Ga naar inhoud


multifocus 85 geen enkel signaal.


petersat55

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

ik heb vorige week deze schotel gekocht om zo 5 satelieten op te zetten.

 

immers bij een "gewone" 80 cm lukt 3 vrij eenvoudig.

 

Nu lukt het mij maar niet om een enkel signaal te ontvangen dus van 1 sateliet b.v. astra 1 op 19

oost of hotbird 13 oost helemaal niets.

Ik zit op een elevatie van 34 graden heb daar normaal geen probleem mee.

Heb diverse lnb's geprobeert en diverse kabels even voor de zekerheid de ontvanger

een tm gestest maar alles is goed .

 

Ik doe toch iets fout heeft iemand een idee?

alvast bedankt !

 

post-33648-0-96847400-1398953714_thumb.jpg

post-33648-0-24931100-1398953592_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste petersat55

Geef eens aan welke 5 satellieten je wilt gaan ontvangen.
Geef ook eens aan in welke plaats je woont. Dan kan ik je wel verder helpen.
En een elevatie van 34 graden? Geen enkele satelliet staat in Nederland op een elevatie van 34 graden of zit je verder naar het zuiden?
Maar ik zie op de foto dat de Maximum E85 nog niet aan de muur hangt. Test je hem uit op een statief of zo?
Heeft hij wel vrij zicht op de satelliet(en) waar je hem uittest?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje bedankt voor je reactie.

 

Nee ik zit momenteel in Hongarije

 

Ik heb hem eerst opgehangen en hem uitrichten op hotbird en dan 16 en 19 oost en andere kant 5 oost en 1 west

Maar ik kwam niet eens bij hotbird terecht  :crazy:

 

Toen heb ik inderdaad een tegelvoet gekocht om even wat makkelijker te testen om een signaal te verkrijgen van de hotbird sateliet

heel  gek hoor ik doe dit al een tijdje maar momenteel weet ik het ff niet meer.

 

uitzicht is vrij, de schotel die er nu hangt links op foto  staat op 13 oost en 1 west prima signaal.

 

gr. Petersat inmiddels 65

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste petersat65 :D

Als jij de Astra 19,2 als oostelijke satelliet en de 1west als westelijke satelliet wilt ontvangen, dan zou ik de schotel toch maar eerst op de Eurobird 9A op 9 oost afstellen met een lnb die boven de lnb-arm zit anders hou je niet zo veel signaal over op de 1 west.

Ook zal het niet meevallen om de 13, 16 en 19,2 oost te ontvangen. Die liggen maar 3 graden uit elkaar en dat is voor een E85 problematisch tenzij je met een speciale houder gaat werken en smalle lnb's.
Ik zie dat je twee schotels hebt hangen. Het is een stuk makkelijker om de lnb voor de 16 oost op een aparte schotel te zetten.

Om je goed verder te kunnen helpen zou ik toch graag willen weten waar je ongeveer in Hongarije zit. De coördinaten tot slechts 1 cijfer achter de komma is voldoende.
Kan het zijn dat je niet goed weet waar de Hotbird ongeveer staat zodat je hem niet kunt vinden?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit iets onder 35 elevatie

Address: budapest, hungary
Latitude: 47.4979°
Longitude: 19.0402°

Satellite: 13E EUTELSAT 3C | EUTELSAT HOT BIRD 13B | EUTELSAT HOT BIRD 13C
Elevation: 35.1°
Azimuth (true): 188.2°
Azimuth (magn.): 183.9°

Op die rechterschotel heb ik astra 1,2 en 3  (middelste is astra3) en inderdaad die 16 had ik op een aparte schotel wat groter

die wil ik weghalen vandaar maar ik ben met 4 lnb's ook al tevreden hoor.

Een motor is makkelijker ik weet het, maar wil het toch graag zo doen.

 

Maar goed eerst maar 1 

Het lijkt stom maar het kan toch niet een probleem met die schotel zijn ?

Ook omdat ik geen signaal van astra1 krijg.

Ik bedoel dus gewoon 1 lnb als middelste 

 

 

Petersat65

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, we gaan eerst voor simpel.
Je zet de lnb precies boven de lnb-arm (voor zover dat gaat).
De elevatie zou 35,1 graden moeten zijn maar dan moet de mast wel zuiver verticaal staan.
De richting (Azimuth) moet 188,2 graden zijn zoals je zelf al aangeeft.
Nauwkeuriger als met de stand van de zon kun je de schotel niet uitrichten om de satelliet te vinden. Ik hoop dat er morgen rond 13uur zon is.
Plak een stuk plakband van de bovenzijde van de schotel (precies in het midden) naar de lnb. zie bijlage.
Stel de richting van de schotel nu zo af dat om 12.59uur de schaduw van het plakband precies over het midden van de lnb-arm loopt.
Nu moet je de Hotbird in het vizier hebben. Stel dan de schotel af op maximale signaalkwaliteit.
De skew van de lnb moet op plus 5,5 graden staan, d.w.z. als je tegen de achterzijde van de lnb kijkt, moet die 5,5 graden tegen de wijzers van de klok in gedraaid worden.
 

post-60869-0-89891500-1398972604_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste petersat65

Tja, met deze manier van zoeken kun je de satelliet echt niet missen. Je moet onmiddellijk signaal hebben.
Ik ga ook geloven dat er iets mis is met je schotel zoals je zelf in bericht 5 ook al aangaf. Als ik de laatste foto bekijk, dan lijkt het wel of die schotel verbogen is. Ik heb daar geen goed gevoel bij alhoewel het misschien ook vertekening op de foto kan zijn.
Bij een normale offsetschotel kun je dit altijd makkelijk controleren door zowel horizontaal als verticaal een touwtje over de schotel te spannen. De touwtjes moeten elkaar dan net raken. Doen ze dat niet, dan is de schotel verbogen. Het probleem is dat dit met een multifocusschotel zo niet werkt.
Kijk, als een schotel transportschade heeft met deuken of knikken, dan is het duidelijk. Zo'n schotel kan naar de oud ijzerboer maar soms is een schotel tijdens het transport wat getorst. Dan zie je geen beschadigingen maar ook dan is hij rijp voor de sloop. Dit is ook de reden dat schotelverkopers schotels boven de 85cm vaak niet meer versturen per bode. Torsieschade is bijna niet te zien maar maakt een schotel onbruikbaar.
Heb je die schotel zelf bij de leverancier opgehaald of is hij ook per koerier gebracht?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb meer het gevoel dat de lnb's niet goed gericht zijn naar de schotel

zo te zien staan ze te hoog gericht zie foto

post-62112-0-41001900-1399040223_thumb.jpg

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste blackeyes

Ik heb de foto ook nog eens 500% uitvergroot en kom tot de conclusie dat de lnb's toch niet zo hoog op de schotel gericht zijn als jij aangeeft. Ik heb met een lichtblauwe lijn aangegeven waar ik op uitkom. Dat is nog steeds te hoog. Ideaal is als de lnb gericht is op 40% van de schotelhoogte maar deze komt nog steeds flink boven de 50% uit. Dat is niet goed.
Het zou dan ook kunnen dat de schotel niet goed in elkaar is gezet hoewel ik de foto's goed bestudeerd heb en geen fouten in de montage kan ontdekken.
Zou misschien de houder van de rail wat verbogen zijn zodat de lnb's te ver omhoog kijken?

post-60869-0-96935600-1399042338_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

had ik het toch goed gezien dat ie niet echt goed stond

het ken dat de rail wat gebogen is

ik zou als ik de t.s was toch proberen die wat naar voren te buigen dat  de lnb's wat beter staan

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat was me ook opgevallen maar ook als ik met de hand 

de lnb ietwat omlaag hou is er geen enkel signaal

 

Ik denk toch dat het de schotel zelf is die clamp adapter is niet door mij verbogen

en ik wil daar liever ook niet aan gaan verbuigen, ik heb de schotel zelf opgehaald

en probeer hem maandag om te ruilen.

 

Ik zal laten weten hoe of wat .

 

Gr. Petersat65

Link naar reactie
Delen op andere sites

sla die foto's op op je telefoon waar die lijnen opstaan  en laat di ein de winkel zien dat kennen ze zien dat er wat aan die schotel of aan de lnbhouder mankeert

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...