Ga naar inhoud


Win7 MCE HTPC naar 100% CPU load


Earthfinder

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds een week of twee last van haperend beeld. Ik heb vanalles gecontroleerd aan de schotel, kabels, LNB's en connectoren. Alles lijkt prima.

Nu kwam ik er achter, dat de CPU-load continu op 100% staat. Dat is dus vermoedelijk de oorzaak van het probleem.

Ik heb echter geen idee wat de hoge CPU-load veroorzaakt.

Hierbij zijn de volgende drie processen de uitschieters.

DVBLinkserver 25%

ehshell.exe 30-50%

ehshell.exe 20-35%

ehexthost.exe 25-35%

 

Ik heb geen idee wat er gebeurd is. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites


ehshell.exe is gekoppeld aan MCE. Zorg er voor dat je MCE uitschakelt via gpedit.msc of verwijder deze via Add/Remove features: http://www.howtogeek.com/howto/15530/uninstall-disable-or-remove-windows-7-media-center/

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was nog niet mijn bedoeling om over te stappen op DVBviewer en XBMC. Zit er wel tegenaan te hikken. Maar de vrouw, is gewend aan Win7MCE en vindt het nog lastig om op de interface van XBMC over te stappen. Daarnaast is zij meer een hardnekkige zapper ;-) en dat werkt niet echt lekker in XBMC... het zappen langs meerdere kanalen werkt nog veel slechter in XBMC dan in MCE.

Is een MS MCE-remote zo in te stellen dat als je op live tv drukt, dat in XBMC dan naar een TV kanaal wordt overgegaan?

 

Het lijkt dan net of XBMC blijft hangen. Na verloop van tijd dan loopt 't dan wel weer. Misschien is dit op te lossen door het wisselen van de kanalen met 1 seconde te vertragen. Maar het wisselen gaat al niet zo heel snel in XBMC... vergelijkbaar met DVBlink TVsource icm MCE.

aangepast door Earthfinder

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas, toch weer last van blokvorming op tp 12515. Heel vreemd. Alle andere zenders doen het prima, ook Veronica op 11023. Maar de NL-zenders op 12515 is echt drama.

CPU-load is prima. Na resume eerst tussen 50-60%. Na een paar minuten, zakt dit tot 25-40%.
 
Het blijft vreemd, dat ik er alleen last van heb op die ene transponder.

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij een Dreambox wel eens gezien dat hij moeite had met afstemmen, bleek aan een slecht functionerende voeding te liggen. Meeste kanalen werkten 100%, enkele niet. Na het vervangen van de voeding was alles weer in orde.

 

Wellicht dat zoiets ook mogelijk is bij een mediacenter...weet alleen niet in hoeverre eenvoudig te controleren bij jouw mediacenter  ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jerpsx:

Het zou kunnen, maar het betreft een Antec kast (Antec ISK300150). Doorgaans niet de minste kwaliteit.

 

Wat ik wel weet, wat mogelijk een oorzaak zou kunnen zijn. Per ongeluk is namelijk de kabel van de Astra 23.5 LNB uit de Diseqc getrokken. Kan dit de tuner-card overbelast hebben?

De problemen doen zich hoofdzakelijk voor op 12515 en 12551. 12544 lijk ook wel gevoelig voor blokvorming.

 

Inmiddels heb ik de Diseqc-switch vervangen door een Triax Diseqc, die dempt meer dan de oude Diseqc (een Maximum Digiality) . Dit heeft het probleem helaas niet verholpen.

De LNB's heb ik ook al verwisseld dus de LNB van 19.2 zit nu op 23.5 en andersom.

Heb de betreffende LNB ook al vervangen door een Invacom LNB, die had ik nog liggen.

Alleen de lange kabel van ontvanger naar Diseqc-switch heb ik niet vervangen.

 

Op mijn oude satelliet-ontvanger een Philips geeft geen problemen. Gister eventjes toen een klein plukje hevige regenval over trok.

Het viel me wel op dat op de 12515 het signaal zakte naar 63% (bij goed weer 78%) en op een Duitse transponder rond de 85% bleef, wat ook bij goed weer ongeveer de kwaliteit is. De 12515 lijkt een zwakker signaal te leveren, dan een paar weken/maanden terug. Misschien komt dat doordat CD nu nagenoeg alle NL-SD-kanalen erop heeft gezet.

 

Ik heb verder geen problemen bij het afspelen van HD-films, in welke kwaliteit dan ook. Bij een voeding die niet meer helemaal in orde is, zou ik verwachten dat er meer zaken zijn waaraan dat te merken is.

aangepast door Earthfinder

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat geeft de burger moed! Ik zit er namelijk niet op te wachten om een nieuw moederbord te kopen. M'n Tevii S470 vervangen vind ik al erg genoeg. Alhoewel, er komt dan wel een dual-tuner voor terug.

Wat ik nu op het oog heb is de DVBsky S952, als vervanger.

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels is het signaal weer goed, ook op de HTPC.

Komen weinig echte buien over, vandaag dus echt getest is het allemaal nog niet. Alleen is er geen uitval meer met wolken en een korte stortbui.

 

Hopen dat het zo blijft!

aangepast door Earthfinder

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Alles lijkt niet met regen/bewolking te maken te hebben. Ik draai inmiddels Openelec 3.0.6 en XBMC heeft de mogelijkheid om de CPU- en videotemperatuur aan te geven. Die waren 82 graden en 55 graden.

Inmiddels de Fan een tandje hoger gezet en de temp is nu max 71 en 51 graden. Nog erg hoog.

 

Inmiddels twee Enermax UCTB8 besteld. Die hebben een zeer goede airflow en max 15dB aan geluid. Bijna tweemaal zoveel airflow als mijn huidige Antec Tricool en nog 5dB stiller. Ik hoop dat dat afdoende is.

 

Misschien probeer ik de huidige Antec Tricool nog direct op de DVB-S tuner card te richten, om dat heethoofd wat koelte te bieden. Hoe dat moet, weet ik nog niet, omdat er in de kast weinig ruimte is. Mogelijk kan ik 'm aan de buitenkant van de kast plaatsen. De zijkanten zitten vol met luchtgaatjes.

 

Ik laat het resultaat hier nog weten.

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft een beetje heen en weer...

Vanochtend raakte ik de kabels even aan achter de HTPC. Volgens mij ook de kabel naar de schotel. Allemaal blokken in het beeld. Hand snel weer teruggetrokken en alles weer normaal.

Het probleem met blokkerig beeld zit dus kennelijk in een kabelbreuk of de mannelijk F-connector aan de DVB-S tunerkaart.

De F-connector zelf had ik al eens losgehaald en opnieuw bevestigd.

Wellicht dat met het stijgen van de temperatuur ook e.e.a. wat uitzet en er iets niet meer goed verbonden wordt. Het blijft dus toch gissen... naar wat er aan de hand is.

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels zijn de twee ventilatoren (Enermax UCTB8; max. 15dB; 27CFM) binnen en gemonteerd. Ik heb uiteindelijk besloten om de luchtstroom naar binnen te richten. De reden hiervoor is, dat ik de DVB-S tuner ook wat actiever wil koelen. De tuner-card zit links en de beide ventilatoren rechts. De luchtstroom gaat dus eerst over het grote koelelement van de CPU en GPU en botst daarna op de tuner-card en kan daarna via het rooster in de bovenkant de kast verlaten.

 

Openelec draait nu een kwartier op een Nederland 1 HD, zodat ook de deïnterlace (VDPAU - temporal) goed actief is.

CPU-load: ~15%.

CPU-temp: 58C

GPU-temp: 45o C

 

Bij Nederland 1 SD:

CPU-load: ~12%

CPU-temp: 57C

GPU-temp: 43o C

 

Ouder waardes met één Antec Tricool op medium luchtstroom naar buiten.(~24dB; op max was het geluidsniveau (~30dB) onacceptabel)

SD-HD

CPU-load: 12-15%

CPU-temp: 64-70C

GPU-temp: 45-49o C

 

Misschien dat ik over een paar dagen toch de luchtstroom een omdraai, maar dat is wel een hele operatie, vind ik... Graag hoor ik ook tips over welke luchtstroom het beste is voor een kleine HTPC-kast.

 

Omschrijving van de situatie:

Mijn HTPC staat in een TVmeubel, waarbij rechts de meeste ruimte is, ca 20cm. Links is ca. 6cm ruimte. Boven ongeveer 9cm.

Aan de zijkant van de Antec ISK300-150, zit dan vooraan een kleine ventilator die de warme lucht uit de voeding naar buiten blaast. 

aangepast door Earthfinder

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:

 

Inmiddels OpenELEC 3.2.0 Generic geïnstalleerd. Dit heeft een gunstig effect gehad op de temperatuurontwikkeling. Voorheen draaide ik OpenELEC ION 3.0.6. Maar vanwege mijn AT3IONT-I moederbord, kan ik geen ION-versie meer draaien omdat die alleen nog in 64bit worden uitgebracht.

Ik had wel een update geprobeerd, maar dat haalde de VDR/XVDR-addon overhoop.

 

Ik heb de temperatuur ook vergeleken met die in de BIOS. En die komt behoorlijk overeen met onderstaande waardes. De BIOS geeft steeds 1-2 graden koeler aan.

 

Nederland 1 SD - HD

CPU-load: ~12 - 15%.

CPU-temp: 39 - 41C

GPU-temp: 4548o C

 

 

 

Ik moet zeggen, dat deze waardes iets meer in de lijn van mijn verwachting liggen dan de eerder genoemde waardes.

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, wel handig lagere temperaturen. Ik draai OpenELEC op een MC001. Die is volledig passief gekoeld. Daar kan je wel een eitje op bakken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...