Ga naar inhoud


Kleurgradient berekenen?


Con

Aanbevolen berichten

Ik wil graag de hexadecimale kleurwaarden kunnen bereken voor oplopende kleuren.

Bijvoorbeeld van lichtgeel tot dieprood en van lichtgroen tot donkergroen.

 

Zijn daar formules voor?

post-36489-0-71572700-1389108359_thumb.png

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Helaas, laat ik helderder zijn.

 

In Gnuplot maak ik grafieken van energieverbruik.

 

Hoe hoger het verbruik is hoe gevaarlijker het moet lijken.

Dus afhankelijk van de waarden, stel 1000 W zal de kolom onderaan wit moeten zijn en aan het eind oranje.

Echter bij 4000 W zal ook onderaan de kleur wit moeten zijn en bovenaan brandweerautorood.

 

Dus ben ik op zoek naar een formule die 0-4000 omzet in een hexadecimale waarde die het kleurverloop

vertegenwoordigt.

 

Zoals wellicht de meeste weten kan een pallet bestaan uit (RGB) &FF &FF &FF samen 16^6 decimaal gezien.

Rood is dan ook FF0000. Rood wordt gemengd met groen en blauw om wit FFFFFF te krijgen.

 

En dan kom ik terug op mijn vraag, hoe bereken je een oplopende gradient van wit naar rood.

Bij 4000 W heb ik een for-next van 1 to 4000 en daar moet ik het mee doen, dat kon wel eens een

lastige functie worden . . . . ik ken hem niet.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk loop je van FFFFFF naar FF0000; dus trek je bepaalde waarden af in plaats van bij te tellen?

 

Er van uitgaande dat groen en blauw steeds evenveel zakken (mooi lineair verloop), heb je dus slechts 256 kleurcodes die je kan gebruiken. Dan heb je per 15,625Watt een kleurtje (indien die 4000W de limiet is).

Rond af naar 20W om makkelijker te rekenen en heb je nog wat bovenmarge mocht die 4000W wat klein begroot zijn.

 

Dan zou je een trunc(verbruik/20) moeten nemen om de kleurcode te bepalen.

 

bv: Verbruik 1700W --> trunc(1700/20) = 85 --> dec2hex(85) = 55 --> kleur zou dan ff5555 worden

      Verbruik 2W  --> trunc(2/20) = 0 --> dec2hex(0) = 00 --> kleur zou dan ff0000 worden

 

**edit**

typo in tweede voorbeeld

 

**aanvulling**

formules gebruikt in engels versie van excel; zal indien ik tijd vind, zoeken naar command line Linux voor je pi...

aangepast door De_Perre

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@De_Perre, goed bezig!!

Ik denk dat je me hiermee op weg hebt geholpen. Ik zat nu in Excel naar een functie

te zoeken maar kwam uit op een 5e graads polynoom en daar wordt je niet vrolijk van.

Ik zal vanavond eens kijken of in Gnuplot de nodige ingebouwde functies wellicht

al zitten van HEX > DEC, het zou mij niets verbazen. Maar misschien is dat niet

eens nodig in Gnuplot. . .

 

Ik zag trouwens op internet verlopende kleuren die afliepen met &33 en dat schiet

niet op natuurlijk, dan ben je zo door je kleuren heen en wordt de gradient

schokkerig.

 

Ik heb snel al even wat gevonden . . . http://gnuplot-surprising.blogspot.nl . . .

Kna haast niet wachten tot vanavond . . .

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou er wel rekening mee dat vanaf een bepaald moment het moeilijker is om het verschil nog te zien met de voorgaande kleur.

 

En dat je mogelijk de hexwaarden 0 --> 9 moet voorzien van een extra nul (opvulkarakter/padding)

 

veel succes

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was misschien even stil maar gisteren is uitgevallen (hikaanval).

 

Maar vandaag weer zitten stoeien, het is erg lastig . . .

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Con,

 

in welke zin lasting? Ik ben natuurlijk niet vertrouwd met gnuplot, dus zou me dan wel even moeten inlezen.

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlug de windowsversie even geinstalleerd.

gnuplot> test_perre=real((1700/20))
gnuplot> print test_perre
85.0

gnuplot> test_perre2=int((1700/20))
gnuplot> print test_perre2
85

gnuplot> dec2hex(dec)=gprintf("%02x",dec)
gnuplot> test_perre3=dec2hex(test_tim2)
gnuplot> print test_perre3
55

Met real heb je dus nog de comma zitten; met int heb je deze niet meer.

De functie dec2hex heb ik uit die blog genomen... kwestie van geen warm water opnieuw uit te vinden

 

Moet je nog ergens de mogelijkheid hebben om te zeggen dat de vulkleur dan aangepast moet worden.

gnuplot> print test_perre3."ff".test_perre3  
55ff55

of een mooie kleur groen

 

 

 

 

voor de rode zou je dus  volgende hebben.

gnuplot> print "ff".test_perre3.test_perre3
ff5555

Je hebt dan als startkleur 00ff00 of ff0000; en als respectievelijke eindkleuren 55ff55 en ff5555

Even in photoshop gekeken, en het is niet zo makkelijk om steeds het verschil te zien tussen de start- en de stopkleur, dus misschien beter overwegen om toch een andere startkleur te nemen.

 

Maar ik heb mogelijk nog een goeie link voor je:

 

http://www.phyast.pitt.edu/~zov1/gnuplot/html/histogram.html

 

en dan meer bepaald 'More complicated histograms' ergens net over de helft van de pagina.

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Con,

 

in welke zin lasting? Ik ben natuurlijk niet vertrouwd met gnuplot, dus zou me dan wel even moeten inlezen.

Mijn Engels is bijzonder beroerd en dan valt werken met dergelijke programma's niet mee.

 

Maar ik heb ontdekt dat je in Gnuplot standaard met gradienten kunt werken welke je

vooraf in kunt stellen met bijvoorbeeld 3 kleuren. Eerst een poosje met trial en error en later

bleek dat er ook een mogelijkheid was om de Hex-kleuren op te geven.

 

Maar ik denk een ander probleem te hebben (een van de velen  :grin: ).

 

Stel ik heb een for next van 1 tot 10. Dan wordt bv 4000 eerst door 1 gedeeld =4000

Het balkje wordt getekend, voorts 4000/2 = 2000 het balkje wordt getekend, 4000/3 = 1333

het balkje wordt getekend, enzovoort. Dan begrijp je wellicht  dat het bovenste helft geen

gradient heeft. Ik krijg dat "geestelijk" nog even niet spits.

 

Het zou natuurlijk perfect zijn als er 10 fragmenten van 400 worden geplot . . .

Hier heb ik nog geen vat op, ik zal morgen even . . . nee nu maar gelijk, een voorbeeld

laten zien.

 

post-36489-0-06660700-1389307876_thumb.png

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zaten blijkbaar op hetzelfde moment te schrijven. Ik ben een beetje jaloers  :sick:

op jouw snelle inzicht in zo'n korte tijd in een onbekend programma.

(zal de leeftijd zijn. . .)

 

Die goede link kende ik uiteraard maar dat vond ik voor mij even iets te ver gaan.

Daarnaast komt er (later) nog een hobbel want ik heb ook negatieve waarde waar

goed beschouwd een ander palet bij hoort en of dat kan????? weet ik nog niet eens.

 

Maar het is wel leuke, goedkope en onschuldige hobby die je goed uit de kroeg houdt.

Morgen verder maar iig bedankt voor je input.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net ff voor mijn werk ontdekt dat ik wellicht "stack"

moet gebruiken en dan eens zien hoe het gaat met het

gradient . . . helaas vanavond verder.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@De_Perre

Hoewel ik niet één op één jouw voorzet heb gebruikt heb je mij wel een andere denkrichting gegeven

en geinspireerd op nieuwe ontwikkelingen waarvoor ik je dan ook erg dankbaar ben.

 

Uiteraard (na dagen spitten en zwoegen) dan ook het volgende resultaat waarvan zelfs Stack-Overflow

suggereerde dat een verticaal gradient niet mogelijk was . . . . . en dan begint bij mij de echte uitdaging;

 

post-36489-0-92322700-1389474213_thumb.jpg

 

Het is echt een beauty geworden waarbij alles nog steeds relatief eenvoudig instelbaar is.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...