Ga naar inhoud


Astra 23.5 ontvangstproblemen sinds enkele weken


vvsection

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

 

@Sprietje:

 

Ik heb zojuist wat meetwerk gedaan en moet even wat recht zetten.  ;)

 

De schotel is 90 cm hoog en 85 cm breed. Dus mijn bewering dat hij vergelijkbaar zou zijn met een Triax 78 gaat mank.

 

Als ik dan op 36 cm van de onderzijde meet naar het hart van de lnb houder is dat 69,5 cm. 

 

@de mon:

 

Met de LNB skew heb ik ook gespeeld, maar dit gaf geen waarneembare verbetering. Jouw andere suggesties, gaan mijn know-how te boven helaas.

 

Groeten Sander

Octagon SF 1018 HD - V1.11.70 - CD/TVV/SRG - Wavefrontier T55 W 5/1 - 5/9/10/13/16/19/23/28 O
Octagon SF 1008 HD - V1.11.70 - CD/TVV Archsat 19/23 O

Rebox RE 9000 HD - V1.11.70 - CD/TVV Archsat 19/23 O

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste vvsection

De schotel in bijna vergelijkbaar met een Triax 88 dus kunnen er lnb's met koppen van 60mm gebruikt worden hoewel er ongeveer 5mm gesmokkeld moet worden. Ik heb echter wel een paar vragen.

Het is geen Triax-schotel maar je hebt wel een Triax-rail gebruikt. Hoe heb je die passend gekregen? Maak daar eens een foto van.

Waarom staat de lnb van de Astra 23,5 zo ver mogelijk naar achteren terwijl de andere lnb's zo ver mogelijk naar voren staan?

Op de foto in bericht 1 zie ik dat de regenkapjes niet omlaag zijn getrokken. Ben je dit vergeten?

Weet jij nog op welke satelliet je de schotel hebt uitgericht?

Geef eens aan in welke plaats of regio je woont. Dan kan ik wat voor je uitrekenen.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Ik heb een beugeltje gemaakt en deze in dezelfde hoek als de originele gebogen. Foto is even lastig. Ben nu niet bij mijn ouders.

 

Het feit dat de lnb zo naar voren staat is meer praktisch, dan met een reden. Ruimte..

 

De regenkapjes heb ik na het nemen van de foto's weer netjes terug op hun plek naar beneden geschoven.

 

Ik kan het me niet goed meer herinneren, maar het staat me bij dat ik astra 19.2 als uitgangspunt heb genomen.

 

Wij wonen in de regio Roosendaal Noord Brabant.

 

Groeten Sander

Octagon SF 1018 HD - V1.11.70 - CD/TVV/SRG - Wavefrontier T55 W 5/1 - 5/9/10/13/16/19/23/28 O
Octagon SF 1008 HD - V1.11.70 - CD/TVV Archsat 19/23 O

Rebox RE 9000 HD - V1.11.70 - CD/TVV Archsat 19/23 O

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, de ene lnb helemaal naar voren schuiven en de andere naar achteren om ruimte te krijgen is natuurlijk niet de goede manier. Er is maar één stand dat je optimale ontvangst hebt. Dat zul je even uit moeten proberen.
Ook mijn verwachting is dat je de schotel op de Astra 19,2 hebt afgesteld maar dan staat de lnb van de 23,5 niet goed in positie en die heeft het signaal het hardste nodig. Je zult de schotel dan ook op de Astra 23,5 uit moeten richten.

Ik heb het volgende voor je uitgerekend:
De afstanden tussen de lnb's moet als volgt zijn:
tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 80mm
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 54,5mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,2 is 57,5mm
d.w.z. aan de voorzijde van de lnb gemeten van kuiltje tot kuiltje in de kap.

Plaats eerst de houder van de Astra 19,2-lnb 3mm van de lnb-arm af.
Test nu eerst even uit in welke stand (dichter of verder van de schotel) je het beste signaal hebt. Stel de overige lnb's hetzelfde af.

Zet de kop van de Astra 23,5-lnb tegen de kop van de Astra 19,2
Zet de kop van de Astra 28,2 tegen de kop van de Astra 23,5.
Zet de kop van de Hotbird 76,5mm van de kop van de Astra 19,2-lnb

Je ziet dat als je de schotel op de Astra 23,5 uitricht, de kop van de Astra 19,2 er 3,5mm naast staat want de koppen kunnen niet dichter dan 58mm van elkaar.
Dit geeft een fractie mindere ontvangst op de Astra 19,2 maar dat is niet erg.
Je ziet dat ik de afstand van de Hotbird met 3,5mm gecompenseerd heb omdat de Astra 19,2-kop niet op de juiste positie staat

De rail moet 10,77 graden schuin staan, d.w.z. de kop van de Astra 28,2 moet 36mm hoger staan dan de kop van de Hotbird 13. Dit kun je meten met een waterpas en een rolmaat.

De skew van de lnb's moeten als volgt worden afgesteld:
Hotbird op 7 graden
Astra 19,2 op 4 graden
Astra 23,5 op 8 graden
Astra 28,2 op 11 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

Nu de schotel uitrichten op de Astra 19,2 om deze te vinden, daarna uitrichten op de Astra 23,5 op maximale signaalkwaliteit. Doe dit heel nauwkeurig want dit bepaald ook de ontvangstkwaliteit van de overige satellieten.

Kijk als laatste of je door het iets veranderen van de skew van de lnb's nog een iets beter resultaat krijgt.
 

post-60869-0-68165000-1425653199_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

 

Super bedankt voor deze uitleg. Het wordt van het weekend alvorens ik het kan proberen.

 

Ik laat het uiteraard weten of ik er uit gekomen ben.

 

Groeten Sander

Octagon SF 1018 HD - V1.11.70 - CD/TVV/SRG - Wavefrontier T55 W 5/1 - 5/9/10/13/16/19/23/28 O
Octagon SF 1008 HD - V1.11.70 - CD/TVV Archsat 19/23 O

Rebox RE 9000 HD - V1.11.70 - CD/TVV Archsat 19/23 O

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Beste Mensen,

 

Ik ben jullie mijn bevindingen nog schuldig, dus bij deze;

 

Wat heb ik de afgelopen weken gedaan/geprobeerd ?

 

Ik ben met de handleiding van Sprietje aan de gang gegaan. Van alles geprobeerd, maar zonder het gewenste resultaat. Ik wijt dit vooralsnog aan het feit dat de schotel geen originele Triax is. Of dit terecht is weet ik niet.

 

Nadat dit niet werkte heb ik de stand van de LNB's en schotel terug gebracht in de staat zoals hij was.

 

Vervolgens heb ik op de plaats van 23.5 een single ALPS LNB gezet, om eens te kijken wat dit zou uithalen. Dit heeft 4 dagen zonder problemen gewerkt, maar daarna weer hetzelfde euvel. Waarom 4 dagen wel en daarna niet.... Shoot me.

 

Dus ik weer de Smart LNB terug geplaatst. Alleen deze keer niet zo ver naar achteren als eerst, maar verder naar voren. En wat wil het verhaal. Nu al bijna twee weken een prima beeld zonder blokjes. Dus ik durf voorzichtig te hopen dat e.e.a. is opgelost.

 

Wat me nog wel 'dwars' zit is dat op de M7 DSR 8141 de signaalsterkte nog steeds nul is, maar op de DSR 7141 prima. Ik heb bij beiden, handmatig een transponder met bijbehorende gegevens ingevuld.

 

Voor de geboden hulp en suggesties wil ik jullie danken.

 

Groeten Sander

Octagon SF 1018 HD - V1.11.70 - CD/TVV/SRG - Wavefrontier T55 W 5/1 - 5/9/10/13/16/19/23/28 O
Octagon SF 1008 HD - V1.11.70 - CD/TVV Archsat 19/23 O

Rebox RE 9000 HD - V1.11.70 - CD/TVV Archsat 19/23 O

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste vvsection

Tja, je ziet wat er van komt als je een rail op een schotel gaat plaatsen die er niet op thuis hoort. Mensen doen daar meestal erg gemakkelijk over maar het luistert heel nauw.
Je kunt een afwijking in de hoogte krijgen, een afwijking in de richting van de hoogte van de schotel en een afwijking in de afstand van de schotel. Al deze zaken samen kan er voor zorgen dat je geen of slechte ontvangst hebt.
Bij jou blijkt o.a. dat de afstand tot de schotel een belangrijke reden is geweest dat je geen (goede) ontvangst hebt gehad.

Tja, en dat je 4 dagen ontvangst hebt gehad en daarna niet meer heeft natuurlijk alles te maken met de kritische ontvangst die dan net wel en dan net niet toereikend is.

In ieder geval weer een wijze raad voor andere mensen om niet zomaar een multifeed-rail aan te schaffen en die op je schotel te zetten. Je bent vaak uren bezig met afstellen en het resultaat is meestal slecht.
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

 

In het verleden kon je nog wat rommelen in de marge, maar dat is nu inderdaad verleden tijd.

 

Groeten Sander

Octagon SF 1018 HD - V1.11.70 - CD/TVV/SRG - Wavefrontier T55 W 5/1 - 5/9/10/13/16/19/23/28 O
Octagon SF 1008 HD - V1.11.70 - CD/TVV Archsat 19/23 O

Rebox RE 9000 HD - V1.11.70 - CD/TVV Archsat 19/23 O

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat me nog wel 'dwars' zit is dat op de M7 DSR 8141 de signaalsterkte nog steeds nul is, maar op de DSR 7141 prima. Ik heb bij beiden, handmatig een transponder met bijbehorende gegevens ingevuld.

 

Dit is een bekende klacht van deze ontvangers en ook al toegegeven door CanalDigitaal.

Door verandering v.d. TP 11914 van 27500 naar 29900, begin dit jaar, zie je geen uitslag meer op Astra 3.

Bij de DSR 7141 kan je dit nog instellen in "Wijzig signaal parameters" zodat je alsnog de signaalsterkte, voor Astra 3, kan zien.

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...