Ga naar inhoud


3 terrabite schijven


Steve

Aanbevolen berichten

hoe maak ik deze schijven zichtbaar op volledige capaciteit van 3 Tb in een partitie in windows 7 ?

 

als ik er een schijf in hang van 3 Tb,dan ziet hij 2 partitie`s.

een van 2,2Tb en een van 700 Gb.

als ik er dus 5 in hang dan ziet hij 10 partitie`s.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je moet de partitie op een andere manier aanmaken. Dit moet een zogenaamde GPT partitie zijn. Verder moet de sata controller geschikt zijn om 64 bits te adresseren. Je kunt de standaard MBR partitie converteren naar een GPT in schijfbeheer. De tweede kleine partitie weghalen en de grote partitie maximaliseren. (dit is even in een notendop)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst even wat info lezen over GPT.

 

Anders toch maar 2 of meer partities.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het principe is simpel... Zorg eerst voor een goede backup van de schijf. Ga naar diskmanagement. Kies in de linker kolom de juiste schijf. Gebruik de rechter muisknop en kies Converteren naar GPT-Schijf. De eventueel 2e kleine partitie kun je nu weghalen Zorg wel vooraf dat deze partitie leeg is. Daarna kun je de overgebleven grote partitie met de rechtermuisknop -> volume vergroten.

 

Nogmaals... zorg ervoor dat de 2e kleine partitie leeg is voordat je ook maar iets gaat doen (liefst zelfs de hele harddisk)

 

Het is een klusje van een paar minuten werk maar sleutelen aan partities is nooit zonder risico dus nu mijn disclaimer: je doet alles op eigen risico. Als je twijfelt: niet doen en laat het over aan een vakman.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af waarom je een 3 terra hdd in 1 partitie wil?

 

Je kan volgens mij die schijven beter en kleinere partitie's verdelen. Zo blijft het overzichtelijk.

 

Als er iets met de schijf gebeurt heb je veel kans dat alles weg is.

Met een gepatitioneerde schijf ben je meestal maar 1 partitie kwijt bent.

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de beschrijving van Winwiz maak je GPT partities aan. Nog even iets ter overweging. Onderstaan info is van 2010 ik weet echter niet hoe oud de betreffende PC is dus voordat je aan GPT begint eerst kijken of alle hardware compatibel is.

 

 

Maar daarmee is de kous nog niet af. Het aanmaken van een GPT-partitietabel mag dan in Windows x64 niet zo ingewikkeld zijn, het gebruiken van zo'n disk als opstartschijf geeft ook problemen. Normale BIOS-systemen op moederborden ondersteunen puur en alleen harde schijven met een MBR-partitie om van op te starten. Om te booten vanaf een GPT-schijf is een EFI (Extensible Firmware Interface) 'BIOS' vereist: standaard op Apple-computers en Intel-moederborden, maar andere moederbordfabrikanten maken zelden tot nooit gebruik van EFI.

Tenslotte moet je SATA-controller ook nog geschikt zijn voor 64-bit LBA adressering. Alle Intel SATA-controllers van de afgelopen jaren zijn dat, maar alleen in Native IDE modus. In de iets snellere AHCI-modus kun je de 3 TB schijven met de huidige Intel-controllers niet gebruiken, en zodoende dus ook niet in de RAID-modus daarvan. AMD's SATA-controller uit de SB850 south bridge is geheel geschikt, maar jammer genoeg is er geen enkel AMD-moederbord met EFI. Ten slotte is de Marvell 88SE9025 SATA600-controller die we tegenwoordig op steeds meer moederborden tegenkomen geheel geschikt. Laat dat nu nét de chip zijn op het Highpoint RocketRAID 62x controllerkaartje dat Western Digital met de schijf bundelt.

 

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij gebruikt Windows 7 64 bit, dus de hardware moet wel compatible zijn...

 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor. Windows-7 doet het prima op oude computers zolang ze maar 64-bit zijn. Maar als er geen EFI bios op zit dan kan je GPT vergeten.

 

Gezien de tekst in het citaat was dat in 2010 nog een probleem voor veel computers. Dus is de computer uit 2010 of ouder dan zou ik zeker voorzichtig zijn met GPT. Is de computer nieuwer dan evengoed uitzoeken of het allemaal wel kan.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor. Windows-7 doet het prima op oude computers zolang ze maar 64-bit zijn. Maar als er geen EFI bios op zit dan kan je GPT vergeten.

 

Gezien de tekst in het citaat was dat in 2010 nog een probleem voor veel computers. Dus is de computer uit 2010 of ouder dan zou ik zeker voorzichtig zijn met GPT. Is de computer nieuwer dan evengoed uitzoeken of het allemaal wel kan.

 

Zolang je niet van zo'n 3 TB schijf wil booten heb je geen EFI bios nodig.

 

Een screenshotje van relatief oude hardware: (AM2 moederbordje). Dit zijn dus partities van 6TB en 4TB (via een raidcontroller) op een Server 2008 R2 wat dezelfde kernal heeft als Windows 7 64 bit. Het werkte ook al onder Server 2003 R2 64 bit = Xp 64 bit

 

Een raidcontroller doet niets anders dan de gemaakte volume aanbieden aan het os als 1 grote schijf (simpel gezegd)

 

Kortom als de hardware compatible is met je 64 bits Windows 7 (en dat is het want het draait gewoon) kun je zonder meer een GPT volume aanmaken.

ScreenShot553.jpg

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

alternate zenith p210 (2 maanden oud)

 

hij geeft op elke 3 tb schijf een primaire partitie van 2048 gb (in orde primaire partitie)en de resterende 746.52 gb is niet toegewezen.

 

Zelfde oplossing.... Je moet dus een GPT volume aanmaken. Dan kun je alles in 1 partitie stoppen. Ik was in een eerder post abuis. Je kunt enkel een lege schijf omzetten van standaard MBR naar GPT. Als er data op staat is deze mogelijkheid niet aanwezig

 

Als een schijf nieuw is en je sluit hem aan krijg je dit schermpje:

initialiseren-als-gpt.jpg.

Je moet dan de onderste optie kiezen.

 

Heb je al partities op de schijf staan maar hij is wel leeg:

 

Partitioneren-&-formatteren_initialisatie-mbr.png

 

Je kunt dan alle aanwezige partities verwijderen en 1 nieuwe aanmaken die zo groot is als de hele schijf.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...