Ga naar inhoud


Edison OS mini : DVB-S2 + DVBT2/C


Crazy Sat

Aanbevolen berichten

http://edision.de/produkte/os-mini/os-mini-s2-t2/

 

Sinds een week staat deze ontvanger in de living. Reeds veel aan de slag geweest met deze en uiteraard ook veel dingen uitgeprobeerd.

De ontvanger is een goedkope enigma 2 gebaseerde ontvanger en die bestaat uit vier uitvoeringen qua tunercombinatie. Gezien ik hier aan de grens woon met Frankrijk neem ik de combinatie : DVB/S2 + DVB/C/T2. Dus een zogeheten combo ontvanger.

De ontvanger op zich is klein in formaat en heel sober qua behuizing. Is voorzien van één kaartslot , 12 volt adapter , 3,5 mm to DB9 serial kabel , 3,5 mm to RCA kabel , een HDMI aansluitingskabel en een fraaie afstandsbediening.

Gezien de lage kostprijs (120 euro) had ik echt geen grote verwachtingen maar wou deze ontvanger toch even uitproberen. Heel speciaal omdat deze volgens de beschrijving een “blindscanfunctie” aan boord had.

Alles netjes aangesloten en maar uitproberen. De standaard image was Open ATV , op zich niets mis mee , maar ik heb deze toch even geflashed met de laatste Open Pli image. Hier kun ik de nodige softcam naar keuze rechtstreeks downloaden via de plugins. Echter toen ik bij instellingen , zenders zoeken keek zag ik nergens de blindscanfuntie . Dan maar terug de laatste Open ATV image erin geladen via een USB stick aan de achterzijde van de ontvanger , in nauwelijks vier minuten alles prima ingeladen. Draait nu op kernel 4.6.0 , Chipset Broadcom 7362 (750 MHz).
Gezien deze ontvanger is aangesloten op een draaibare schotel , laatste zenderlijst van satje07 erin gezet , de juiste coördinaten ingevuld bij USALS en overal ontvangst van 30°W tot 66°E.
Voor de gecodeerde zenders moest ik wel even manueel een CCcam installeren. Had hier nog een ipk bestand liggen voor mijn dm800 HD ( versie 2.0.9 ) , deze op een USB gezet en geïnstalleerd . Gezien ik werk met een aangepast CCcam.cfg bestand , dit even aangepast via FTP in de folder usr/keys.

Na een volledige heropstart kon ik de CCcam starten bij softcams en daar waren de zenders van TV Vlaanderen , Canaal Digitaal (enz..) . Loopt als een trein , in de laatste dagen nog geen enkele “freeze” gehad. Ook het opnemen gaat prima via een USB stick van 128 Gb.

Blindscannen was voor mij een must , dus deze even getest. Groot was mijn verbazing dat ik hierbij het frequentiegebied zelf kon instellen , bvb 12500 – 12750 of 11450 – 11750 , naar keuze in verticaal of horizontaal of in beide en al of niet FTA. Ook de scanningssnelheid verbaasde mij enorm , in een goeie minuut is alles ingescand. Een volledige blindscan van één volledige satelliet varieert van 6 tot 8 minuten.
Als feedhunter is dit ideaal voor mij , vroeger stond in de living een dm800 HD en moest ik iedere feed handmatig invullen met juiste fec,s , enz…. Nu hoeft dit niet meer.

Dan het volgende : de DVB-T2 ontvangst. Deze is gemakkelijk in te stellen , je heb er tientallen voorgebakken providers van alle landen naar keuze. Ik kies echter voor gewoon Europa in het algemeen gezien de vele zenders van het Franse TNT , de Vlaamse VRT en de Waalse zenders van RTBF. Groot was mijn verbazing dat deze zenders in een afzonderlijk “bouquet” werden geplaatst in de zenderlijst. Heb de ganse lijst met Dreamset naar mijn PC geladen en alle zenders in mijn orde van voorkeur geplaatst en deze terug gestuurd naar de ontvanger. Heb hier nu een 60-tal zenders in DVB-T2 waarvan het grootste gedeelte FTA en in HD. De omschakeling van satellietkanalen naar terrestrialkanalen zapt in een fractie van een seconde. Is prima meegenomen.

Kortom deze ontvanger heeft me geweldig verrast. Een prima combo ontvanger met blindscanfuntie en werkende op een heel soepele draaiende Open ATV image. De ingebouwde WIFI ondersteuning werkt perfect via WLAN. Uiteraard kan je nog altijd met een netwerkkabel werken via de gewone LAN verbinding. Ook de tuner(s) zijn geweldig voor ontvangst van zogenaamde zwakke zenders. In vergelijking met de TM-5402 HD M3 vond deze ontvanger ook dezelfde zenders via een blindscan.
Een echte aanrader in deze prijsklasse. Jaren stond hier mijn vertrouwde dm800 HD maar deze heeft nu plaats moeten maken voor deze Edison OS mini.

 

  • Like 2

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik heb deze toch even geflashed met de laatste Open Pli image. Hier kun ik de nodige softcam naar keuze rechtstreeks downloaden via de plugins. Echter toen ik bij instellingen , zenders zoeken keek zag ik nergens de blindscanfuntie

 

Blindscan plugin is apart te downloaden bij Pli.

(menu - apllicaties - downloaden - systemplugins - blindscan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Blindscan plugin is apart te downloaden bij Pli.

(menu - apllicaties - downloaden - systemplugins - blindscan)

 

Ja , klopt. Heb er te laat aan gedacht. Maar ik vind beiden even goed en beiden hebben ook iedere dag ( of nacht ) een nieuwe update. Alles loopt hier nu als een zonnetje met Open ATV  , dus laat ik nu even zo. :)

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, OpenATV is een prima en complete image.

 

Een vraagje i.v.m. blindscan om eens te vergelijken met mijn dm met Si2166B tuner.
Hoe lang duurt een volledige satelliet blindscan van bijvoorbeeld Astra 19.2°E en hoeveel transponders worden er gevonden?

Op mijn dm met de Si2166B twin tuner duurt een blindscan van een volledige satelliet tussen de 2 en 5 minuten.
Een volledige blindscan op Astra 19.2°E duurt ±2 minuten (106 transponders gevonden in 2 min 04 sec)

 

mvg,

aangepast door satmaat
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Hoe lang duurt een volledige satelliet blindscan van bijvoorbeeld Astra 19.2°E en hoeveel transponders worden er gevonden?

 

Zal morgen even een blindscan uitvoeren op de 19,2°E , laat je dan de resultaten weten.

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Een volledige blindscan op Astra 19.2°E duurt ±2 minuten (106 transponders gevonden in 2 min 04 sec)

 

Dit lijkt me onmogelijk voor een blindscan op de 19,2°E en is ook in contradictie met een eerder bericht van jou.

 

https://www.sat4all.com/forums/topic/351424-de-niet-al-te-goede-tuners-van-dreambox-vu-ip-38-flachantenne/?p=2359718

 

De 19,2°E heeft nu eenmaal heel veel transponders en dit bepaalt nu eenmaal de snelheid van het blindscannen. Deze satelliet scant een feedhunter nooit volledig omdat er gewoonweg geen enkele feed op terug te vinden is. Feedhunters blindscannen enkel op de bekende frequentiegebieden voor een bepaalde satelliet. Voor de 23,5°E bvb. scan je enkel op 11450 - 11750 (v+h) en 12500 - 12750 (v+h) , zo ook bij alle andere satellieten. Zelden wordt een volledige blindscan uitgevoerd op en volledige satelliet.

 

Maar om op jouw vraag te beantwoorden heb ik even een volledige blindscan gedaan met de Edison OS mini en met de Technomate TM-5402 HD M3 CI Super+.

 

De Edison OS mini :

 

Volledige blindscan op 19,2°E van alle zenders (fta+enc) in 8 min. 30 sec.

Gevonden zenders : 1492 , hierbij zitten vele data transponders. Hoeveel transponders in totaal kan ik nergens uitmaken.

 

De TM-5402 HD M3 :

 

Volledige blindscan op 19,2°E van alle zenders (fta+enc) in 7 min. 25 sec.

Gevonden zenders : 1048 TV zenders en 187 Radio zenders dit op 105 TP's.

De Technomate scant geen data transponders in , vandaar waarschijnlijk het verschil in gevonden zenders.

 

Dit lijkt mij voor beide ontvangers redelijk snel . Maar ik wil nog even een filmpje zien waarbij een enigma 2 ontvanger de 19,2°E volledig blindscant in minder dan drie minuten.

 

Voor blindscanning gebruik ik altijd EBS Pro op de PC in combinatie met een goede PC kaart zoals de TBS 6921 , je hebt er een volledig overzicht van alle parameters waarover de transponder beschikt en je kunt op een willekeurig tijdstip tijdens het blindscannen even op de pauze toets drukken en even kijken op welke transponders ( lees feeds ) waarop je reeds beeld hebt via VLC. Daarna ga je gewoon verder met het indrukken van de resume toets tot het ganse frequentiebereik is afgewerkt. Na de scanning heb ik ook de transponders die in 16/32apsk zijn plus de ACM zenders.

 

mvg.

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt om te testen.
Dan klopt wat ik dacht; er is op dit moment geen snellere E2 blindscan tuner als de Si2166B.

 

In dat ander bericht heb ik geschreven dat een complete sat blindscan ± 5 minuten duurt,
en hier dat een complete sat blindscan tussen de 2 en 5 minuten. Dat is ook ± 5 min en hangt af, van welke sat je een blindscan doet.
(blindscan Astra 19.2°E=2min4sec, Astra 23.5°E=4min26sec)

 

Astra 19.2°E is niet echt een sat voor feeds, maar wou eens vergelijken omdat deze sat veel transponders heeft.

Buiten dat, zijn daar regelmatig transpondergegevens gewijzigd geweest. (FEC, modulatie, SR,...denk maar aan CanalSat)

 

mvg,

aangepast door satmaat
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan een dergelijke tuner hangt ook een mooi prijskaartje , zo een 90 euro ongeveer. Bovendien werkt die bij een single dreambox in een DM820HD en DM800HD Se. Ik heb nog twee DM800HD's en schijnbaar werken deze niet met deze.
Al bij al ben ik zeer tevreden over deze Edison OS mini , ik wil gerust enkele minuten langer wachten als ik ooit een volledige blindscan uitvoer op een bepaalde satelliet. Boven heb ik voor de totaalprijs van 120 euro er nog een DVBT2/C tuner bij en dit was voor mij ook de bedoeling en zeker een must . In de regio zuid West/Oost Vlaanderen is dit uiterst interessant gezien de vele kanalen van TNT Frankrijk die we gratis FTA en in HD kunnen ontvangen. Dus de ideale combo enigma 2 ontvanger met blindscanfunctie.

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een blindscan kan voor de ganse satelliet (10700 - 12750) of je bepaalt zelf het frequentiegebied , bvb. 10950 - 11200 , 12500 - 12750 , enz.....

Verticaal en Horizontaal kun je beiden ofwel enkel Verticaal of Horizontaal.

Indien je enkel de FTA zenders wil inscannen , gewoon zetten op : ja

Verder nog meer mogelijk.

 

Zie screenshot van het "blindscan menu"

post-37533-0-64368300-1469895997.gif

aangepast door Crazy Sat
  • Like 1

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Zijn er mensen die ervaring met deze box hebben samen met ziggo voor de DVB-C? En hoe zijn de ervaringen?

Is de processor snel genoeg? Zit er een afstandsbediening bij waar je ook je tv kan bedienen, of kan je de box met een lochitech multi afstandsbediening bedienen?

 

Ik ben opzoek naar een combo ontvanger, want ik heb er nu twee en mijn sat ontvangen is stuk, eigenlijk zoek ik een 2xDVB-C (ziggo) en 1xDVB-S2 (voor FTA Astra 2/1/3 en hotbird) combo, maar deze prijs (ik heb hem voor e112, zonder installatie gevonden in NL) is wel aantrekkelijk,

aangepast door jeanj
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...