne en de signaalkwaliteit loopt evenredig met de sterkte.

het valt mij op dat deze zeer sterk afneemt bij afwijkende uitrichting tov RTBF bv.

 

Dat is inderdaad merkwaardig. Je zou 't eerder andersom verwachten.

En dat is ook zo met de (werkende) commerciele bouquetten van Goes?

Je bent er ook 100% zeker van dat als je Goes ontvangt je antenne ook daadwerkelijk op Goes staat uitgericht?

 

Verder is opvallend dat de twee hoogste kanalen problemen geven en de drie laagste niet.

Maar Brussel zit dan ook weer op zo'n hoog kanaal. Heel tegenstrijdig allemaal.

Helaas gaat er hier nog geen lampje branden.

 

Waarschijnlijk is het probleem opgelost als je antenne 10cm dichter of verder in de richting van Goes staat.

 

Ik ben nu wel erg benieuwd naar de technische onderbouwing van deze opmerking.

aangepast door BeefRWijker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goes komt hier in Zelzate stukken beter door dan Veltem, Schoten/Antwerpen, bij Eegem staan er bomen voor...

Goes zal zeker gewoon rondstralen of de helft van Zeeuws Vlaanderen heeft geen beeld...

 

En Gent ligt bijna in het verlengde van Zelzate (20km verder) richting Goes.

 

Het ergste is dat Goes zo goed als pal op de GSM mast staat, en de kraan van De Nul is van het beweegbaar type, dus die kan op de foto ook naar links.

Het signaal blijk toch sterk genoeg om er toch niet zoveel last van te hebben, gelukkig maar.

 

post-40297-0-82847600-1333742272_thumb.jpg

 

Wat de technische uitleg van die 10cm verplaatsen betreft: staande golven... 1/4 Lambda verder kan al een heel ander verhaal geven.

 

Als je de financietoren op 60 km afstand binnenkrijgt (2kW) op kanaal 56 dan moet je op 60 Km van Goes op kanaal 54 (10 kW) een beter resultaat krijgen. Dus de antennne/versterker lijkt me niet logisch. Alleen de plaatsing van de antenne kan dan een belangrijke rol spelen of het "zicht".

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...