Ga naar inhoud


actieve of passieve 3D techniek? Een test.


grunnsat

Aanbevolen berichten

Ik was op zoek naar software en/of hardware om de beeldinstellingen van mijn TV te kunnen kalibreren, en stuitte daarbij op het bedrijf Displaymate. Op hun web site vond ik een heel uitgebreide beschrijving van een vergelijking tussen actieve en passieve 3D techniek.

 

Alles is natuurlijk in het Engels, dus je moet die taal goed machtig zijn om alles te begrijpen. De conclusie is nogal vernietigend voor de actieve techniek, en het "halve resolutie" argument tegen de passieve techniek wordt ook afgeschoten.

 

Je kunt alles hier lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor mij geen actieve 3D! Heb eens een test gedaan in een winkel door naar een Samsung te kijken en ik was er uren nadien nog misselijk van. Heb ik niet bij kijken met passieve 3D. Ik begrijp gewoon niet hoe fabrikanten aan die actieve shutter techniek blijven vasthouden. Indien Samsung zou overgaan naar passieve 3D zou ik nooit twijfelen om dergelijke tv aan te schaffen. Nu zal het een LG worden denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als Samsung dat zou doen, dan zouden ze LG schermen moeten gebruiken want alleen LG maakt die schermen. Ik heb net een LG gekocht, de 42LM860V. Onlangs was ik met mijn zeer a-technische buurvrouw bij een grote zaak waar een Samsung en de 55LM860V naast elkaar stonden, beide speelden de bekende pinguïn tekenfilm in gewoon 2D. Zonder eerst iets tegen haar te zeggen vroeg ik aan haar of ze verschil zag. Dat zag ze inderdaad. De LG gaf een veel plastischer beeld, er zat diepte in. Dat was dus ook al mijn conclusie, de Samsung gaf een veel vlakker beeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet dat op beide typen er tal van instellingen zijn te doen.

Dus gewoon naast elkaar vergelijken zonder aan de knoppen te zitten is onvoldoende.

Ik zelf meen na een demo van de winkelier altijd te kunnen opmaken op welke hij/zij het meest provisie vangt.

Vraag of je zelf met de afstandbedienigen mag spelen en beslis dan...........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp dat je de test niet gelezen hebt. Ze hebben namelijk wel degelijk aan de knoppen gezeten om de TV's optimaal af te stellen voor de 3D test. Verder is het de vraag of je in de winkel het juiste testmateriaal te zien krijgt om een goede conclusie te kunnen trekken.

aangepast door grunnsat
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp dat je de test niet gelezen hebt. Ze hebben namelijk wel degelijk aan de knoppen gezeten om de TV's optimaal af te stellen voor de 3D test. Verder is het de vraag of je in de winkel het juiste testmateriaal te zien krijgt om een goede conclusie te kunnen trekken.

 

Precies, dit is ook mijn conclusie. In de winkel word je meestal keihard voorgelogen. Als leek wordt soms ook kolder verkocht: "water en olie kunnen mengen".

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Afgezien van wat winkels doen, ze hebben niet de Panasonic variant getest, het systeem waarmee ik 3D kijk.

 

Ik heb in de afgelopen weken regelmatig OS 3D zitten kijken, gisteravond nog langdurig naar de sluiting ceremonie.

3D is nog niet perfect, maar het heeft zeker voor mij een meerwaarde.

 

Er zijn echter wel enige mitsen en maren, wil je optimaal kijken.

In een verduisterde ruimte heb je geen last van 50 Hz lichtbronnen welke niet synchroon met het beeldsignaal lopen en daardoor op een voor het oog zichtbare frequentie gaan interfereren. Kijk dus 3D als in een bioscoop, in een verduisterde ruimte.

Pas de helderheid van je scherm aan, de shutter bril maakt het beeld donkerder.

Kijk op een zo groot mogelijk scherm, of ga dichter op het scherm zitten.

Kijk naar het programma, niet naar de techniek.

 

Naar mijn mening heeft de BBC met de live verslaggeving van dit evenement een huzarenstuk verricht.

Aan de productie kant hebben ze hun zaakjes goed voor elkaar.

 

Als brildrager ben ik gewend om iets op mijn neus te hebben, wat ik niet begrijp is dat ze de 3-D brillen niet op sterkte verkopen, zodat je geen 2 brillen op je neus hoeft te zetten.

Ghostbeelden heb ik bij het Panasonic systeem nog niet waar kunnen nemen, en dan bedoel ik de Plasma versies van Panasonic.

 

Of je met LCD techniek snel genoeg bent om shutter based 3D te kunnen weergeven is voor mij een vraag.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plasma kan niet met passieve 3D, veel te weinig lichtopbrengst. Voor mij als brildrager was het direct al duidelijk dat ik niet met twee brillen op mijn neus ga balanceren, dus ik heb gewacht op een heel goede LED TV met passieve 3D. Ik zie ook geen enkele reden om en LCD/LED tv met shuttertechniek te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...