Ga naar inhoud


Gradenverdeling op schotelbeugel


magielsr

Aanbevolen berichten

Op mijn schotel-beugel staan twee schaalverdelingen. aan de ene kant eentje die ik snap en die de elevatie regelt (de aanduidingen stemmen ook overeen met de in te stellen waarden), maar aan de andere kant van debeugel staat ook een schaalverdeling, zonder kenmerken. Welke is diten waarvoor dient deze?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste magielsr

 

Het betreft waarschijnlijk een Triax-schotel. Hiervan kun je de elevatienauwkeurigheid instellen als op geen enkele andere schotel, een hele duidelijke gradenverdeling tot op de graad nauwkeurig.

Door deze fijne schaalverdeling is het noodzakelijk twee elevatiebereiken te hebben, een laag elevatiebereik en een hoog elevatiebereik.

Die twee elevatiebereiken kun je instellen door de mastklem om te draaien.

In de twee bijlagen zie je de beugel in twee verschillende posities gemonteerd.

Om deze reden staan er dus twee schaalverdelingen op een Triax-schotel.

Voor Nederland is het overigens het beste het lage elevatiebereik te gebruiken.



 

post-60869-0-44724300-1360746235_thumb.jpg

post-60869-0-33741000-1360746254_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

maar als je die beugel omkeert, geeft het kerfje dan nog steeds de juiste graden aan, en moet je dan achter op de schotel kijkend de linkse of rechtse zijkant bekijken voor je juiste elevatie?  Ik heb de beugel met het extra gaatje boven gemonteerd, zoals op de beschrijving (nouja beschrijving) van de schotel voor 10-34 graden aangegeven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sjaak

Je begrijpt het verkeerd.
Ik heb even gekeken op mijn Triax-schotel. Daar loopt de schaalverdeling van 8-62 graden. Zou je de gradenstreepjes niet dichter bij elkaar hebben willen staan en één schaalverdeling willen hebben, dan zou de groef waarmee de elevatie versteld kan worden zo lang moeten zijn, dat het niet meer op de beugel past. Daarom hebben ze de gradenverdeling in twee bereiken ingedeeld.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, wat is een elevatie schaalverdeling waard als de mast niet zuiver waterpas staat? :P

Wat zonder meer handig is:

Als de schotel op de Astra 19,2 is uitgericht en je wilt hem op de Astra 23,5 uitrichten, dat je dan heel nauwkeurig de elevatie precies 1 graad kunt laten zakken.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...