Ga naar inhoud


upgrade bestaande schotel naar 19,2, 23,5 en 28,2


KJF

Aanbevolen berichten

beste allemaal,

 

Al langer lid allen nooit actief als poster, alleen lezen dat i snu verandert. Zoals ik in de titel al aangeef weet ik wat ik als eindresultaat wil bereiken. Alleen reikt mijn kennis niet helemaal om het tot een goed eind te brengen vrees ik.  Ik ben technisch wel enigszins onderlegd.

 

Op het moment  heb ik een 80 cm schotel van een onbekend merk ( stond "van hunen" in) met een duo LNB voor 19,2 en 23.5 en twee aansluitingen. zie bijlage foto van de achterzijde wil niet resizen kan ik op verzoek wel plaatsen maar is bijna 5 MB.

 

 

Wat ik dus graag wil is de aangegeven drie satellieten ontvangen en verder op 6 plekken in huis kunnen kijken.

 

Nu had ik bedacht dat vervangen van de LNB door een "multifeed" beugel met drie quattro LNB en  een multiswitch 17/8 plaatsen (13/6 zou voldoen maar zijn bijna niet te vinden en als je ze al vindt prijstechnisch absoluut oninteressant)  zo dicht mogelijk bij de schotel en dan de kabels naar de verschillende plaatsen in huis trekken gedeeltelijk liggen die er al. De overgebleven poorten gewoon ongebruikt laten.

 

Vragen die blijven en waar ik eigenlijk geen antwoord op weet:

- is de schotel groot genoeg of is groter noodzakelijk?

- welke multifeed is geschikt  ?

- welke LNB zijn geschikt ( drie gelijke?, moeten ze smal zijn of is breed beter en past dat )?

-hoe te configureren/ uitrichten ?  Advies van de monteur die hier was toen ik internet via sat ( tooway), eerst de 28,2 uitrichten op de best positie en dan de andere twee dit omdat we toch redelijk ver naar het oosten zitten voor.

-Verder is voor het trekken van de extra kabel nog een probleempje ze moet met zijn tweeën door een 12 mm buis. Kan ik voor dat deel 4,3 mm coax kabel gebruiken.

 

 

Ik wil dit graag zelf doen omdat ik het wel een uitdaging vindt.

 

locate is in buurt  van Groesbeek.

 

met vriendelijk groet

 

KJF

post-43559-0-86634600-1420213658.jpg

post-43559-0-03506500-1420213675.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Neem hier eens een kijkje KJF

zo een stukje zou je zelf kunnen maken en daar een multyrail insteken van triax 

dat heb ik hier ook zo gedaan

https://www.sat4all.com/forums/topic/336838-transparante-satelliet-schotel-80cm-ombouwen-4lnbs/

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Smetje limb.BE

 

Ik heb het draadje gelezen. Is inderdaad een goede optie. Al even gekeken op de duitse baai en daar kwam ik een aantal gibertini/xxx  beugels tegen voor een schappelijke prijs en die lijken te passen.

 

Ik zag alleen de opmerking over de LNB 23.5/19.2  dat die wat klem kwamen te zitten bij een normale "60 mm" LNB. Als ik toch nieuwe moet aanschaffen kan ik net zo goed een smalle b.v ALPs kopen,  qua prijs scheelt dat ook een paar euro met een inverte van 60 mm.  Geeft een 60 mm meer signaal dan een smalle LNB?.

 

Waar ik dan nu aan denk. is om de 28.2 en de 19.2 als 60mm LNB uit te voeren en de 23.5 als een een dunne LNB uit richten op de 28.2 en dan de overige twee uitrichten. Hoe bepaal ik de hoek waaronder de rails zit t.o.v horizontaal. ( is dit de 11graden waarop ik de huidige LNB heb staan ?) of moet ik de rails horizontaal zetten en de LNBs draaien ?

 

alvast bedankt

 

KJF

post-43559-0-86837900-1420233096_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schotel is een Gibertini X-serie.
Het kan een OP 75 X zijn die 75cm breed is en 80cm hoog inclusief rand en 72cm breed en 77cm hoog op de spiegel gemeten.
Of een Gibertini OP 85 X die 85cm breed is en 90,5cm hoog inclusief rand en 81,5cm breed en 87cm hoog op de spiegel gemeten.
Meet maar even na welke het is.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schotel is een Gibertini X-serie.

Het kan een OP 75 X zijn die 75cm breed is en 80cm hoog inclusief rand en 72cm breed en 77cm hoog op de spiegel gemeten.

Of een Gibertini OP 85 X die 85cm breed is en 90,5cm hoog inclusief rand en 81,5cm breed en 87cm hoog op de spiegel gemeten.

Meet maar even na welke het is.

 

 

Net even nagemeten en het is een Gibertini OP 85 X

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste KJF

Zou je maat "X" eens even voor me op willen meten, dan zal ik de afstanden van de lnb's voor je uitrekenen.

 

Het is trouwens een prima schotel en ook de afmetingen zijn zeker voldoende.

Je hoeft geen grotere schotel te kopen.
 

post-60869-0-14588000-1420282160_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje,

 

Nog een vraag over de Gibertini multirail de afbeeldingen links en rechts zijn de houders verschillend. Welke heb ik nodig de in hoogte verstelbare of degene die een vaste hoogte hebben.

 

Welke maat LNB's zou ik nodig hebben ik zag dat er 60 mm,  40 mm en zelfs 23 mm  uitvoeringen zijn als ik het goed gelezen/begrepen heb.

 

 

KJF

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afstanden tussen de drie lnb's moeten voor die Gibertini in Groesbeek als volgt zijn:
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 50mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,2 is 53,5mm

Je kunt dus geen lnb's nemen met gewone kop.
Ik zou de ALPS Quattro nemen.
Een andere mogelijkheid is een grotere schotel.

De Gibertini-rail kun je schuin zetten dus je hoeft niet perse de lnb-houders te nemen die je in hoogte kunt verstellen. Misschien moet je wel de slobgaatjes in de rail waar deze vast gezet wordt op de arm iets verder uitvijlen. Ik zie ook nergens op de site van de leverancier staan hoe je die verstelbare houders kunt bestellen.
Er bestaat 5mm coaxkabel. bijv. de Belden H121.
Die zou je kunnen gebruiken.
Ligt die buis van 12mm binnen en is die vochtvrij?
Hoe lang is die?
 

H121.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afstanden tussen de drie lnb's moeten voor die Gibertini in Groesbeek als volgt zijn:

tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 50mm

tussen de Astra 23,5 en Astra 28,2 is 53,5mm

 

Je kunt dus geen lnb's nemen met gewone kop.

Ik zou de ALPS Quattro nemen.

Een andere mogelijkheid is een grotere schotel.

 

De Gibertini-rail kun je schuin zetten dus je hoeft niet perse de lnb-houders te nemen die je in hoogte kunt verstellen. Misschien moet je wel de slobgaatjes in de rail waar deze vast gezet wordt op de arm iets verder uitvijlen. Ik zie ook nergens op de site van de leverancier staan hoe je die verstelbare houders kunt bestellen.

Er bestaat 5mm coaxkabel. bijv. de Belden H121.

Die zou je kunnen gebruiken.

Ligt die buis van 12mm binnen en is die vochtvrij?

Hoe lang is die?

 

 

Hi Sprietje,

 

bedankt voor het rekenwerk.

 

Is het ook mogelijk om op de 23.5 positie een alps te zetten en op de 19.2 en 28.2 een normale LNB of past dat ook "net" niet. Of kun je door een hoogte verstelbare beugel te nemen de 23.5 "omhoog" zetten waardoor het wel past en hem vervolgens weer naar het brandpunt te laten kijken. De rails met verstelbare adapters is niet veel duurder dan een niet verstelbare.  Hoeveel meer/beter signaal levert een gewone inverto black premium t.o.v. een ALPS?

 

De buis is vanuit de kelder naar de woonkamer is ongeveer 1 meter en de ruimte waar de multiswitch komt naar de eerste verdieping ongeveer 7 meter liggen beide droog. De belkin kabel ziet er goed uit enig idee waar die te krijgen is, de enige die ik kon vinden was de bieffe mini coax kabel CO7 B90 zie de bijlage.

 

KJF

CO7B90AFeng.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lnb's met een normale kop zijn altijd iets minder gevoelig voor regendruppels dan smalle lnb's. ALPS is van alle smalle lnb's het minst gevoelig voor regendruppels.

Ja, je kunt ook een combinatie nemen van een ALPS met een Inverto Black Premium. Als je die twee naast elkaar zet, kunnen ze tot 49mm hart op hart.
Je kunt er dus voor kiezen om voor de Astra 23,5 een ALPS te nemen en voor de twee buitenste een Inverto, maar je kunt er ook voor kiezen om voor de Astra 23,5 een Inverto te nemen en voor beide buitenste een ALPS.

Voor de Astra 23,5 heb je het beste signaal nodig dus die laatste optie lijkt me zo gek nog niet. Ze blijven dus 1mm en 4,5mm van elkaar in beide opstellingen.

Als je die verstelbare lnb-houders kunt kopen voor weinig geld extra, dan zou ik dat zeker doen. In Groesbeek moet de Astra 19,2-lnb 21mm lager staan dan de Astra 28,2-lnb.

Dunne coaxkabel is zo te koop. Toets op Google bijv. maar eens in: "TWIN coaxkabel 2 x 5.2mm".

Als je niet zo veel voelt om dunnen coax te gebruiken met de speciale daarvoor benodigde F-connectors, dan kun je in een droge leiding ook gewoon de buitenmantel er vanaf snijden. Je moet dan wel coax nemen met een dik gevlochten buitenmantel zoals de Koka 799 en niet bijv. de Belden H125. Het laatste stuk(je) binnen daar doe je weer gewoon een stuk(je) buitenmantel omheen en vastplakken met cellotape en je kunt de coax weer gewoon als normaal aansnijden en een gewone F-connector gebruiken.
Die gevlochten mantel glijdt al een tierelier door een krappe buis.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij wel een gepruts met die coax kabel. Kan dat gat niet verder uitgeboord worden KJF?

Van binnen naar buiten boren en dan natuurlijk schuin naar beneden zodat je nooit lekkage krijgt.

Ik wilde toch gewoon maar 2x 5 mm kabel gebruiken. Ik hoop alleen dat ik er niet teveel signaal verlies door krijg. totaal ligt er een behoorlijke hoop kabel tussen de multiswitch en de ontvanger. totaal zo'n 25 to 40 meter. Vraag is dan of ik er goed aan doe alles te vervangen door dunne coax of ze met koppelstuk  ertussen "plak". ook weer signaal verlies.

 

KJF

Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet de coax uit één volledige lengte hebben en laat hem maar lang genoeg 

nooit koppelstukken ertussen,geeft achteraf toch maar problemen 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...