Ga naar inhoud


Moet de waarde voor AGC nu hoog of laag zijn?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Ik zit op dit moment op een camping vlakbij Marbella (Zuid Spanje) en heb met mijn 60cm Triax schotel een prima ontvangst op o.a. RTL4 (ASTRA1).

De op de VU-DUO weergegeven ontvangstwaarde is SNR: 85%, AGC : 93% en BER: 0%.

Binnen mijn beleving zijn dit prima waarden, iets minder dan dat ik thuis op mijn 80cm Triax krijg maar zo ver van huis toch wel niet slecht.

 

Nu dacht ik dat ik inmiddels wel e.e.a. over deze materie wist maar schijnbaar toch niet helemaal.

Gisteren vroeg mij iemand wat de waarden SNR, AGC en BER nu precies betekenen maar omdat ik deze antwoorden niet exact uit mijn hoofd wist zocht ik deze op Internet op.

Tijdens het opzoeken las ik dat de waarde AGC zo laag mogelijk hoort te zijn, liefst 0% terwijl ik tot nu toe altijd dacht dat als de waarde AGC hoog is ik een prima signaal heb en de schotel goed is afgesteld.

 

Had ik het nu echt helemaal mis en zo ja, kan mij dan iemand uitleggen hoe het nu precies in elkaar steekt.

Ik zou trouwens niet weten hoe ik de waarde AGC significant omlaag zou moeten krijgen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij een "normaal" signaal zal - als de tuner goed is ingeregeld in de fabriek - AGC 50% zijn.

Als het signaal wat je ontvangt zwakker is dan "normaal" zal de AGC regeling het signaal

versterken, en zal een hogere waarde worden aangegeven. Is het signaal (veel) sterker dan

"normaal" dan zal de AGC regeling - om oversturing van de tuner te voorkomen - het signaal

verzwakken en zal een lagere waarde worden aangegeven.

 

Edit: Linkje naar de wikipedia pagina: --> KLIK <--

 

vGnp

aangepast door vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geraak er toch ook niet goed aan uit:

Big BiSat schotel, quad LNB 19°E BVN:

DM800 15,1 dB, SNR 94, AGC 99

Ultimo (een 15m langere kabel): geen dB weergave mogelijk, SNR 88, AGC minder dan 30 (in geloof 28)

aangepast door riji
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het signaal wat je ontvangt zwakker is dan "normaal" zal de AGC regeling het signaal

versterken, en zal een hogere waarde worden aangegeven. Is het signaal (veel) sterker dan

"normaal" dan zal de AGC regeling - om oversturing van de tuner te voorkomen - het signaal

verzwakken en zal een lagere waarde worden aangegeven.

 

Ik begrijp wat je schrijft maar kan dit niet in relatie brengen met mijn ontvangst thuis.

Daar gebruik ik een 80cm Triax met 3 ALPS LNB's.

Ook op ASTRA1 (19,2) heb ik een hoge AGC waarde, ik dacht iets van 89%.

Nu lijkt het mij dat in Nederland het ASTRA1 signaal bijzonder goed binnenkomt.

Ook heb ik de schotel mijn inziens met een betere satfinder goed afgesteld dus volgens jouw verhaal zou ik dus nooit zo een hoge AGC waarde mogen hebben.

Ik heb mijn schotel thuis al herhaaldelijk opnieuw afgesteld maar tot nu toe was de AGC waarde nagenoeg hetzelfde.

 

Welke waarde zou de AGC dan nu onder de hierboven genoemde omstandigheden mogen hebben, dus Triax80, ASTRA1?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn schotel thuis al herhaaldelijk opnieuw afgesteld maar tot nu toe was de AGC waarde nagenoeg hetzelfde.

 

Zeer waarschijnlijk omdat je (denk ik) afstelt op signaalsterkte, en niet op signaalkwaliteit.

Met een professionele meter zie je soms (redelijk vaak eigenlijk) dat als je afstelt op BER

dat je dan bij minder dB's een betere afstelling hebt als bij volle bak signaal (sterkte)

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn vorige (Rebox) ontvanger kon ik inderdaad op signaalsterkte en - kwaliteit afstellen en daar heb ik inderdaad altijd op de hoogst mogelijke kwaliteit afgesteld.

Als ik nu mijn schotel afstel doe ik dat met hulp van Schwaiger SF9000 satfinder.

Daarop heb ik 2 LED schalen, één voor Lever en één voor Quality.

De schaal voor Quality slaat volledig uit en de Level (ik veronderstel de Sterkte) staat op pakweg driekwart maar dat laatste is zo zuidelijk ook niet verbazingwekkend.

 

Dus volgens mij stel ik de schotel toch echt af op kwaliteit of zie ik dat verkeerd.

 

Maar misschien nog een andere vraag, hoe boeiend is de AGC waarde eigenlijk?

Kun je die misschien wel helemaal negeren want dan is deze hele discussie vrij zinloos?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf nog nooit enige aandacht besteed aan de AGC waarde, en vraag me eigenlijk af wat die Schwaiger v.w.b. kwaliteit meet?!?

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het niet weten, op de 2e rij LED's staat Quality dus ik ging ervan uit dat dit betrekking heeft op de kwaliteit van het signaal.

In feite maakt het nu eigenlijk ook niets uit want ik heb een prima signaal / beeld dus ik vind dan ook de waarde van de AGC verder prima.

Bedankt voor de toelichtingen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...