Ga naar inhoud


1 van 3 transponders op 23,5 Astra 3B doet het slecht


Seaplane

Aanbevolen berichten

op de genoemde transponder heb ik nooit problemen met de standaard TVV schotel + lnb in onze - Oost-Vlaanderen -omgeving; de NPO kanalen komen altijd perfekt binnen, beter dan Eén. Maar ik heb eens een gelijkaardig fenomeen gehad op Das Erste SD  enz. op een andere schotel. De enige transponder die problemen gaf en ik vermoed dat het iets te zien had met resonanties. Met satfinder ertussen was er niets aan de hand, zonder kreeg ik zeer moeilijk Das Erste te pakken. Met een andere lnb geen problemen; de eerste er weer tussen en op alle mogelijke manieren skew en plaatsing in de lnb klem aanpassen om zeker te zijn dat het geen toeval was maar steeds werkte de 2de lnb perfekt en gaf de eerste problemen. Heb dan de 2de lnb laten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Was het een beetje zat, dus heb er een nieuwe Triax 88 cm schotel met nieuwe LNB naast gezet. Het bleef echter het oude verhaal; alle satellieten geweldig en ook Astra 23,5%, maar NPO1 HD, NPO3 HD, NET5 HD en HBO HD bleven brokkelen. Toen tuner meegenomen naar de plaatselijke dealer waar mijn tuner zich met diens schotels precies zo gedroeg. Ook na image en zenderlijsten opnieuw laden. Waarschijnlijk toch een of andere schade aan de tuners? Is niet uitwisselbaar bij de VU+ DUO, die inmiddels ook al jaartje of 4-5 oud is. Dus toen maar een nieuwe VU+ SOLO2 meegenomen. Die doet het inmiddels briljant op mijn schotels, dus was het toch iets aan de hardware van mijn VU+ DUO.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hetzelfde probleem hier in zuidoost spanje, maar ook op EEN HD en Canvas 12.187H wil niet locken ik vermoed dat 11914H ook niet locked voor de andere transponders heb ik -36dBm en een MER van 15.8dB dus lijkt mij zeer goed VTM HD VIER HD 11856V gaat perfect, als ik het zo zie zou het wel een probleem met een volledig kwadrant kunnen zijn namelijk hogeband Horizontaal. ik kan dit nu niet testen omdat de schotel 60km verderop staat. Het is een nieuwe LNB en nieuwe coax, getest op meerdere uitgangen en met 2 verschillende ontvangers, IK denk dat Hogeband Horizontaal om zeep is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Exact hetzelfde probleem. Aangezien de andere transponders op de astra 23.5 zonder problemen zijn te ontvangen moet het haast wel aan een veel zwakkere transponder liggen zou je zeggen. Dit weekend proberen deze specifieke transponder fijn af te stellen

Keep sending 'm up! VU+Duo op Pli, Amiko 8900 Alien, Visiosat Bisatellite G4 + 17/8 multiswitch (en op reserve een TF 4000plus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Endeavour

Wat makkelijke en moeilijk te ontvangen transponders van de Astra 23,5 zijn, kun je hier vinden: https://www.sat4all.com/forums/topic/348667-de-makkelijkst-te-ontvangen-zender-van-de-astra-235/

Het kan ook zijn dat één van de kwadranten van de lnb niet goed meer functioneert. In de bijlage kun je zien hoe de kwadranten  worden aangestuurd en voor welk deel van de frequentie ze werken.

Het komt regelmatig voor dat lnb's niet goed werken omdat ze te weinig spanning krijgen waardoor de horizontale polarisatie (18V) niet door komt. Dat kan door slecht contact zijn van een F-connector maar ook door slechte en/of lange coaxkabel. Voor je het weet, koop je tegenwoordig coaxkabel met een middenader van CCS wat staat voor  Copper Clad Steel wat betekent dat het een middenader van ijzerdraad is die een paar micron verkopert is.
Deze middenader geeft zoveel weerstand dat spanningsverlies optreed en de lnb te weinig spanning krijgt. Het is bijna niet te zien of je met CCS-coax te maken hebt maar aan het merk en typenummer is het meestal wel terug te vinden.
 

post-60869-0-73887400-1443513044_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank. Dat toppic had ik in mijn zoektocht naar dit probleem al doorgelezen (inventief trouwens met die zeem). Ik heb de Belden h125 dus dat moet goed zijn. Dat van dat kwadrant wist ik niet, een andere lnb id te proberen. Fijnafstelling net geprobeerd maar heeft niet geholpen. Ook tuner B van de VU duo selecteren helpt niet. Probeer zo nog even een andere ontvanger (Amiko)

Keep sending 'm up! VU+Duo op Pli, Amiko 8900 Alien, Visiosat Bisatellite G4 + 17/8 multiswitch (en op reserve een TF 4000plus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik meet de coaxkabels altijd even door als de F-connectors er aan zijn gezet om zeker te weten dat er een goede verbinding is en er geen sluiting is tussen middenader en mantel.

Tja en met die natte zeem:
Dat opdrogen gaat heel erg langzaam zelfs in de zon en de wind. Dat kan wel 1,5 tot 2 uur duren voordat je van een behoorlijk natte zeem om de makkelijkst te ontvangen transponders tegen te houden tot een slechts licht vochtige zeem bent gekomen die dan ook de moeilijkst te ontvangen transponder door laat.

Maar in die tijd heb je mooi de gelegenheid om alle overige transponders van die satelliet steeds maar weer af te lopen om te kijken of er inmiddels al wat gebeurt is wat betreft de ontvangst. Dat kan zijn dat er inmiddels een lock is (het symbooltje met de schotel en de streep er doorheen is weg) tot af en toe een stilstaand plaatje, tot een beetje bewegend beeld, tot af en toe even stilstaand beeld tot helemaal normaal bewegend beeld zonder storingen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Lnb vervangen maar heeft niets geholpen. Op de Amiko wel goed beeld. Ligt dus aan de vu+ duo. Toch gek dat heel veel zenders perfect werken en juist de genoemden op deze transponder niet! Ik zat al te denken aan de nieuwe duo maar moet niet hetzelfde hebben....

Keep sending 'm up! VU+Duo op Pli, Amiko 8900 Alien, Visiosat Bisatellite G4 + 17/8 multiswitch (en op reserve een TF 4000plus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Het lag idd aan de VU+. Vier condensatoren vervangen (de 807 had ik al eens gedaan vanwege het rode led probleem) en weer perfecte ontvangst op alle zenders. Zelfs bij zware regen. https://www.sat4all.com/forums/topic/348915-vu-duo-slechte-ontvangst/page-1

Keep sending 'm up! VU+Duo op Pli, Amiko 8900 Alien, Visiosat Bisatellite G4 + 17/8 multiswitch (en op reserve een TF 4000plus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In eerste instantie kwam ik voor mijn probleem via de zoekfunctie uit bij dit topic. De oplossing (voor de VU+) vond ik later in een ander topic. Vandaar ook even hier teruggekoppeld voor het geval iemand anders hetzelfde heeft.

Keep sending 'm up! VU+Duo op Pli, Amiko 8900 Alien, Visiosat Bisatellite G4 + 17/8 multiswitch (en op reserve een TF 4000plus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...