Ga naar inhoud


Afstand LNB's Inverto 90


theBig6

Aanbevolen berichten

Hallo sat liefhebbers,

 

Ik heb een Inverto 90cm schotel gekocht met een multiblok voor Astra 1,2, 3 en Hotbird met 4 GT-LST40 lnb's.

Ik vraag e af wat voor deze schotel de ideale LNB afstand is en wat de skew van de LNB's is.

Ik heb nu de afstanden van de Triax 88 aabgehouden;

Astra 1/HB 87 mm

Astra 1/Astra 3 58,7 mm

Astra 3/ Astra 3 63,2 mm

Als ik via dishpointer kijk wat de skew is voor de LNB's kom ik het volgende;

Astra 1 -1,5

Astra 2 -7,8

Astra 3 -4,6

HB -4,4

Hoek voor de schotel 28,8 graden.

Zit ik zo op de goede weg?

Ik woon in de buurt van Dalum(D).

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb zelf een berekening gemaakt van wat de LNB afstand zou moeten zijn voor mijn Inverto90/Sab97 en ik kom op het volgende:

Astra 1 / HB 94,5mm

Astra 1/Astra 3 63,7mm

Astra 3/Astra 2 53,9mm

Ik krijg de LNB's van astra3 en astra 2 niet dichter bij elkaar dan 56mm, maakt deze 2,1 mm veel uit?

Weet ieman of dit klopt en weet iemand onder welke hoek ik de multirail nu moet hellen?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste theBig6

De reflectors van de Inverto 90 en de SAB 97, zijn een kopie van de reflector van de Triax 88. De reflector heeft ook dezelfde afmetingen 85x95cm werkend gedeelte. Ook de f/D-verhouding is gelijk, beide 0,6 en de offsethoek is voor beide schotels 26 graden.

Ik heb voor Dalum het volgende voor je uitgerekend:

Stel de elevatie van de schotel in op 28,5 graden.

Zet de rail 8,7 graden schuin, d.w.z. rechts 61mm lager dan links over een afstand van 40cm gemeten met een waterpas als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

De afstand van de lnb’s:

Tussen 13,0 en 19,2 oost = 83,5mm

Tussen 19,2 en 23,5 oost = 58,2mm

Tussen 23,5 en 28,2 oost = 61,5mm

Dit is gemeten van hart voorzijde lnb tot hart voorzijde lnb ofwel van pukkeltje tot pukkeltje.

De skew van de lnb’s moet als volgt worden ingesteld:

13,0 oost = 4,4 graden

19,2 oost = 1,5 graden

23,5 oost = 4,6 graden

28,2 oost = 7,8 graden

Dit allemaal met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal waterpas. Meet dit met een klein gradenboogje.

De schotel uitrichten op de Astra 19,2. Als je die gevonden hebt, fijntunen op de zender Planeta HD van de Astra 23,5. Doe dit zonder diseqc-switch. Pas als de schotel helemaal goed staat afgesteld sluit je de diseqc-switch er tussen aan.

Nastellen van de andere lnb’s is niet meer nodig.

Wil je de schuinte van de rail nog een keer nameten met een waterpas, de Hotbird-lnb moet 31mm lager staan dan de Astra 28,2-lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Beste theBig6

 

Op de Eutelsat 10 graden oost, zitten maar 7 FTA tv-zenders

Op de Eutelsat 9 graden oost zitten er heel veel.

Ik ga er dan ook van uit dat je kiest voor de 9 graden oost.

Beide satellieten zijn met een kleine schotel te ontvangen.

 

De hart op hart afstand tussen de Hotbird 13,0 en de Eutelsat 9 graden oost moet 55mm zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Nadat mijn ontvangst op 23.5E ineens minder was geworden na het slechte weer van laatst heb ik geprobeerd metr behulp van een sat finder deze opnieuw in te stellen. OP de satfinder heb ik maximaal signaal, maar als ik afstem op NPO1 HD, dan is de ontvangst slechts 5.7Db. Als ik vervolgens de rail weer minder schuin zet heb ik betr ontvangst op 23.5E, maar geen onvangst meer op 13.0E.

 

Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...