Ga naar inhoud


Waarom kan ik niet tegelijkertijd opnemen van Een en NED1?


Freddy K
Ga naar oplossing Opgelost door charlesduco,

Aanbevolen berichten

Ik zit al een tijdje met een vraag.

 

Met slechts 1 tuner is het niet altijd mogelijk om tegelijkertijd op te nemen van verschillende zenders.

Ik zit uitgericht op 19.2E en opnemen van Een en NED1 bijvoorbeeld is niet mogelijk (met 1 tuner).

 

Ik heb dit 2 jaar geleden, toen ik mijn satelliet opstelling heb geplaatst, kunnen oplossen door tuner B (Dreambox 8000) in te stellen als "Loopthrough to Tuner A" (met slechts 1 schotel, 1 single LNB), waardoor de Dreambox 2 tuners ter beschikking had, maar ik vroeg me af wat de voorwaarden zijn (welk gemeenschappelijk kenmerk) om verschillende zenders tegelijkertijd te kunnen ontvangen.

 

Ik stel de vraag omdat ik onlangs een tweede schotel heb geinstalleerd en uitgericht op 23.5E om zo terug Vitaya te kunnen ontvangen (die op de 19.2E verdwenen is). Helaas diende ik hiervoor mijn instelling voor Tuner B te wijzigen, waardoor ik terug met hetzelfde probleem word geconfronteerd.

 

Aangezien de meeste vlaamse zenders ook op 23.5E zitten, kan ik waarschijnlijk wel een "favourites" mix maken die me toestaat om opnieuw van alle zenders op te nemen, maar dan moet ik wel weten waar ik op moet letten.

 

Kan een van de sat wizards hier op het forum me hier wat duidelijkheid over verschaffen, aub?

 

TNX

 

Freddy 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als ik dus bvb in de frequentielijsten op de KingOfSat website kijk, dan zie ik alle zenders in groepjes staan, met elke groep zijn eigen transponder ID (TID).

Alle zenders binnen een groep kan ik tegelijkertijd ontvangen met 1 tuner, maar een zender uit een andere groep niet.

Klopt dit?

 

Freddy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Klopt, je moet in frequentielijsten gaan kijken en jouw populairste kanalen zoveel mogelijk vanaf dezelfde transponderfrequentie opnemen:

Bijvoorbeeld: Nederland 3 HD en Eén HD zitten op dezelfde frequentie maar Nederland 1 en Eén zitten op twee verschillende frequenties.

Op http://www.linowsat.de kan je de korte zendernaam invoeren en krijg je meteen een overzicht van de andere kanalen die op dezelfde transponder zitten.
 

Twee zaken dus om rekening mee te houden:

- elke tuner moet een aparte coaxverbinding hebben naar elke LNB, dus zijn er soms twin LNB's en DiSEqC-switches nodig om satellietsignalen tegelijkertijd op beide tuners beschikbaar te maken

- één tuner kan slechts één transponder tegelijkertijd opnemen

aangepast door charlesduco
Link naar reactie
Delen op andere sites

de uitleg is niet helemaal correct ..... zoals ik het lees heb je 2 tuners en 2 LNB's. Je kan verschillende dingen doen :

- je kan elke tuner zijn eigen LNB geven, dan kijkt tuner 1 naar 19E en tuner 2 naar 23E. Je kan kijken naar alle zenders op die 2 satellieten. Kijken én opnemen kan, maar enkel indien alle zenders op 19E én de zenders op 23E op dezelfde transponder zitten. 1 tuner kan immers maar 1 transponder uitlezen, en is dus beperkt tot de zenders die op die transponder zitten

- je kan ook de 2 LNB's op een disecq schakelaar zetten en verbinden met tuner A. tuner B kan dan intern doorgelust worden. vanaf dit ogenblik is tuner A de baas : tuner A selekteert de LNB (en dus de satelliet) en de band. Alle frekwenties zijn in 4 banden onder te brengen : high/low en V/H. Als tuner A de LNB selekteert van 19E en hij pakt een frekwentie die in de low/H band zit, dan kan tuner B élke frekwentie die op die band zit ontvangen. Tuner B "ziet" dus telkens een kwart van alle frekwenties van de satelliet waar de geselekteerde LNB op gericht staat.

- beste optie is dat je LNB's neemt met 2 uitgangen, en dus 2 disecqs, 1 voor elke tuner. elke tuner kan nu onafhankelijk eender welke frekwentie op eender welke satelliet ontvangen.

zo te lezen liggen de kabels er al, koop 2 nieuwe LNB's met 2 disecqs en je kan de dreambox optimaal benutten.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...