Ga naar inhoud


afstand tussen de LNBs


mark1234

Aanbevolen berichten

Hallo beste satters,

 

Ik ben van plan om een Technisat Digidish 45 schotel aan te schaffen voor de 

ontvangst van 2 satellieten, te weten de Hotbird op 13 graden en de Astra 3 op 23,5 graden. 

Ik ben een tweaker en wil liever geen grotere schotel aan de muur bevestigen. Ik heb zelf het 

gevoel dat het wel zou moeten lukken met een paar goede LNBs erin zoals Inverto Black 

Ultra of MTI High Line Pro LNBs.

 

Nu lijkt het mij handig als ik vooraf al een beetje weet wat de afstand tussen de LNBs zal

zijn (hart-op-hart afstand) en hoeveel lager de Hotbird LNB komt ten opzichte van de 

Astra-3 LNB. Ik weet dat Sprietje heel handig is met berekeningen hierover dus ben zeer benieuwd.

De LNB die in de schotelarm komt wil ik uitrichten op Astra-3. Vervolgens wil ik de LNB voor

de Hotbird ernaast zetten door gebruik te maken van een custom-made rail. Ik woon in Amstelveen.

 

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik denk dat je schoteltje daar te klein voor is

het is meer dan10 graden verschil

wat voor een rail wil je daar dan gaan opzetten?

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

De rail die ik wil gebruiken is van Technisat zelf. Google maar even op "technisat multifeed-system vario".

Deze rail is eigenlijk bedoeld voor de Technisat SATMAN 850 Plus schotel. Ik wil hem echter op een andere

manier gebruiken, namelijk door hem vast te zetten met de LNB klem op de Astra-3 LNB. De rail zal dan niet

op de schotelarm rusten. Het is een beetje hetzelfde als bij een duo-LNB waarbij 1 LNB wordt vastgezet.

 

Je hebt gelijk dat het 10,5 graden verschil is. Vergeet echter niet dat de Multitenne ook 45 centimeter groot is en die

pakt ook de Hotbird. De Multitenne heeft echter Alps LNBs en de LNBs die ik wil gebruiken zijn toch wel wat

beter. Daarom denk ik dat het wel kan, al zal de regenreserve misschien niet perfekt zijn. 

Maar het grote voordeel van de LNBs die ik wil gebruiken is dat het LNBs met brede koppen zijn (Inverto 60 mm),

MTI (68 mm). Dat scheelt volgens mij enorm.

aangepast door mark1234
Link naar reactie
Delen op andere sites

die multifeed is wel geschikt voor een schotel van 85 cm

ik denk dat je schoteloppervlakte van die 45 cm  technisat is te klein ervoor is voor optimale ontvangst

 

we zullen het oordeel van sprietje afwachten

post-62112-0-72953000-1394525221_thumb.png

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

neem hier effe een kijkje 

http://www.sat4all.com/forums/topic/304720-technisat-leuke-nieuwe-schotel-voor-duo-ontvangst/

en neem smalle lnb's,dan kan je er toch 3 opzetten

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mark1234

Het kan wel om de Astra 23,5 in het midden te zetten en de Hotbird 13 er naast. Je moet je bedenken dat bij een Multytenne de lnb van de Astra 28,2 ook 9 graden uit het midden staat van de Astra 19,2 die precies in het midden staat dus het verschil tussen 9 graden en 10,5 graden maakt niet zo veel uit.
Als je dus de hoogste eisen stelt aan de Astra 23,5 en met wat minder genoegen neemt met de Hotbird, dan kan het wat je wilt.
Ik zou alleen niet de Technisat multifeed-system vario gebruiken en wel om twee redenen. Ten eerste is de rail veel te lang voor zo'n kleine schotel, dus dat ziet er niet uit. Ten tweede is de boog van de rail veel te groot. Prima voor grote schotels maar niet voor een 45cm-schotel.
Een houder die je wel schuin genoeg kunt zetten en ook niet onnodig uitsteekt, is de "wentronic-2-fach-multifeedhalter", zie bijlage 1.
Als voorbeeld hoe je die monteert en schuin moet zetten, zie bijlage 2 waarbij de rechtse lnb in de schotel-lnb-klem zit en de Hotbird er links naast hangt.

In Amstelveen moeten de koppen hart op hart 67mm uit elkaar staan gemeten aan de voorzijde van de kop van pukkeltje tot pukkeltje. Je kunt dus gewone lnb's nemen. Ik adviseer je de Inverto Black Ultra te nemen. Het is zelfs geen probleem om de Inverto Black Ultra Quad te nemen als je vier aansluitingen wilt hebben.
De vrijhangende lnb van de Hotbird moet 10mm lager staan dan die van de Astra 23,5.
 

post-60869-0-80873000-1394539116_thumb.png

post-60869-0-86557600-1394539122_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Perfekt. Dankjewel Sprietje. Met een hart-op-hart afstand van 67 mm en gebruik van Black Ultras betekent dat, dat er slechts 7 mm tussen de koppen gaat zitten. Ze komen dus vrijwel tegen elkaar aan te staan. Dat gaat inderdaad perfekt met die "wentronic-2-fach-multifeedhalter". Deze houder was ik nog niet eerder tegengekomen en ook dat schuin zetten gaat perfekt zoals op de foto staat. Dat wordt een mooi geheel.Bij gebruik van 1 Inverto Black Ultra en 1 MTI LNB staan ze zelfs precies tegen elkaar aan. Die MTI LNB heeft een kop van 68 mm en ik ben dan geneigd om te denken dat dat beter is omdat een kop van 68 mm meer van de weerkaatsing van de schotel op zal vangen.

 

Kun je nog iets meer inzicht geven in hoe je een en ander berekend hebt?

 

En heb je misschien nog een suggestie om de schotel misschien uit te richten waarbij het middelpunt tussen de LNBs valt? Is daar ook nog een rail voor in de handel in combinatie met Technisat? In dat geval wordt de ontvangst van de Hotbird weer iets sterker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mark1234

Ik zie geen mogelijkheid om met bestaande onderdelen de lnb's links en rechts van de lnb-arm te zetten. Alles is er op gericht dat er altijd één lnb precies op de lnb-arm staat.
Ik heb wat metingen verricht aan de schotel en de zaak uitgerekend voor Amstelveen. Omdat dit toch wel een bijzonder schoteltje is, heb ik de zaak ook nog gecontroleerd met een open kop van de Multytenne. Daar bleek dat ik goed zat wat ik uitgerekend had. Niet dat je dit zonder meer in de Multytenne kan opmeten want ook daar hebben ze moeten smokkelen met de afstanden tussen de lnb's.
Verder zou ik geen twee verschillende lnb's nemen. De MTI is een stuk duurder dan de Inverto Black Ultra en ik heb nog nooit vergelijkingen gezien waarbij de MTI beter uit de bus kwam als de Inverto. Met twee verschillende lnb's kun je ook behoorlijk ver uiteenlopende waardes krijgen, niet echt handig als je signaalwaardes van beide satellieten met elkaar wilt vergelijken.
Verder is de nek van de MTI High Line Pro slechts 29mm lang, erg krap voor gebruik van een lnb-klem samen met een multifeedhouder.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Sprietje voor al je uitzoekwerk.

Inmiddels ben ik hier ook aan het rekenen geslagen om erachter te komen hoe het werkt. Ik kan alles berekenen als ik reken met een afstand van de 

voorzijde van de LNB in een Digidish/Multitenne tot het midden van de schotel van 293 mm. Ik heb al besloten dat ik inderdaad voor de Inverto Black Ultra ga.

Het enige wat het nu nog iets beter kan maken is als de lnb links en rechts van de lnb arm komen. Hier ben ik nog over aan het nadenken of er niet toch een

manier is om dit voor elkaar te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...