Ga naar inhoud


harde schijf indelen


gattaccio

Aanbevolen berichten

hallo

 

ik ben van plan om een fileserver op te zetten waar ook minidlna op gaat draaien, alleen weet ik niet hoe ik mijn schijf moet indelen.

als ik dit in windows zou gedaan hebben dan zou ik als volgd aan de slag gegaan zijn

schijf 1Tb

30 gb voor mijn Os en de rest van de schijf zou ik dan op een D: Partitie zetten.

 

mijn bedoeling is nu om hetzelfde te doen met ubuntu, maar hoe ga ik nu te werk?

 

dit zijn de indelingen die ik zou willen

30gb voor ubuntu

1gb voor clonezilla

3gb voor swap

de rest van mijn schijf voor mijn bestanden ( /data )

 

kan iemand mij hier verder mee helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je kunt jou schijf indelen met Paragon Partition Manager ,is gratis

te downloaden ,er zijn wel meer van dit soort programma's maar

volgens mij ,lukt het hier wel mee.

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

30 gig voor linux is vrij veel, dat zou denk ik minder moeten kunnen. Jammer genoeg vertel je er niet bij welke linux versie je wilt gaan installeren. Zeker in de server versies van de diverse linux distributies heb je de mogelijkheid om de disks met de hand te partitioneren.

 

Ik zou het zo doen:

 

20 Gbyte primary partitie als /

1 Gbyte extended partitie als /clonezilla <- die zou ik samenvoegen met /data

3 gbyte extended partitie als swap

rest extended partitie /data

 

Ik snap dat je je / partitie apart wilt, maar waarom wil je een 1 gbyte partitie voor clonezilla, en dan de rest voor je data? Je kan natuurlijk ook 20 gbyte als / en dan de rest in /data steken en daar dan ook je clonezilla spul neer zetten. Stel dat je straks aan 1 Gbyte voor clonezilla te kort komt dan moet je weer met resizing tools aan de gang om ruimte te maken en als je dat spul op /data zet loop je geen risico dat je tegen je eigen gemaakte limiet aan loopt.

 

Ik heb op mijn zelfgebouwde nas de volgende indeling:

 

10 Gbyte primary partitie ext4 /

2 Gbyte extended partitie als swap

1 Gbyte extended partitie ext4 /tmp

5 Gbyte extended partitie ext4 /var

200 Gbyte extended partitie ext4 /repository

100 Gbyte extended partitie ext4 /data

 

En daar zit dan nog 4x 1.5 Tbyte disks in die in software raid staan die gemount zijn op /raid

 

 

Als je in de clonezilla partitie een image van je systeem wilt zetten zou ik dat image ergens anders bewaren. Disk stuk betekent dan ook dat je je image kwijt bent en alles vanaf scratch moet installeren. Op zich ook geen ramp, maar dan zul je wel vast moeten leggen wat je geinstaleerd hebt en hoe het er uitzag.

 

Ik heb mijn nas zo ingericht dat alles hier vanaf het netwerk kan booten en dan kan je in het menu voor clonezilla opgeven en dan het image op het raid volume opslaan, en die worden periodiek gebackupt naar een externe disk just in case.

 

Overigens kan je met sommige versies van linux ook gpt partities aanmaken, dan maakt het niet meer uit of het een primary of extended is.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

de reden waarom ik een clonezilla partitie wil is omdat ik er ook nog op wil kunnen experimenteren. moest er dan iets mis gaan dan kan ik die direct terug zetten zonder opnieuw te installeren. daarna als alles naar behoren draait dan zou ik mijn backup apart gaan opslaan.

 

dus om alles is samen te vatten:

 

20gb Lubuntu ( ik werk liever grafisch) ext 4 /

1,5gb clonezilla ext4 /clonezilla

3gb swap

overige ruimte ext /data

 

Maar als ik nu na de 1ste installatie een backup wil maken met clonezilla dan moet ik toch /clonezilla en /data (swap weet ik niet) eruit gaan laten, niet ?En de backup dan op /data/Backups/datum.img gaan opslaan.

Dit gaat achteraf toch geen problemen geven na een recovery? aangezien dat ik /clonezilla en /data had uitgesloten?

 

alvast bedankt voor jullie tips

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Als je de images op het datavolume wilt opslaan, wat wil je dan op het clonezilla volume zetten? Of ga je daar clonezilla van starten? Dat laatste zou je ook met een cdtje kunnen doen, dat scheelt je weer een extra partitie, en issues met grub om clonezilla erin te klussen.

 

de swap partitie wordt niet gebackupt met clonezilla. Hoeft ook niet omdat het als wissel geheugen wordt gebruikt, als het stuk is kan je de partitie opnieuw aanmaken en dan draait het weer, dus daar hoef je je met clonezilla geen zorgen over te maken.

 

De desktop waar ik nu op zit te tikken heeft slechts een 15 gbyte root partitie, daar draait Ubuntu 12.04 op. Die is alleen verdeeld in 15 gig root, 2 gig swap, en de rest is gemount op /home. Gaat die stuk dan zet ik de root terug, de /home zou ook van een image terug gezet kunnen worden. Alle belangrijke data staat niet alleen op /home dus dat zou op elk willekeurig moment terug gezet moeten kunnen worden.

 

Als je echt wilt experimenteren met linux zou ik dat niet op een fileserver doen, maar bijvoorbeeld op een linux desktop (of een windows desktop) met virtual box of een ander virtuele server oplossing zodat je een virtuele machine draait. Gaat dat stuk dan kan je in alle rust die virtual machine terug zetten of opnieuw installeren.

 

Sloop je nu je server dan zit je dus wel even zonder server, en mijn ervaring is dat het mis gaat op het moment dat je je server net even ergens anders voor nodig hebt.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik zou partitions voor twee distro's aanmaken. Handig als je na verloop van tijd een nieuwe distro wilt uitproberen.

 

/distro-1 20 GB (bv Centos)

/distro-2 20 GB (bv Debian)

/boot (voor rescue, flexibel gebruik van LVM, (soft) RAID, etc)

 

/data (de rest)

 

evt als er ook users data op bijhouden:

/home

 

Voor gebruik van SAMBA, sshd, sendmail, dhcpd, dovecot en nog wat standaard zaken, incl evt grafische (KDE) desktop, zul je hooguit 5-8 GB verbruiken.

 

Mocht minidlna niet aan je verwachtingen voldoen, kun je evt nog ushare uitproberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lubuntu vind ik zelf een goede keuze. Dat draai ik nu ook en is hartstikke vlot. Voor een server zou ik persoonlijk eerder kiezen voor de Ubuntu server editie en daarna xorg en lxde-core installeren. Dan kan je eventueel grafisch werken als je dat wilt eventueel via ssh.

Clonezilla gebruik ik op een usb stick en images (dus alle partities) van de harde schijf schrijf ik veilig weg op een usb hard disk of via nfs naar een netwerkschijf, daar zou ik zeker geen 1gb voor inrichten en dat is veel te wenig om een image op te slaan.

Een aparte partitie voor data en deze koppelen aan /home zoals wiz schrijft. Zelf heb ik deze gekoppeld aan /media/data

Experimenteren kan erg handig zijn met virtualbox. Erg handig, want je richt een basissysteem in en hier maak je een clone van waarmee je naar hartenlust kan experimenteren. Alles vernageld dan maak je weer een nieuwe clone.

Met de installeren van (L)Ubuntu kan je bij de geavanceerde schijfindeling de partitie vrij indelen. Wil je dat van te voren doe kan ik Gparted aanraden, maar is niet nodig.

Je voorgestelde indeling is niks mis mee, prima zelfs, maar zou de clonezilla partitie weglaten. Succes met je project.

DM500HD, Ubuntu 14.04-server-tvheadend-TBS6981-TBS6922SE-OSCam, Xubuntu/XBMCbuntu 14.04 front end's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...