Ga naar inhoud


Probleem met tunen astra 23,5 multytenne


gorilla

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen.

Ik ben nieuw hier en kom meteen maar even met een probleem.

Ik heb een nieuwe Samsung led tv met dbs-2 tuner aan boord. CD gecertificeerd.

 

De ontvangst gaat via een Multytenne 45 met 4 lnb's en er zit een Canal Digitaal smartcard in de CI module.(da's niet de nieuwste module)

Hij staat in de achterhoek tegen de duitse grens.

 

Het afstellen ging prima op astra 19.2 , en 28.2 (voor BBC hd) ziet er ook gelikt uit.

 

Hotbird op 13 graden wordt door een boom geblokkeerd maar die hoef ik ook niet.

De diseqc instellingen staan goed en het uitzicht tussen de twee andere astra's is vrij.

 

De astra op 23,5 krijg ik heel matig signaalsterkte op Ned3hd(en geen beeld) en helemaal geen signaal op Ned1hd en Ned2hd(.Dit is uitgelezen op de tv.)

Op het satfinder kastje krijg ik ong. de helft vd sterkte van de twee andere astra's.

De kop met de lnb's heb ik al omgeruild,maar zonder verbetering.

Zou het tuner in de tv zijn?; en valt hier wat aan te meten?

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik heb de brochure multytenne en triple sat gedownload

(indien u mij een mail stuurt kan ik deze brochure doormailen naar u)

in deze brochure staat haarfijn uitgelegd hoe u uw schotel moet instellen voor de maximale ontvangst.

ikzelf had ook ontvangsproblemenen; met de bescreven methode is de ontvangst veel beter.

echter staat er een rij bomen te dicht bij mijn schotel, zodat in toch nog beelduitval heb. ik kan mijn schotel niet

verplaatsen. zodat ik mijn probleem niet volledig kan oplossen

Link naar reactie
Delen op andere sites

mag geen link invoeren de folder noemt SPECIAL: MULTYTENNE EN TRIPLE SAT.PDF

eventjes googlen en u moet het kunnen vinden.

ik vind het spijtig dat ik de link niet mag meegeven.

aangepast door BertjeV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Gorilla,

 

Als ik het zo lees heb je dan wel zo gewerkt als in de PDF aangegeven. Want je zegt het afstellen van A1 e A2 ging goed. Maar in de folder staat heel duidelijk dat je met A3 moet beginnen. welliswaar in tegenstelling met de fabrieks gebruikers instructie. maar er staat ook waarom A3 als eerste ingesteld moet worden. Het is allemaal maar mm werk. Doe het maar volgens de PDF van Satkijker.

Vu+ duo met combi van 4xlnb twin vast en toch draaibaar met 1 schotel

Dreamb 800SE met T55 4x lnb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste gorilla

Je schrijft dat je de diseqc-instellingen goed hebt staan. Dat is dus:

Astra 19,2 op 1 of a, Hotbird op 2 of b, Astra 23,5 op 3 of c, Astra 28,2 op 4 of d.

Zeker als je de Hotbird toch niet kunt ontvangen wegens een boom, is het van het grootste belang om de schotel op de Astra 23,5 uit te richten. Deze satelliet is ook duidelijk moeilijker te ontvangen dan de Astra 19,2.

Verder schrijf je:

“De kop met de lnb's heb ik al omgeruild, maar zonder verbetering.”

Je hebt de kop dus open gemaakt. Oei, als je die maar weer heel goed waterdicht hebt terug gemonteerd anders krijg je water in de kop en is de kans groot dat alles door vocht wordt aangetast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ sprietje

Met het omruilen bedoelde ik dat ik de hele kop met 4 lnb's heb omgeruild bij de dealer.Dus het is vrijwel uitgesloten dat het binnenwerk niet deugde.

 

@ Radenko

Het is wel zo dat ik astra 23,5 uiteindelijk maximaal uitgericht heb op signaalsterkte(satfinder) en niet op kwaliteit (op mijn beeldscherm uitgelezen).

Ik ging ervan uit dat als je Ned3hd op 60% sign.sterkte (op tv uitgelezen) krijgt, dat je dan op ned1 en 2hd in ieder geval iets moet zien.

Maar dat is dan kennelijk niet zo.

 

Kan iemand beamen dat die zoveel van elkaar verschillen?Komt dat wellicht doordat ned3hd via 8psk uitgezonden wordt en de anderen via qpsk?

(ik gooi er nu maar even een term in die ik pas gelezen heb ;) )

aangepast door gorilla
Link naar reactie
Delen op andere sites

@gorilla

Gelukkig maar, hoewel er zijn mensen die de kop zelf open maken. Dan vervalt natuurlijk meteen de garantie van 3 jaar.

Ik zou hem uitrichten op de zender Planeta HD op de Astra 23,5. Die zit op 11.817V en staat ook in de CanalDigitaal fastscanlijst. Deze zender is het moeilijkste te ontvangen. Ontvang je deze goed, dan is de rest ook goed. En natuurlijk altijd afstellen op maximale signaalkwaliteit en niet op maximale signaalsterkte van een satfinder.

Heb je geen professionele meetapparatuur, dan een satelliettuner met een klein TV-scherm naast je Multytenne om af te stellen op BER 0 of maximale signaalkwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, het blijft knudde.Hoe ik ook draai en keer.

De enige score die ik haal is ned3hd (12187H) ber525, sterkte89, kwaliteit73

 

Planeta hd (11817V) en ned1hd(11856V)en 2hd(11739V) blijven gewoon op 0 staan.Ber2000

Geen 1 puntje........snif

 

Bij de overige instellingen staat

Lnb oscilators lager 9750

Lnb oscilators hoger 10750

Toon 22khz op auto

 

Wie heeft er nog een heldere ingeving?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast azboxhd

heb je een speciale lnbf vanwege de lnb osi hoger van 10750 maak daar eens 10600 van.

 

=========================================================

johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja,dat is de oplossing!

Ned 1 2 en 3 hd staan meteen op100% signaal kwaliteit.

En op Planeta krijg ik ook alvast 24% .Daar kan ik iets mee.

(Dit is wel iets waar alle Samsung klanten mee te maken krijgen vrees ik........)

 

Mannen....... bedankt! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...