Ga naar inhoud


Nog een vraag voor schilders


Mojo

Aanbevolen berichten

Voor nog geen 2 jaar terug wat houtwerk geverfd. De voorbewerking was alsvolg±

Eerst grondig geschuurd tot op de eerste grondlaag en soms iets verder. Daarna de boel ontvet met terpetine. Vervolgens in de grond gezet met Flexa grondverf (strak in de lak). Zoals aangegeven op het blik minimaal 24 uur gewacht met aflakken. Voor het lakken eveneens Flexa strak in de lak (kleur 1525) gebruikt. Dit alles gedaan met een schuimroller.

 

Nu krijg ik scheuren in de lak waar de zon op schijnt. Waar geen zon komt staat alles nog prima in de lak.

 

Iemand enig idee hoe dit komt?

 

 

post-31492-0-28710000-1400405356_thumb.jpg

post-31492-0-81797000-1400405396_thumb.jpg

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ben geen schilder maar heb enige ervaring. Probleem is hier de ondergrond die werkt en dan gaat de bovenlaag bij hoge temperaturen scheuren en/of craqueleren.

 

Bovendien ontvetten doe je niet met terpentine. Dit is een oplosmiddel en geen ontvetter. Mogelijk heb je de onderlaag hiermee wat verweekt.

 

En uiteraard zijn er verschillende systemen, die wel bij elkaar moeten passen. Op beitsende lak kun je niet zo maar een ander product aanbrengen. 

 

Overigens schilderen die je met een kwast en verven met een roller.

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor nog geen 2 jaar terug wat houtwerk geverfd. De voorbewerking was alsvolg±

Eerst grondig geschuurd tot op de eerste grondlaag en soms iets verder. Daarna de boel ontvet met terpetine.

Ik heb van diverse schilders geleerd eerst te ontvetten/schoon te maken met een schuursponsje, en dan pas te schuren.

Anders schuur je de smerigheid (zand, vet, ed.) in je te schilderen hout.

Of dit je probleem had kunnen verkomen weet ik niet.

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hobbyist zijnde, ik denk dat je eerst had moeten ontvetten. Zelf gebruik ik nooit terpentine, eerder ammonia met water of wasbenzine, hangt van de ondergrond af.

Schuren tot waar de lak niet meer loslaat, maw mat geschuurd zodat de volgende laag goed kan hechten. Hiervoor wederom ontvetten.

 

Zelf schilder ik vaker met een kwast. De lagen moet je opbouwen, maw geen dikke lagen aanbrengen. Tussen de lagen door, luchtig schuren. Gewoon dagen, 2 of 3 , wachten voor de volgende laag.

 

In jou geval, denk ik, komt vocht vrij. De zon zorgt hier voor een versnelde reactie. Je had in het begin een laken moeten gebruiken om je schilderwerk af te dekken. (Lol). Misschien je tijdstip van schilderen te

vochtig geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van diverse schilders geleerd eerst te ontvetten/schoon te maken met een schuursponsje, en dan pas te schuren.

Anders schuur je de smerigheid (zand, vet, ed.) in je te schilderen hout.

Of dit je probleem had kunnen verkomen weet ik niet.

dat klopt wat je zegt ( ik ben zelf schilder ) ook de ondergrond /laag is belangrijk om te weten wat voor verf er op moet. En ontvetten doe ik altijd met universol.
Link naar reactie
Delen op andere sites

De ondergrond is oukoume. Het schilderwerk is in de zomer 2 jaar geleden uitgevoerd. Dat was dan ook meteen een koude en natte periode. We hadden wel zeiltjes gespannen tegen de regen.

 

Kan ik nu gewoon weer schuren en dan in de grond zetten? Dan pas naar een week of 2 aflakken?

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Kan ik nu gewoon weer schuren en dan in de grond zetten? Dan pas naar een week of 2 aflakken?

 

Gronden hoeft niet meer, het zit al in de grondverf en was al afgelakt.

 

Dus ontvetten (bij gebruik amoniak of st marc wel naspoelen, deze laten aan laagje -film- achter), licht schuren eventueel plamuren en weer schuren dan schoon- en stofvrij maken en eerste laklaag aanbrengen.

 

Wil je de deur als een spiegel hebben dan kan je, heel ouderwets, ook een puimsteen gebruiken in de ondergrond of eerste aflaklaag, je schuurt de puimsteen in de oneffenheden, is pokke werk dus begin daar niet aan.

 

Voor laatste afwerklaag eerst licht schuren en stofvrij maken dan aflakken.

 

(Ervaring: mijn schoonvader had een schildersbedrijf dus vaak bijgesprongen als dat nodig was)

post-51681-0-22665700-1400422047_thumb.jpg

post-51681-0-99052100-1400423816_thumb.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die scheuren kan je beste geheel weg schrapen,tot op het hout.

Dan machinaal opschuren,dan de kale plekken gronden.

Evt de scheuren dicht plamuren met bv acryl plamuur,dan licht opschuren en bijgronden.

 

Is de eerste laag een donkere kleur geweest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...