Ga naar inhoud


Géén Dolby via ARC


Aanbevolen berichten

Heel kort samengevat geeft mijn tv het Dolby signaal van de HD STB niet door aan mijn Home-Cinema set via ARC.

 

Configuratie:

Samsung SMT 7140B aangesloten op HDMI poort 1 (die is speciaal voor een STB (ziggo hd decoder), alleen dan werkt de tv afstandsbediening ook op de SetTopBox.

 

De LG home-cinemaset  BH7440P is aangesloten op HDMI poort 2. en die HDMI ingang ondersteunt het ARC (audio return signaal)

 

De tv heeft ook een DVB-satelliet tuner en die gebruik ik voor TVvlaanderen.

 

Alle instellingen staan goed, dus bij het aanzetten van de tv, schakelt zowel de home cinema en de ziggo decoder aan. De home cinema gaat aan op ARC en geeft het tv (satelliet) geluid weer, ook in Dolby Digitaal, schakel ik nu over op HDMI 1 om naar de ziggo decoder te kijken, dan heb ik dus géén Dolby digitaal van mijn Ziggo decoder terwijl dit wel aanstaat in het menu.

 

Zowel de ziggo decoder als de home cinema heeft ook nog een optische aansluiting en dan heb ik wel Dolby digitaal geluid van de ziggo decoder, maar helaas geeft dit redelijk wat vervelende bedienings-schakel problemen, want de optical input blijft actief als ik weer naar tv(satelliet) wil kijken, het schakelt niet terug naar ARC.

 

Bij mijn oude Sony home cinema BD-E280 had ik precies hetzelfde probleem.

Ik heb -om te testen- een LG tv aangesloten en dit geeft géén problemen, home cinema blijft op ARC staan en geeft zowel van de TV tuner als van de Ziggo decoder het Dolby signaal door. Het ligt dus duidelijk aan de Samsung tv volgens mij........

 

Weet iemand hiervoor een oplossing, zit er misschien in het secret service menu van de Samsung tv een mogelijkheid om het Dolby signaal van een apparaat aangesloten op HDMI 1 door te geven naar het ARC-signaal van HDMI 2 en dus naar de home cinema set?

 

Ik heb ook al geprobeerd om de Ziggo decoder op de HDMI input van de Home cinema aan te sluiten, maar dan werkt de tv afstandsbediening weer niet op de decoder.

 

Het is ook altijd wat............

 

Samsung Q75BA 65 TV / Quantis CI 1.3 voor Ziggo / Chromecast met Google tv HD  voor Telenet TV, VTM GO, VRT Max, NL Ziet en Prime / Samsung 40KU6470; Quantis CI 1.3 voor Ziggo en Chromecast Ultra / JBL Bar 5.1  / 2x JBL Link Music / Harman Kardon Citation 200 / Google Nest Hub v2 / Lenovo smart clock v2  / Philips HUE verlichting / Samsung Galaxy A52s 5G / Samsung Galaxy Tab A8 2022 /  Xiaomi mi band 7 / Tweak glasvezel.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is bekend iets, bijna geen 1 tv(op paar na zoals lg) geeft dolby digital door als het via hdmi aangesloten is alleen via interne tuner van tv zend hij dolby door naar optisch en arc.

 

Eenigste wat je dan kan doen is coaxial en of toslink tussen ziggo box en lg cinemaset gebruiken om zo dolby van externe apparatuur tehoren.

aangepast door wapper
Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, dankjewel voor je reactie.

 

Gisteravond nog wat zitten proberen, maar op een gegeven moment werkte het helemaal niet meer. Toen alle stroom eraf en op de -juiste, meest logische- manier opnieuw aangesloten. 

Dan maar gewoon handmatig op de optische aansluiting schakelen, geeft wel een hoorbaar beter geluid als PCM hoor.......

 

Dan is er nog werk voor de fabrikanten, dat ze in plaats van Smart tv, Ultra HD, 3D beeld, 3D geluid eerst eens zorgen dat alles werkt naar behoren.  

Samsung Q75BA 65 TV / Quantis CI 1.3 voor Ziggo / Chromecast met Google tv HD  voor Telenet TV, VTM GO, VRT Max, NL Ziet en Prime / Samsung 40KU6470; Quantis CI 1.3 voor Ziggo en Chromecast Ultra / JBL Bar 5.1  / 2x JBL Link Music / Harman Kardon Citation 200 / Google Nest Hub v2 / Lenovo smart clock v2  / Philips HUE verlichting / Samsung Galaxy A52s 5G / Samsung Galaxy Tab A8 2022 /  Xiaomi mi band 7 / Tweak glasvezel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb nu alleen de cinema-set op de 1e HDMI ingang aangesloten van de tv, deze is eigenlijk bedoeld voor een STB en nu werkt de tv afstandsbediening wel op de kabel decoder, dus dat probleem is opgelost.

Op HDMI IN2 van de cinemaset zit de kabel decoder en nu dus wel DolbyDigitaal 3-2-1 geluid!!!!

Op HDMI IN1 heb ik sinds vandaag mijn interactive tv ontvanger van Online aangesloten, met ook DolbyDigitaal 3-2-1 geluid.

Op de OPTICAL input zit een optisch glasvezelkabeltje voor het satelliet geluid van de tv en dus ook DolbyDigitaal3-2-1 geluid.  (bij alle 3 natuurlijk alleen indien beschikbaar)

 

Ik gebruik het ARC (audio-return-channel) nu dus helemaal niet meer. Ik moet wel even de cinema op OPTICAL zetten om het satelliet tv geluid te horen en met de cinema set schakelen tussen HDMI 1 of 2 voor kabel of interactieve tv.

 

Het geluid is nu via alle bronnen te beluisteren in de best mogelijke kwaliteit, en dat is toch ook de bedoeling............ 

Samsung Q75BA 65 TV / Quantis CI 1.3 voor Ziggo / Chromecast met Google tv HD  voor Telenet TV, VTM GO, VRT Max, NL Ziet en Prime / Samsung 40KU6470; Quantis CI 1.3 voor Ziggo en Chromecast Ultra / JBL Bar 5.1  / 2x JBL Link Music / Harman Kardon Citation 200 / Google Nest Hub v2 / Lenovo smart clock v2  / Philips HUE verlichting / Samsung Galaxy A52s 5G / Samsung Galaxy Tab A8 2022 /  Xiaomi mi band 7 / Tweak glasvezel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...